۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲

پس از یک سال و نیم تاخیر؛

انتخابات کمیته المپیک فردا برگزار می‎شود/ هنوز گزینه وزارت مشخص نیست

انتخابات کمیته المپیک فردا برگزار می‎شود/ هنوز گزینه وزارت مشخص نیست

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: چهل و یکمین مجمع عمومی (انتخاباتی) کمیته ملی المپیک در حالی روز دوشنبه برگزار می‌شود که بیش از یک سال از زمان برگزاری انتخابات این کمیته برای تعیین مدیران جدیدش گذشته است. برای انتخابات روز دوشنبه هنوز گزینه مورد نظر وزارت ورزش و جوانان برای ریاست مشخص نشده و بنابراین در مورد ترکیب انتخابات و دسته بندی افراد هم نمی توان به جمع بندی دقیقی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات کمیته ملی المپیک این روزها مهمترین بحث در این میان اهالی ورزش است چراکه نتیجه آن سرنوشت مدیریت چهار سال آینده ورزش ایران در رابطه با چگونگی حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک را مشخص خواهد کرد. انتخاباتی که بالاخره فردا برگزار خواهد شد تا مشخص شود دهمین رئیس کمیته ملی المپیک بعد از انقلاب اسلامی چه فردی است و همکارانش چه کسانی خواهند بود. اما این کمیته‌ای که انتخاباتش به این حد حساس و مهم است، چه زمانی تشکیل شد.

شکل‌گیری کمیته ملی المپیک در ایران
فکر تشکیل فدراسیون‌های ورزشی بعد از پایان جنگ جهانی اول و به دنبال برگزاری بازی‌های المپیک 1920 در آنتورپ بلژیک در بسیاری از کشورها ایجاد شد. ایران از جمله کشورهایی بود که آن زمان به فکر تاسیس و راه اندازی نهادهایی در قالب فدراسیون‌های ورزشی برای رشته‌های مختلف بود.

در همین زمینه و به غیر از ورزش‌های سنتی و باستانی مانند کشتی پهلوانی، شمشیربازی، سوارکاری، تیراندازی و چوگان که از دیرباز در ایران رواج داشت، فوتبال اولین ورزش دسته جمعی بود که برای تصمیم گیری در مورد آن گردهمایی در قالب هیات یا همان فدراسیون تشکیل می‌شد. در واقع فوتبال در ایران از سال 1922 (1300 شمشی) حرکت و فعالیت خود را آغاز کرد. در این زمینه افرادی از اولیا دولت و داوطلبان مردمی جهت انجام فعالیت‌ها، مسابقات، برنامه ریزی و اداره این رشته گرد هم آمدند.

در این راستا و به دنبال گسترش دامنه فعالیت‌های ورزشی ایران بعد از پایان جنگ جهانی دوم فکر تشکیل فدراسیون‌های ورزشی برای اساس موازین بین‌المللی در ایران جدی‌تر شد طوریکه سال 1324 پانزده فدراسیون ملی و هسته مرکزی کمیته ملی المپیک در ایران شکل گرفت. به دنبال آن و پس از پذیرش این فدراسیون‌ها در فدراسیون‌های بین‌المللی و نیز عضویت ایران در کمیته بین‌المللی المپیک، در ماه می 1947 (اردیبهشت‌ماه 1325) کمیته ملی المپیک ایران تشکیل شد.

پس از آن مسئولان ورزش ایران مکاتباتی را مقامات کمیته بین‌المللی المپیک که آن زمان "زیگفرید اودستروم" سوئیسی ریاست آن را بر عهده داشت، انجام دادند و توانستند رای موافق آنها را برای عضویت رسمی در این کمیته جلب کنند. اینگونه بود که ایران توانست  اولین هیات ورزشی را به بازی‌های المپیک 1948 اعزام کند.

اینگونه شد که کمیته ملی المپیک در ایران شکل گرفت. نهادی که مستقل، غیرانتفاعی و دارای استقلال مالی است و  بر اساس ماده واحدۀ مصوب نوزدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی که در تاریخ 29/4/1373 به تائید شورای نگهبان رسید، در شمار موسسات عمومی غیر دولتی محسوب می‌شود.

روسای کمیته ملی المپیک
کمیته ملی المپیک ایران 32 سال از دوره حیات خود را پیش از انقلاب اسلامی سپری کرد و بعد از آن  فعالیت‌های این کمیته به ریاست افراد مختلف در دوره‌های متفاوت سپری شد. حسین شاه‌حسینی اولین فردی بود که ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده داشت. بعد از وی مصطفی داودی، حسن غفوری فرد، مصطفی هاشمی طبا (دو دوره)، عیسی کلانتری، حسن محلوجی و رضا قراخانلو طی دوره های مختلف ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده گرفتند تا اینکه محمد علی آبادی سال 1387 به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شد.

علی آبادی بیشتر از حقش رئیس بود!
یک سال و نیم پیش اما انتخابات کمیته ملی المپیک باید دوباره برگزار می‌شد تا مشخص شود علی آبادی همچنان به ریاست خود در این کمیته ادامه خواهد داد یا اینکه فرد دیگری جایگزین وی خواهد شد اما مسائل مرتبط در رابطه با اساسنامه کمیته ملی المپیک، روند اصلاح آن، گرفتن تائیدیه از مسئولان IOC و ... همگی دست به دست هم داد تا انتخابات به تعویق بیفتد و در واقع علی آبادی یک سال و نیم بیشتر از حقش رئیس کمیته ملی المپیک باقی بماند.

در این میان 25 آذرماه برای برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک تعیین شد و حتی مهلت در نظر گرفته شده برای ثبت نام از کاندیداها هم تعیین و در موعد مقرر آغاز شد اما پیش از آنکه کاندیدایی ثبت‌نام رسمی خود را انجام دهند، مسئولان هیات اجرایی تصمیم به تعویق انتخابات گرفتند و 30 دی ماه را برای برگزاری آن تعیین کردند. 

رقابت 38 کاندیدا در مجمع انتخاباتی
در این میان اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک اقدام به تدوین آئین نامه انتخاباتی هم کردند که البته انتقادات زیادی را به همراه داشت چون بر اساس این آئین‌نامه خیلی‌ها مجاز به شرکت در انتخابات نبودند. در هر صورت ثبت نام از کاندیداها بر اساس آئین نامه انتخاباتی و البته اساسنامه کمیته ملی المپیک و تاکیدات سازمان بازرسی کل کشور انجام شد و در نهایت 38 نفر به عنوان کاندیدای حضور در این انتخابات معرفی شدند. 

در این میان مصطفی هاشمی‌طبا، احمد دنیا مالی، هادی ساعی و افشین ارمیان هم نفراتی بودند که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند اما نام هر یک از آنها به دلایلی از فهرست نهایی کاندیدها حذف شد ضمن اینکه الهه احمدی و هاشم اسکندری راد هم کاندیدایی بودند که خود بعد از انجام ثبت نام، انصراف دادند.

در هر صورت انتخابات کمیته ملی المپیک روز دوشنبه برگزار خواهد شد. برای حضور در پست های ریاست (10 نفر)، دبیر کلی (8 نفر)، نایب رئیسی (17 نفر)، خزانه داری (9 نفر) و هیات اجرایی (20 نفر) در مجموع 38 نفر کاندیدا شده اند. در این میان اما حساس‌ترین و جذاب‌ترین پست، ریاست کمیته ملی المپیک است که 10 مدعی دارد. مدعیانی که برخی از آنها افراد نزدیک به وزارت ورزش و جوانان هستند و برخی نیز مسئولان فعلی کمیته ملی المپیک هستند.

گزینه وزارت ورزش و جوانان مشخص نیست
در این میان هنوز به درستی مشخص نیست کدام یک از گزینه‌های ریاست مورد نظر وزارت ورزش هستند و چه کسانی شانس اول حضور در هیات اجرایی و تصدی دبیرکلی هستند. آنچه تاکنون مطرح شده دخالت نکردن مستقیم وزارت ورزش در این انتخابات است اما اینکه این وزارتخانه نظری روی گزینه‌ها نداشته باشد هم چندان منطقی نیست.

در بین گزینه‌های ریاست کمیته ملی المپیک فضل‌الله باقرزاده و کیومرث هاشمی گزینه‌هایی هستند که از آنها به عنوان مردان مورد نظر وزارت ورزش و جوانان نام برده می‌شود. هرچند محمود گودرزی تاکید کرده وزارت ورزش در انتخابات کمیته ملی المپیک دخالت نخواهد کرد و گزینه‌ای را هم معرفی نمی‌کند، اما بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق در پشت پرده هم رخ دهد. با این حال اگر گودرزی و همکارانش گزینه‌ای را حتی به صورت مستقیم حمایت کنند، کاری خلاف صلاح ورزش نیست و تجربه نشان می‌دهد که هرگاه رئیس کمیته المپیک با نفر اول ورزش هماهنگ بوده، کار ورزش بهتر پیش رفته است.

با این حال در این بخش مهرزاد حمیدی، محمود خسروی وفا، محمدرضا داورزنی، محمد علی آبادی، مهدی قدمی ، محمدجعفر کامبوزیا، مهدی کرباسیان و علی مرادی کاندیدا شده اند که به نظر می رسد علی آبادی، بیشتر از سایر گزینه ها برای ماندن در ریاست کمیته تلاش خواهد کرد. هر چند که برخی شانس او برای ماندن در این کمیته را کمتر از سایر گزینه ها می دانند.

در سایر پست‌ها هم وضعیت کاندیداها و اینکه چه کسانی بیشترین شانس را دارند هنوز مشخص نیست این در حالی است که کاندیداهای درگیر در انتخابات کمیته ملی المپیک طی روزهای گذشته جلسات پرتعدادی را برگزار کرده‌اند تا ترکیب انتخابات را مشخص کنند اما از آنجایی که گزینه ریاست هنوز قطعی نیست، دسته بندی‌ها هم به طور واضح مشخص نشده است.

انتخابات آزاد است؟
با همه اینها چهل و یکمین مجمع عمومی (انتخاباتی) کمیته ملی المپیک ساعت 15 روز دوشنبه برگزار خواهد شد تا مدیران جدید این کمیته در پست‌های مختلف مشخص شوند. تا به امروز خیلی ها از برگزاری انتخابات آزاد حرف زده اند و اینکه برای نخستین بار انتخابات کمیته ملی المپیک بدون دخالت هیچ نهاد دیگری و حتی وزارت ورزش و جوانان برگزار می شود با همه اینها همه به نوعی منتظر هستند تا گزینه وزارت ورزش و جوانان در رابطه با انتخابات کمیته ملی المپیک و به خصوص ریاست آن مشخص شود؛ گزینه ای که هنوز معرفی نشده اما به نظر می‌رسد تا صبح فردا مشخص شود. 

کد خبر 2216634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha