کارکرد امروز نشریات کودک و نوجوان ـ5

نشریات کودک و نوجوان کم‌کم همین مخاطب اندک را هم از دست می‌دهند

نشریات کودک و نوجوان کم‌کم همین مخاطب اندک را هم از دست می‌دهند

یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: در شرایط کنونی هم هستند بچه‌هایی که خواندن مجله را دوست دارند و مدیران مسئول و سردبیران نشریات باید تدبیری در نظر بگیرند تا این گروه اندک را از دست ندهند و مطالبی تولید و منتشر کنند که با سلیقه و نیاز این گروه از کودکان و نوجوانان هماهنگ باشد. اما نشریات کودک و نوجوان ما حتی این بخش از مخاطبان خود را هم اندک اندک از دست می‌دهند.

احمد عربلو، نویسنده و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار مهر به این‌که روزگاری نشریاتی چون «سروش نوجوان» و «کیهان بچه‌ها» تاثیرگذار بودند و با مخاطب خود ارتباط داشتند، اشاره و بیان کرد: روزگاری نشریات کودک و نوجوان بسیار تاثیرگذار بودند، مخاطب خود و نیازهایش را به‌خوبی می‌شناختند و نقش مهمی در تربیت نسلی از شاعران، نویسندگان و تصویرگران کودک و نوجوان داشتند، اما امروز آن پویایی در نشریه‌های ما وجود ندارد.

نویسنده کتاب «از میان آتش» به تاثیر رسانه‌هایی چون ماهواره و اینترنت اشاره و بیان کرد: بی‌گمان رسانه‌های جمعی، چه بخواهیم چه نخواهیم تاثیر خود را گذاشته و بخشی از ذهن مخاطب کودک و نوجوان ما را درگیر کرده‌ و موجب شده‌اند میزان مطالعه پایین آید؛ بنابراین باید محتوای مطالب آن‌قدر جذاب باشد که بچه‌هایی که با ماهواره و بازی‌های اینترنتی سروکار دارند، تشویق شوند و مجله بخوانند.

عربلو معتقد است: در شرایط کنونی هم هستند بچه‌هایی که خواندن مجله را دوست دارند و مدیران مسئول و سردبیران نشریات باید تدبیری در نظر بگیرند تا این گروه اندک را از دست ندهند و مطالبی تولید و منتشر کنند که با سلیقه و نیاز این گروه از کودکان و نوجوانان هماهنگ باشد، اما نشریات کودک و نوجوان ما حتی این بخش از مخاطبان خود را هم اندک اندک از دست می‌دهند.

نویسنده کتاب «سوار بر خر مراد» با اشاره به این‌که اگر نویسندگان نشریات با همان ذهنیت 30 سال پیش به سراغ مخاطبان خود بروند، همین شمار اندک را هم از دست می‌دهند، گفت: اگر مخاطب به مجله‌ای مراجعه کند و خواسته‌های خود را در آن نبیند، با آن نشریه ارتباط نمی‌گیرد و دیگر به سراغش نمی‌رود؛ پس نویسندگان ما نمی‌توانند همان ذهنیت پیشین را داشته باشند و نوستالژی خود را به تصویر بکشند؛ بی‌خبر از این‌که خواننده امروز بسیار باهوش است و باید برای جذب او برنامه‌ریزی دقیق و منظمی وجود داشته باشد.

کد خبر 2208148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha