رئیس دفتر رئیس جمهور:

مسئولیت رایزنان فرهنگی پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران مضاعف شده است

مسئولیت رایزنان فرهنگی پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران مضاعف شده است

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: مسئولیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد در مورد نفی خشونت، دوچندان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع محمدباقر خرمشاد رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معارفه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس جدید این سازمان صبخ امروز شنبه 14 دی ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمدحسین نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، علی جنتی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرای این سازمان برگزار شد.

در این برنامه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در سخنانی گفت: بهاری نو را در پیش داریم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که تحت مدیریت آقای ابراهیمی درآمده، بهاری تازه را آغاز خواهد کرد، در پی بهاران گذشته.

وی با تقدیر از خدمات محمدباقر خرمشاد رئیس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از حجت الاسلام عراقی و مهدی مصطفوی روسای اسبق این سازمان هم یادی کرد و افزود: به آقای ترکمان می‌گوییم که همه ما عزم کمک به شما داریم برای رسالت بزرگی که در اختیار شما قرار می گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به شعار دولت تدبیر و امید گفت: این دولت با سه شعار و سه اولویت مورد اقبال و استقبال جامعه و ملت ایران قرار گرفت؛ نجات اقتصاد، تعامل سازنده و احیای اخلاق. از هر سه این اولویت ها در حوزه ارتباط فرهنگی، معنا محتوا و ماموریت مستفاد می شود. ما در اقتصاد کشور که به دلایل مختلف در شرایط ویژه ای قرار گرفته است، اگرچه به رشد درون زا و اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم، لازمه این رشد مستمر را استفاده از حق مسلم در دسترسی به بازارهای جهانی و استفاده از تعامل با اقتصاد جهانی می دانیم.

وی ادامه داد: اینکه دشمنان ما مانع شوند که فعالان اقتصادی این جامعه از حق مسلم تعامل با اقتصاد جهانی محروم شوند، این توفیق حریف است در تحمیل محدودیت بر این اقتصاد و تبعا رایزنان فرهنگی ما در مقابل این دسیسه تحمیل انزوا، باید بایستند در دیپلماسی عمومی حوزه های مختلف، دیپلماسی فرهنگی جایگاه بسیار رفیعی دارد. تعامل سازنده با جهان منحصر به دیپلماسی رسمی نیست.

نهاوندیان ادامه داد: اولویت سوم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احیای اخلاق است پیام انقلاب اسلامی و نبی اکرم(ص) جز احیای اخلاق نیست و این جای حسرت دارد که دسیسه های دشمن توانسته باشد نقش پرچم داری اخلاق و آموزه های اخلاقی ما را کمرنگ کند و با انواع تصویرسازی های کاذب و دروغ پردازی های چند لایه بتوانند برچسب های ناچسب ضد اخلاقی بزنند و ایران را مروج خشونت معرفی کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: پیامی که ملت ایران با اقبال به گفتمان اعتدال در انتخابات صادر کرد، به سرعت آفاق جهان را درنوردید؛ تصویب قطعنامه پیشنهادی آقای دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نشان داد که ایران اسلامی سخن دلپذیر دارد و این سخن دلپذیر در جهان پذیراهای فراوانی دارد.

وی همچنین گفت: پس از تصویب این قطعنامه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان ما در سراسر جهان ماموریت مضاعفی دارند. این آغاز برگرداندن امواج فتنه ای باید باشد که با 11 سپتامبر آغاز شد؛ الان وقت این است که این امواج برگردد باید پیام ضدیت با افراطی گری، از ایران اسلامی به همه عالم برسد و اعلام کنیم که دیگر بس است که برای اسلام تصویر بسازند و کسانی را اینجا و آنجا اجیر کنند که تصویری افراطی از اسلام به جهان ارائه کنند.

نهاوندیان گفت: الان وقت آن است که چهره زیبای پیامبر اسلام(ص) را به جهانیان نشان دهیم و قطعا فطرت پاک انسان پذیرای این پیام است.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با اشاره به تحولات تکنولوژیک در انتقال اخبار رویدادهای مختلف به سراسر جهان گفت: ابزار انتقال پیام وجود دارد مهم این است که ما پیام جهانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک سوال خیلی مهم در پیام رسانی فرهنگی، ترکیب بهینه بین مشترکات فرهنگی و ممیزاتی است که هویت فرهنگی را تعریف می کند؛ از سویی من نوعی برای اینکه با دیگری و دیگران سخن بگویم، باید مشترکاتی پیدا کنم و از سوی دیگر باید مراقب باشم که هویت فرهنگی ام حفظ شود و مرزهایم را تعریف کنم. اینکه بتوانیم بین اینها یک ترکیب خوب ایجاد کنیم، چیزی است که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید پیاده سازی شود.

نهاوندیان در توضیح بیشتر این نکته گفت: اینکه رایزن فرهنگی در محل ماموریت خودش بتواند با همه گروه ها و زیرگروه ها ارتباط سازنده ای برقرار کند، بسیار مهم است. توصیه بنده به آقای ابراهیمی این است که در انتخاب رایزنان تلاش شود واقعا بهترین های فرهنگ ایران انتخاب شوند و حتما آقای جنتی از این رویکرد حمایت خواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین گفت: یک رایزن فرهنگی باید از عمق و اشراف ویژه ای نسبت به زبان و فرهنگ کشوری که در آن مسئولیت برعهده دارد، برخوردار باشد و بداند که یک واژه خاص، در یک زمینه خاص یک معنا دارد و برای ما معنایی دیگر. در واقع فهم میان‌فرهنگی لازمه کار یک رایزن فرهنگی است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اتخاذ تصمیماتی مدبرانه در این خصوص به بایسته های دولت تدبیر و امید اشاره کرد و یادآور شد: جهت گیری ها در تخصیص بودجه و ارزیابی ها، در دولت تدبیر و امید، محصول محور است. قرار نیست ما یک بروکراسی عریض و طویل داشته باشیم و مرتبا هم هزینه کنند و معلوم هم نباشد محصولش چیست.

نهاوندیان تاکید کرد: رایزن فرهنگی موفق آن است که بتواند از امکانات جامعه مخاطب هم برای رساندن پیام خودش استفاده کند. قرار نیست ما ماشین پروپاگاندایی درست کنیم که غذای نامطبوعی را به زور دلار و بودجه بیشتر به دیگری یا دیگران تزریق کنیم. پیام اسلام، مطبوع طبع همه عالم است و اگر چنین است که ما اعتقاد داریم چنین است، باید بتوانیم آن طعام مطبوع را مورد طلب جامعه هدف قرار دهیم. البته باید امکانات اولیه در اختیار رایزن فرهنگی گذاشته شود.

وی پایان سخنانش نسبت به موفقیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در انجام رسالتش در دوران مسئولیت ابوذر ابراهیمی ترکمان و با توجه به مدیریت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز امیدواری کرد.

کد خبر 2207429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha