۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۳۴

گزارش مهر/

تالاب بین المللی میقان شیشه‌ای شد/ شازند پربارش‌ترین شهرستان استان مرکزی

تالاب بین المللی میقان شیشه‌ای شد/ شازند پربارش‌ترین شهرستان استان مرکزی

اراک - خبرگزاری مهر: دانه های سفید الهی، با باریدن سخاوتمندانه خود به شهرهای استان مرکزی روح دوباره بخشیده است. روحی از جنس سفیدی برف که با جداشدن از آسمان بی کران، تالاب بین المللی میقان در اراک را از جنس شیشه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش دانه های سفید خدا به طبیعت بکر تالاب میقان در فاصله 15 کیلومتری شهر اراک جذابیت صد چندان به آن بخشیده است به نحوی که یخ زدگی سراسری آب تالاب باعث شده تا دوستداران برف و عکسان سراسر استان را به سمت خود بکشد.

این تالاب با کویر اطراف آن به لحاظ فیزیکی وظیفه تلطیف هوای اراک را بر عهده دارد و روان آبهای این شهر وارد کویر می شود. آب تالاب میقان در میان این کویر 120 کیلومتر مربعی در مواقع پر آبی اراک، به 30 هزار متر نیز افزایش می یابد.

کویر میقان با تغییرات فصلی در زمستان و بهار که میزان بارندگی زیاد است سطح ان را آب گرفته و به دریاچه تبدیل می شود و در تابستان به علت تبخیر شدید قشر نمکی سخت آن را می می پوشاند و اشکال مختلف نمک را در سطح کویر بوجود می اورد.

این کویر و تالاب دو عنصر متضاد یکدیگر در میقان به هم گره خورده است و در فصل زمستان با کوچ پرندگانی مانند درناهای خاکستری برای زمستان گذرانی فصل زیباتری را برای دوستداران طبیعت رقم زده است.

هرچند کمی ان طرف تر در از کویر، مردم شهر اراک با دانه های سفید پوشش شاهد برف از نیمه گذشته تا به حال هستند برفی که به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی تا در  24 ساعت آینده نیز ادامه دارد.

معصومه زاوشی هوای استان مرکزی را  نیمه ابری تا ابری و با بارش متناوب برف و مه آلود اعلام کرد و گفت: تمامی شهرستان های استان مرکزی از شب گذشته با بارش برف همراه بوده است که پیش بینی می شود این بارش ها تا اواخر امشب ادامه یابد.

شازند با بارش 13 سانتی متر پربرف ترین

وی با اشاره به اینکه، هم اکنون دمای شهر اراک 5 درجه سانتی گراد است بیان داشت: شازند با بارش 13 سانتی متر پربرف ترین و ساوه با بارش یک دهم میلی متر کمترین بارش را در 24 ساعت گذشته در استان مرکزی همراه داشته است.

زاوشی ادامه داد: در سال زراعی 92، استان مرکزی شاهد بارش 128 میلی متری بوده است که نسبت به بلند مدت با 27 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال 91، با 2 درصد کاهش همراه بوده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی تصریح کرد: حداقل دمای شهر اراک در 24 ساعت گذشته، 12 درجه زیر صفر و حداکثر آن 5- درجه سانتی گراد بوده است.

بارش برف علاوه بر تعطیلی برخی از مدارس و کندکردن عبور و مرور در جاده های استان نیز رفت و امد وسایل نقلیه را کند کرده است به نحوی که به گفته سرهنگ مهدی حسنی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تردد در محور ساوه – همدان، لاین شمالی به سمت همدان بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.

وی در خصوص وضعیت جاده ها افزود: هم اکنون تمامی راه های مواصلاتی استان مرکزی به جز محور ساوه – همدان، لاین شمالی به سمت همدان که تردد بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نمی باشد، باز است.

کندی ترددها در محورهای اراک- شازند، اراک – لرستان و اراک – همدان

سرهنگ حسنی ابراز داشت: در محورهای اراک- شازند، اراک – لرستان و اراک – همدان نیز به جهت بارش برف تردد به کندی صورت می پذیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به لغزنده بودن تمامی محورها، رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن زنجیر چرخ باید مورد توجه رانندگان گرامی قرار گیرد و زنجیر چرخ در این ایام اجباری است و از همشهریان تقاضا نمود تا در صورت لزوم از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند و در صورت لزوم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

محمد سلیمانی اصل مدیر روابط عمومی راه و شهرسازی استان مرکزی نیز با بیان اینکه در حال حاضر 400 راهدار در حال خدمت رسانی در جاده ها هستند، گفت: اوتوبان ساوه - همدان فقط برای کامیون و تریلی آزاد است و رانندگان وسیله نقلیه سبک می توانند از محور قدیم عبور کنند.

کد خبر 2211860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha