۱۵ دی ۱۳۹۲، ۶:۳۸

مهر گزارش می‌دهد/

فقط هفت درصد خرمای استان بوشهر صادر می‌شود/ لزوم توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی

فقط هفت درصد خرمای استان بوشهر صادر می‌شود/ لزوم توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی

بوشهر - خبرگزاری مهر: استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود ولی تنها پنج درصد از خرمای استان بوشهر صادر می‌شود که لازم است با توسعه صنایع بسته بندی و همچنین صنایع تبدیلی خرما، زمینه برای صادرات بیشتر خرما فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد زیادی از مردم استان بوشهر در زمینه تولید و فرآوری و برداشت و دیگر صنایع مرتبط با خرما مشغول به فعالیت هستند و این خانواده‌ها از همین طریق امرار معاش می‌کنند.

شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و جم بیشترین سطح زیر کشت خرما را دارند که شهرستان دشتستان با تولید 70 درصد خرمای استان بوشهر بیشترین سهم را در این بین دارد. آب‌پخش، سعدآباد، وحدتیه و دالکی بیشترین میزان تولید خرما در شهرستان دشتستان را دارند.

با وجود ظرفیت‌های متعدد استان بوشهر در حوزه تولید خرما و وجود نخیلات پرشمار در استان، تنها بخش بسیار کمی از خرمای تولیدی در استان، صادر می‌شود که یکی از مهمترین عوامل آن را می‌توان عدم‌ بسته‌بندی مناسب آن دانست.

توسعه صنایع تبدیلی خرما نیز از دیگر طرح‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا هم شاهد افزایش صادرات و هم شاهد بهبود وضعیت خرید خرما از کشاورزان باشیم.

مشکلات کشاورزان برای فروش خرما/ زمینه صادرات خرما فراهم شود

کشاورزان در حال حاضر مشکلات بسیار زیادی برای فروش خرمای خود متحمل می‌شوند و گاها مجبورند که خرما خود را با نرخ پائین و غیرواقعی به فروش برسانند که درآمد حاضل از فروش خرما، کفاف زندگی بسیاری از کشاورزان را نمی‌دهد.

عبدالله رضایی استاد دانشگاه و از فعالان عرصه نخل‌داری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به علت نبود شرکت‌های بزرگ بسته‌بندی در منطقه و همچنین وجود دلالان متعدد در بازار خرما، ارتباط مستقیم بین کشاورزان و بازار مصرف قطع شده است و دلالان بیشترین سود را می‌برند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین عواملی که خرمای استان بوشهر نتوانسته در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی را به دست بیاورد، بسته‌بندی‌های ضعیف و نامرغوب است که توسعه شرکت‌های بسته بندی در سطح استان می‌تواند این مشکل را رفع کند.

رضائی بر لزوم حمایت دولت از تاسیس شرکت‌های بسته‌بندی و ارائه تسهیلات مناسب در این زمینه تاکید کرد و بیان داشت: شرکت‌های بسته‌بندی نیز باید کیفیت را در اولویت قرار دهند تا بتوانند در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی را کسب کنند.

وی همچنین بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی خرما تاکید کرد و افزود: محصولات متعددی را می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی خرما تولید کرد که امیدواریم دولت با ارائه تسهیلات مناسب زمینه ورود بخش خصوصی را بیش از پیش فراهم سازد.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی در بخش خرما

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان در گفتگو با مهر به اشتغال بخش قابل توجهی از مردم این شهرستان در عرصه خرما و نخل‌داری اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان دشتستان بیش از 70 درصد خرمای استان بوشهر را تولید می‌کند که از این نظر در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

حسین قیصری بر لزوم توسعه سیستم‌ها و تجهیزات بسته‌بندی‌های خرما تاکید کرد و ادامه داد: بسته‌بندی مناسب و بالابردن کیفیت خرمای تولیدی از مهمترین عوامل در توسعه و گسترش بازار خرما است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود حدود چهار میلیون اصله نخل در این شهرستان، خاطرنشان ساخت: ۲۴ واحد بسته‌بندی صنعتی و ۸۰۰ واحد بسته بندی سنتی در شهرستان دشتستان فعالیت دارند که بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در واحدهای بسته‌بندی خرما اشتغال دارند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان کیفیت‌بخشی به تولید و فرآوری خرما را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید سطح کیفی بسته‌بندی‌های خرما را افزایش دهیم تا شاهد بهبود وضعیف فروش خرما باشیم.

وی در ادامه بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی در بخش خرما تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی از راهکارهای پیشرفت کشاورزان است و در این مسیر اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

تولید 160 هزار تن خرما در استان بوشهر/ صادرات 12 هزار تن

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای صادرات خرمای استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر نقش بسیار مهمی در تولید خرمای کشور دارد و بیش از 160 هزار تن خرما در این استان تولید می‌شود.

عبدالرسول بهنام‌راد از صادرات بیش از هشت هزار تن خرمای استان بوشهر از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: این خرماها به ارزش 10 میلیون دلار صادر شده است.

وی از تلاش برای افزایش میزان صادرات خرما خبر داد و بیان داشت: پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از 12 هزار تن خرمای استان بوشهر صادر خواهد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 26درصد رشد دارد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: در حال حاضر 20  واحد صنعتی در زمینه بسته‌بندی و فرآوری محصولات خرمای استان بوشهر فعالیت دارند.

لزوم راه‌اندازی واحد‌های صنعتی بسته‌بندی و تبدیلی خرما

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی به نقش بسیار مهم شهرستان دشتستان در تولید خرمای استان بوشهر اشاره کرد و بیان داشت: تعداد بسیار زیادی از مردم شهرستان دشتستان در زمینه تولید و فراوری خرما فعالیت دارند و ما نیز وظیفه داریم که حمایت لازم را از کشاورزان به عمل بیاوریم.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد به نقش بسیار مهم واحد‌های صنعتی بسته‌بندی و تبدیلی خرما در بهبود وضعیت فروش این محصول اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین نیازهای کشاورزان راه‌اندازی واحد‌های صنعتی بسته‌بندی و تبدیلی خرما است که امیدواریم حمایت لازم از سوی دولت صورت بگیرد.

وی به پیگیری‌های خود در این راستا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این بخش، کشاورزان دغدغه کمتری برای فروش خرمای خود داشته‌ باشند و سود بیشتری نصیب آنها شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به منظور بهبود وضعیت خرما می‌توان با استفاده از روش‌های نوین بسته بندی و همچین تلاش برای عرضه خرما در بازارهای داخلی و بین‌المللی قدم‌های بسیار خوبی را برداشت.

کد خبر 2207812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha