۱۴ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۴۵

ربیعی:

اقتصاد وقف در کشور رو به افول است

اقتصاد وقف در کشور رو به افول است

اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف کشور گفت: اقتصاد وقف در کشور رو به افول است و متاسفانه مسئولان نسبت به این مسئله بی توجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ربیعی پیش از ظهر امروز شنبه در همایش وقف و رسانه که با حضور اهالی رسانه خوزستان در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در چند سال اخیر با برگزاری همایش و سمینار به دنبال ترویج و نهادینه سازی فرهنگ وقف بوده است.

وی اظهار کرد: در سال 91 یک پروژه افکار سنجی با جامعه آماری بیش از 23 هزار نفر در سه شاخصه اساسی شناخت مردم جامعه از مسئله وقف، اعتماد مردم به متولیان امور وقف و رضایتمندی مردم از ادارات اوقاف و وضعیت بقاع متبرک صورت گرفت.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف کشورافزود: یکی از موضوعات مهمی در این افکار سنجی نمایان شد این بود که مردم جامعه، اطلاعات کامل و جامعی در خصوص موضوع وقف ندارند به همین دلیل باید در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد تا مردم با کارکرد این کار بزرگ آشنا شوند.

ربیعی با اشاره به اینکه 500 بیمارستان،500 دانشگاه و پنج هزار مدرسه وقف بوده اند و یا اینکه در زمینهای وقفی احداث شده اند، عنوان کرد:   همچنین هزینه های ده ها هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست نیز توسط وقف های صورت گرفته پرداخت می شود.

وی با اشاره بر اینکه بسیاری از مشاهیر ایرانی در مدارس وقفی بزرگ شده اند، گفت: تاریخ وقف در ایران به قبل از زمان اسلام و به دوران زرتشتیان بر می گردد البته با ورود دین اسلام به کشور مسئله وقف به صورت کامل و جامع تری در آمد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف کشور با بیان اینکه در حال حاضر 168 هزار نفر در ایران وقف نامه دارند، گفت: خوشبختانه در 40 سال گذشته مسئله وقف در ایران 10 برابر شده است.
آسیبهای جدی وقف در دوره پهلوی
ربیعی تصریح کرد: وقف در دوران پهلوی و افشاریه دچار آسیبهای فراوانی شد و در دوران صفویه نیز دوران طلایی این مسئله بود.

وی با اشاره به اینکه، اقتصاد وقف در کشور رو به افول است، اظهار کرد: مسئولان باید این مسئله آگاه باشند که وقف در طول تاریخ به علم و آموزش در کشورکمک های زیادی کرده است اما متاسفانه در حال حاضر توجه ای به این مسئله نمی شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه، تنها سه درصد درآمد موقوفات نسبت به اصل سرمایه محقق می شود، اظهار کرد: فعالیت های بسیارخوبی در سازمان اوقاف کشور در حال شکل گیری است اما ما  نیازمند اطلاع رسانی رسانه ها هستیم تا بتوانیم وقف رابه عنوان یک مدل اقتصادی موفق در راستای توسعه و کمک به آسیب دیگان جامعه نشان دهیم.
 

کد خبر 2207615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha