۲۲ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۲۲

دین پرست:

بازنگری برنامه ها و اقدامات در حوزه مقابله با مواد مخدر ضروریست/ کشف 400 تن مواد مخدر در کشور

بازنگری برنامه ها و اقدامات در حوزه مقابله با مواد مخدر ضروریست/ کشف 400 تن مواد مخدر در کشور

اراک - خبرگزاری مهر: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بازنگری در برنامه ها و اقدامات مقابله ای در بخش مواد مخدر ضروری دانست و از کشف 400 تن مواد مخدر در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر بابک دین پرست صبح یکشنبه در دومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی افزود: در اختیار گرفتن ویترین مواد مخدر توسط قاچاقچیان، تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به مواد صنعتی، کاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر و شیوع مصرف مواد مخدر بین خانمها همگی زنگ خطری بزرگ برای مسئولین مبارزه با مواد مخدر است.

وی با یادآوری کشف بیش از 400 تن انواع مخدر مخدر در سال جاری و دستگیری بیش از 180 هزار نفر در این رابطه گفت: این آمار در نظامی که در طول 30 سال انقلاب خود بیش از 3 هزار و 700 شهید و 12 هزار جانباز را در این راه هدیه کرده به هیچ وجه مورد قبول نیست نه از طرف مردم و نه از طرف مسئولین.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: یکی از علل عدم موفقیت ما در بخش مقابله با مواد مخدر عدم توانایی در معرفی هجمه واقعی دشمن در این جنگ تمام عیار دشمنان است برای مردم است امر مهمی که منجر به عدم حضور ومشارکت جدی مردم در میدان و در نهایت نتیجه نگرفتن از برنامه های اجرایی شده است.

کشف مواد سرشبکه توزیع مواد را از دست ندهیم

دین پرست گفت: علت دیگر عدم موفقیت ما در برنامه های مقابله با مواد مخدر به شاخصهایی برمی گردد که باید تغییر یابند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دستگیری های خرد در بین حمل کنندگان و فروشندگان مواد مخدر تنها نتیجه اش پر کردن زندانهای کشور از عوامل دخیل در حوزه مبارزه با مواد مخدر است به گونه ای که هم اکنون 46 درصد زندانیان کشور به صورت مستقیم و 25 درصد به صورت غیرمستقیم به علت مواد مخدر فضای زندانها را اشغال کرده اند.

دین پرست افزود: ما از یک سو زندانها را پر از زندانیان مواد مخدر می کنیم از سوی دیگر عاملین اصلی و سرشبکه های توزیع مواد مخدر که به خاطر عجله ما در دستگیری حمل کنندگان و توزیع کنندگان خرد صورت می گیرد آزادانه و در آرامش خاطر به تجارت مرگ بار خود ادامه می دهند.

سود 3 میلیارد دلاری سود قاچاق مواد مخدر

وی میزان سود ناشی از مواد مخدر توسط قاچاقچیان را سه میلیارد دلار برشمرد و گفت: در ازای کارهایی که ما کرده ایم تنها توانسته ایم حدود 2 میلیون دلار از سود آنها را بکاهیم!

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاربه ماده 43 قانون به عنوان یکی ا زموارد مترقی قانون کشوردر خصوص کنترل  تحت نظارت گفت: باید با توجه به این قانون به محض ورودمحموله قاچاق مواد به داخل خاک به سراغ توقف آن نرویم بلکه در سایه نظارت دقیق اجازه دهیم این محموله تا رسیدن به سرشبکه اصلی داخل کشور به مسیر خود ادامه دهد سپس در اقدامی برنامه ریزی شده ریشه قاچاق مواد را در کشور قطع کنیم.

دین پرست تکید کرد: نباید به بهانه کشف مواد مخدر شبکه اصلی توزیع مواد مخدردر کشورار از دست دهیم.

اعتقاد به پیشگیری در حوزه مواد مخدر داریم اهتمام نداریم

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه ار نبود اهتمام جدی در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در کشور انتقاد کرد و گفت: همگی متفق القول اعتقاد به پیشگیری در بخش مواد مخدر داریم اما آنچه مهم است نبود اهتمام جدی در این بخش است.

دین پرست عدم تخصیص اعتبارات را مشکل عمده مقابله با مواد مخدر برشمرد و گفت:  ستاد مبارزه با مواد مخدر رسالت تامین 20 درصد اعتبارات سند چشم انداز مقابله با مواد مخدر را در کشور دارد این در حالیست که تامین 80 درصد دیگر اعتبارات بر عهده دستگاه های اجرایی است.

وی با بیان این که تخصصیص 10 درصد اعتبارات فرهنگی استانها از سوی استانداران به سند چشم انداز مقابله با مواد مخدر از مصوبات است گفت: تعداد اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از 7 دستگاه به 15 دستگاه افزایش یافته است.

آمار مصرف در بین تحصیلکرده ها نگران کننده است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه از افزایش مصرف مواددر بین جوانان تحصیل کرده ابراز نگرانی کرد و افزود:  آمار سال 90 بیانگر آن است که 75 درصد معتادین کشور دیپلم به بالا و 21 درصد آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا هستند و این یعنی آنکه عدم اطلاع و آگاهی افراد در سوء صرف مواددیگر دلیل محکمی نیست.

دین پرست آمار معتادین به مواد مخدر دنیا را 240 میلیون نفر برشمرد و گفت:  از این تعداد یک میلیون و 325 هزار نفر در ایران حضور دارند.

وی سهم استان مرکزی از تعدادکل معتادین کشور را 67/ 1 درصد برشمرد و افزود: با این سهم استان مرکزی رتبه 22 کشور را در حوزه مواد مخدر به خود اختصاص داده است.

فوت سالانه هزار و 56 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدردر کشور

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با انتقاد از بی توجهی مسئولین به لایه های زیرین معضل اعتیاد در کشور گفت: سالانه 3 هزار و 56 نفر به خاطر سوء مصرف مواد در ایران فوت می کنند که این امر باعث می شود تا اعتیاد دومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود.

دین پرست یاداور شد: در 7 ماهه امسال یک هزار و 627 نفر و  در استان مرکزی 22 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان باختند.

وی در ادامه با اشاره به وجود 5 هزار و 300 مرکز درمانی داوطلبانه در کشور گفت: از مجموع این تعداد 111 مرکز در استان مرکزی فعال است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان این که مراکز درمانی  ماده 16 از اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است گفت: مرکز درمانی ابراهیم آباد اراک از جمله مراکز درمانی ماده 16 کشور است که جز بهترین مراکز درمانی این بخش به شمار می رود.

دین پرست با بیان این که سند درمان اعتیاد تا اخر امسال به عنوان دومین سند بالادستی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به دستگاه ها ابلاغ می شود گفت: افزایش هزینه های درمانی در کمپ های ترک اعتیاد معضل عمده پیش روی خانواده های گرفتار است و تامین هزینه 511 هزار تومان از عهده هر معتاد گرفتاری برنمی آید.

کد خبر 2212936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha