۱۳ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۴۳

حجت الاسلام يعقوبي:

فداكاري امام علي(ع) در ليله المبيت مايه افتخار شيعيان است

فداكاري امام علي(ع) در ليله المبيت مايه افتخار شيعيان است

بجنورد - خبرگزاري مهر: امام جمعه بجنورد با اشاره به ليلة المبيت و خوابيدن حضرت علي(ع) در بستر پيامبر براي نجات جان حضرت محمد(ص) گفت: فداكاري امام علي(ع) در اين شب مايه افتخار شيعيان و پيروان ولايت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابوالقاسم يعقوبي در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته مركز خراسان شمالي كه در محل مصلي امام خميني(ره) بجنورد برگزار شد، با اشاره به اول ربيع الاول و خروج حضرت محمد(ص) از مدينه، اظهار كرد: هنگامی كه مسلمانان در مكه در فشار و آزار شدید مشركان قرار گرفتند و حضرت محمد(ص) دستور مهاجرت مسلمانان از مكه به مدينه را دادند؛ مشركان احساس خطر شدید كردند كه با مهاجرت مسلمانان، تشكيلات اسلام در مدينه قوت مي گيرد و آنگاه براي مشركان خطرناك خواهد شد.

وي اضافه كرد: بعد از آن سران مشركان جلسه مشورتي ترتيب داده و هر كدام در مورد جلوگیری از اسلام و دعوت پیامبر، پیشنهاد دادند تا سرانجام با پیشنهاد ابوجهل مقرر شد كه از هر قبیلهای، یك جوان شجاع به عنوان نماینده انتخاب شود و همه آن نمایندگان در یك شب، خانه پیامبر را محاصره كنند، به سوی او حمله كرده و او را در رختخوابش به شهادت برسانند.

حجت الاسلام يعقوبي گفت: اما جبرييل ماجراي توطئه مشركان را به پيامبر اسلام اطلاع داد و حضرت محمد(ص) نيز امام علي(ع) را در جريان گذاشت و از او خواست تا به جاي وي در بستر بخوابد تا كافران به اشتباه بيفتند.

قائم مقام نماينده ولي فقيه اظهار كرد: امام علي(ع) در آن شب با هدف نجات جان حضرت محمد(ص) و دين خدا، خطر را به جان خريد و در بستر پيامبر اكرم(ص) خوابيد و پيامبر به همراه ابوبكر از مدينه خارج و به سوی غار ثور كه در هفت كیلومتری جنوب قرار گرفته، رفتند و در آنجا مخفي شدند.

وي اضافه كرد: مشركان با حمله به خانه پيامبر خدا پي به موضوع بردند اما نتوانستند كاري بكنند و اين گونه بود كه هجرت حضرت محمد(ص) از مدينه به مكه صورت گرفت و اسلام در مدينه قدرت يافته و تثبيت شد.

حجت الاسلام يعقوبي اظهار كرد: در مورد اين واقعه برادران اهل سنت به همراهي ابوبكر با حضرت محمد(ص) افتخار زيادي مي كنند در صورتي كه بايد به اين نكته توجه داشته كه فداكاري اصلي را امام علي(ع) انجام داد كه با وجود خطر شهادت، در بستر پيامبر اكرم(ص) خوابيد.

خطيب نماز جمعه بجنورد افزود: درست است كه در اين مسئله ابوبكر همراه پيامبر بود اما اگر در مقام مقايسه برآييم مشخص است كه فداكاري امام علي(ع) نمره بسيار بالاتري دارد همان گونه كه ابوبكر در داخل غار ثور و در هنگام نزديك شدن مشركان به غار مي ترسيد و حضرت محمد(ص) به او گفت كه نترسد چرا كه خداوند با ما است.

حجت الاسلام يعقوبي اضافه كرد: اين مسئله نشان مي دهد كه فاصله بين امام علي(ع)، يار غدير حضرت محمد(ص) با ابوبكر، يار پيامبر در غار ثور بسيار زياد است و فداكاري امام علي(ع) در ليلة المبيت مايه افتخار شيعيان و پيروان ولايت است.

قيام 19 دي ماه روحانيان قم جرقه انقلاب اسلامي بود

امام جمعه بجنورد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرا رسيدن نوزدهم دي ماه و سالروز قيام خونين مردم قم، اظهار كرد: در اين روز روحانيان قم در اعتراض به مقاله توهين آميز عليه امام خميني(ره) قيام كرده و با تعطيل كردن حوزه ها و پس از آن تعطيلي بازار قم، مردم به همراه علما و روحانيان به منزل مراجع مي رفتند وآمادگي خود را براي اقدام عليه اين حرمت شكني اعلام كردند.

حجت الاسلام يعقوبي اضافه كرد: قيام نوزدهم دي ماه مردم و روحانيان قمي و به خاك و خون كشيده شدن اين تظاهرات جرقه انقلاب اسلامي بود و پس از آن در اربعين شهداي قم، مردم شهرهاي ديگر نيز قيام كرده و زمينه سرنگوني رژيم منحوس پهلوي فراهم شد.

به گفته رييس شوراي فرهنگ عمومي خراسان شمالي نوزدهم دي ماه يادآور حماسه بزرگ و با شكوهي است كه برگ ديگري از كتاب زرين انقلاب اسلامي را رقم زد و زمينه ساز تشكيل نظام مقدس اسلامي شد.

 

 

کد خبر 2206777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha