۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳

گزارش مهر/

سایپا– تراکتورسازی؛ جستجوی سه امتیاز در دامنه های البرز

سایپا– تراکتورسازی؛ جستجوی سه امتیاز در دامنه های البرز

تبریز – خبرگزاری مهر: تیم فوتبال تراکتورسازی در شرایطی امروز (شنبه) در کرج به دیدار تیم سایپا می رود که اتفاقات رخ داده طی هفته گذشته و حواشی پیرامون این تیم، تاثیر نامطلوبی روی سرخپوشان تبریزی گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته بیست و دوم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور شنبه با انجام هفت دیدار باقی مانده به پایان می رسد و طی آن در یکی از بازی های مهم، تیم تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه انقلاب کرج به دیدار تیم سایپای این شهر خواهد رفت.

تیم تراکتورسازی که قبل از دیدار با فجرسپاسی شیراز در هفته بیست و یکم، با بحث استعفا و رفتن مجید جلالی از سرمربیگری این تیم مواجه بود، نتوانست از آن بازی خانگی اندوخته ای بیش از یک امتیاز داشته باشد. سرخپوشان تبریز این بار اما با بحث استعفای زینی زاده از مدیرعاملی باشگاه و البته جایگزینی یک مدیر دیگر به جای او درگیر بودند و به نظر می رسد که این اتفاقات نیز در بازی امروز تراکتورسازان برابر سایپا تاثیر خود را نشان دهد. دیدار با سایپا اولین مسابقه تیم تراکتورسازی به مدیریت جمشید نظمی مدیرعامل جدید این باشگاه تبریزی است و به نظر می رسد با تغییر مدیرعامل، حواشی اخیر تراکتورسازی پرطرفدار رو به پایان است.

در سوی مقابل اما تیم سایپا مثل اغلب اوقات بدون حاشیه و با آرامش کار خود را دنبال کرده و در این بازی که میزبان هم هست، به دنبال کسب سه امتیاز خواهد بود. بدون شک شرایط نامناسب تیم تراکتورسازی برای سایپایی ها می تواند یک پوئن مثبت به حساب بیاید اما با این حال تیم تبریزی سه روز گذشته را در هوای نسبتا خوب تهران تمرین کرده و به نظر می رسد که شرایط فنی شاگردان مجید جلالی بر خلاف شرایط روحی و روانی آنها، در وضعیت بهتری قرار داشته باشد. کما اینکه تیم تراکتورسازی قبل از دیدار با نفت مسجد سلیمان در جام حذفی، چند روزی در تهران تمرین کرد و توانست بازی خوبی در زمین حریف دسته اولی خود به نمایش بگذارد.

دوری چهار هفته ای تراکتورسازی از پیروزی

دو تیم تراکتورسازی و سایپا امروز در شرایطی برابر یکدیگر به میدان می روند که هر دو تیم هفته گذشته لیگ را با تساوی پشت سر گذاشته اند. فرق نتایج دو تیم در هفته گذشته اما این بوده که تیم تراکتورسازی در خانه برابر تیم فجرسپاسی صفر - صفر متوقف شده و تیم سایپا در کرمان برابر تیم مس به یک امتیاز حاصل از تساوی دو بر دو رضایت داده است. این نتایج اما وجه تشابه نیز داشته و بدین ترتیب هر دو تیم ساپیا و تراکتورسازی هفته گذشته به نوعی در نتیجه گیری برابر تیم های قعرنشین ناکام مانده اند.

با نگاهی به نتایج دو تیم تراکتورسازی و سایپا از آغاز نیم فصل دوم تا به امروز به راحتی می توان تنوع در نتیجه گیری این دو تیم را به راحتی مشاهده کرد. تراکتورسازی از شش دیداری که انجام داده، دو پیروزی، سه تساوی و یک شکست تجربه کرده و در سوی مقابل تیم سایپا تنها یک بار پیروز شده، دو بار شکست خورده و سه بازی این تیم نیز مساوی شده است. فرق نتایج دو تیم، یک پیروزی بیشتر تیم تراکتورسازی و یک باخت بیشتر تیم سایپا است. با این حال از آخرین برد تیم سایپا در لیگ برتر فقط دو هفته می گذرد که این تیم توانست در هفته بیستم، تیم ذوب آهن را یک بر صفر شکست دهد. اما تراکتورسازان آخرین باری که طعم پیروزی در لیگ را چشیده اند، در هفته هفدهم و دیدار با تیم همشهری اش گسترش فولاد بوده که یک هفته پس از برد خانگی برابر پرسپولیس به دست آمد. تراکتورسازی در چهار هفته اخیر رنگ پیروزی را ندیده است.

همسایه هایی با فاصله شش امتیازی

شرایط تراکتورسازی و سایپا در جدول به گونه ای است که به رغم همسایه بودن دو تیم، فاصله زیادی بین این دو وجود دارد. تراکتورسازی با 35 امتیاز در رده ششم ایستاده و تیم سایپا با 29 امتیاز در جایگاه هفتم قرار دارد. این فاصله شش امتیازی دو تیم با یکدیگر، تیم تراکتورسازی را همچنان در ردیف بالانشینان و مدعیان قرار داده و تیم سایپا را نیز در جمع میانه جدولی ها نگه داشته است.

وضعیت تیم تراکتورسازی به طوری است که می تواند با یک پیروزی رده ششم خود را تغییر داده و چند پله ای در جدول بالال بیاید و در صورت شکست هم هرگز جایگاه فعلی خود را از دست نمی دهد. با این حال تراکتورسازان باید از دیدار با سایپا بیشترین امتیاز ممکن را به سوغات ببرند تا همچنان در زمره مدعیان باقی بمانند. اما تیم سایپا خلاف این شرایط را تجربه می کند و بر این اساس چنانچه شاگردان انگین فیرات نتوانند سه امتیاز را در کرج نگه دارند، امکان دارد حتی جایگاه هفتمی این تیم توسط ملوان بندرانزلی به خطر بیفتد. از طرفی پیروزی نارنجی ها در دیدار با تراکتورسازی، جایگاه هفتمی آنها را بهتر نمی کند اما سایپا این امید را پیدا خواهد کرد که با تداوم نتایج خوب خود بتواند به جمع شش تیم بالای جدول اضافه شود.

خطر در کمین عنوان دار بهترین خط حمله

تیم تراکتورسازی تبریز اگرچه در سه بازی اخیر خود تنها دو بار موفق به گلزنی برابر حریفان شده است، اما با زدن 29 گل در 21 بازی، همچنان دارای بهترین خط حمله لیگ امسال است. البته امکان دارد این عنوان پس از اتمام بازی های امروز لیگ تغییر کند و بهترین خط حمله لیگ پس از هفته ها صدرنشینی تراکتورسازی، به تیم دیگری داده شود. فولاد خوزستان تیمی است که 28 گل زده و از این حیث پس از تراکتورسازی در رده دوم قرار دارد و این فرصت را پیش روی خود می بیند که با گلزنی در بازی امروز برابر پرسپولیس، عنوان بهترین خط حمله را از دست تبریزی ها بگیرد.

اما تیم سایپا یکی از ضعیف ترین خطوط حمله لیگ را به نام خود زده است. این تیم با داشتن مهاجم گلزنی مثل سجاد شهباززاده که هفت گل به ثمر رسانده و هفته ها در کورس با کریم انصاری فرد مهاجم 9 گله تیم تراکتورسازی قرار داشت، تنها 18 گل در 21 بازی به ثمر رسانده که برای تیمی در نیمه بالایی جدول، آمار چندان جالبی نیست.

تیم سایپا البته در شش بازی اخیر خود در نیم فصل دوم، شش گل به ثمر رسانده و میانگین یک گل زده در هر بازی را به ثبت رسانده که نشان دهنده پیشرفت نسبی این تیم در امر گلزنی است. در سوی مقابل تیم تراکتورسازی هم در شش بازی اخیر خود پس از آغاز دور برگشت، هفت بار به گل رسیده و میانگین بیش از یک گل در هر بازی را داشته است.

رقابت سخت سیستم دفاعی تراکتور و سایپا

با مقایسه قدرت تدافعی دو تیم اما می توان به این نتیجه رسید که علت حضور تیم سایپا در نیمه بالایی جدول با وجود آمار پائین گلزنی، خط دفاعی خوب این تیم بوده است. سایپایی ها در 21 بازی، 19 گل خورده اند و از این حیث با تیم تراکتورسازان برابری می کنند. این تعداد گل خورده برای تراکتورسازی و سایپا، عنوان مشترک پنجمین دفاع مستحکم لیگ را به نام این دو تیم زده است. از اینرو بازی امروز دو تیم در ورزشگاه انقلاب کرج به نوعی رقابت مدافعان دو تیم با هم پست های تیم مقابل و البته یک رقابت سخت و نزدیک بین تفکرات و سیستم دفاعی مربیان تراکتورسازی و سایپا خواهد بود.

سایپا در شش بازی اخیر خود هفت بار دروازه اش را به روی حریفان باز شده دیده و میانگین بیش از یک گل خورده در هر بازی داشته است. تراکتورسازی اما به تعداد شش بازی خود گل دریافت کرده تا در دور برگشت میانگین یک گل خورده در هر بازی را به نام خود ثبت کند. با ارائه این آمار می توان به شرایط نزدیک و قدرت تقریبا یکسان دو تیم از حیث گل زده و گل خورده در شش هفته ای که از نیم فصل دوم سپری شده، پی برد. این آمار در مجموع به ضرر تیم تراکتورسازی تمام شده و بر این اساس سرخپوشان تبریز از صدر جدول تا رده ششم سقوط کرده اند اما تیم سایپا وضعیتی به مراتب بهتر داشته و جایگاه خود در کمربند میانی جدول را به خوبی حفظ کرده است.

تضمین صعود حداقل یک پله ای برای تراکتورسازان

با توجه به شکست تیم نفت تهران در آغازین بازی هفته بیست و دوم، تیم های مدعی و بالانشین این فرصت را دارند تا از تیم خوب و قدرتمند یحیی گل محمدی که چهارمین باختش را پنجشنبه برابر ذوب آهن متحمل شد، پیش بگیرند و در این بین تیم تراکتورسازی هم می تواند از این فرصتی که مهیا شده، به خوبی استفاده کند. برد تراکتورسازی در کرج، حتی اگر با پیروزی دیگر تیم های مدعی نیز همراه باشد، یک پله صعود را برای این تیم تبریزی تضمین می کند چراکه تیم مجید جلالی هم اکنون تفاضل گل برابری با نفت تهران دارد و حتی با یک پیروزی خفیف برابر سایپا هم می تواند بالاتر از تیم نفت قرار بگیرد.

همزمان با بازی دو تیم سایپا و تراکتورسازی در کرج، در حساس ترین بازی هفته تیم های فولاد خورستان و پرسپولیس در اهواز به دیدار هم خواهند رفت که نتیجه این بازی برای تیم تراکتورسازی اهمیت فراوانی دارد. تساوی در این بازی نتیجه ای است که باب میل تبریزی ها و البته دیگر تیم های بالای جدولی است و در سوی مقابل می تواند به ضرر هر دو تیم سرخپوش اهواز و تهران باشد. همچنین مصاف خانگی سپاهان اصفهان برابر داماش گیلان نیز دیداری است که تراکتوری ها و دیگر تیم های بالای جدولی نیم نگاهی به نتیجه آن خواهند داشت و بالطبع دوست دارند تا تیم زلاتکو کرانچار در این بازی خانگی به امتیاز زیادی دست پیدا نکند. در یکی دیگر از بازی های امروز تیم ملوان در انزلی از تیم پائین جدولی مس کرمان پذیرایی خواهد کرد که سایپایی ها نیز قطعا پیگیر نتیجه این بازی خواهند بود. تساوی یا شکست ملوان در خانه، نتیجه ای است که انگین فیرات و شاگردانش را پس از پایان بازی های امروز خوشحال خواهد کرد. دیدار استقلال تهران صدرنشین برابر همنام خوزستانی اش دیگر دیداری است که خیلی از تیم ها به این بازی که پس از پایان دیگر دیدارها برگزار می شود، چشم خواهند دوخت. بازی گسترش فولاد با راه آهن و همچنین فجرسپاسی با صبا دو دیداری است که بیشتر برای تیم های پائین جدولی اهمیت زیادی دارد و برای بالانشینان چندان مهم نیست که چه نتیجه ای در این دو بازی رقم بخورد.

دیداری بدون بازیکن محروم

تیم تراکتورسازی برای دیدار با سایپا بازیکن محروم ندارد اما محمد نصرتی در تمرین روز گذشته این تیم دچار آسیب دیدگی شده و مهدی کریمیان نیز با مشکل سرماخوردگی مواجه است. تیم سایپا هم برای دیدار امروز بازیکن محروم ندارد اما یکی از دستیاران انگین فیرات باید از روی سکو بازی را دنبال کند.

دیدار تیم های سایپا و تراکتورسازی از چارچوب بازی های هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور از ساعت 14:30 امروز شنبه در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار خواهد شد.

بازی رفت دو تیم در تبریز با گل دقایق پایانی محمد نصرتی به سود تیم تراکتورسازی به پایان رسید.

--------------------------------

گزارش از: محمود نصیرپور

 

کد خبر 2211774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha