۲۹ دی ۱۳۹۲، ۹:۳۱

گزارش مهر/

اسیرانی که فریادشان به گوش نمی‌رسد/ پرندگان تالاب میقان بدون آذوقه روزگار می‌گذرانند

اسیرانی که فریادشان به گوش نمی‌رسد/ پرندگان تالاب میقان بدون آذوقه روزگار می‌گذرانند

اراک - خبرگزاری مهر: زمستان امسال، زمستان پر از سرما و سفیدی است، زمستانی که در چند سال گذشته مردم استان مرکزی به این شکل با آن روبرو نبودند بسیاری از آنها که در خانه‌های گرم و پر آذوقه خود نشسته‌اند شاید ندانند در نزدیکی‌شان مهمانانی دچار برف و یخ زدگی شده‌اند؛ مهمانانی که اگرچه از جنس انسان نیستند ولی موجودات زنده‌ای در تالاب میقان اراک هستند که صدای فریادشان به گوش ما نمی‌رسد.

 به گزارش خبرنگار مهر، تالاب میقان استان مرکزی یکی از تالاب‌های فصلی کشور است که در فصل پاییز مهمان پرنده های مهاجر از جمله درناهای سیبری هستند. بارش‌های متعدد برف و کاهش دمای هوا باعث شد که تعدادی از این پرندگان که هنوز زیستگاه تالاب را ترک نکرده بودند در محاصره برف بمانند و به دلیل یخ زدگی و کمبود غذا تلفات زیادی بدهند.

بارش دوباره برف و سرد شدن مجدد هوای اراک، ضرورت توجه بیش از پیش مسولین و مردم به حمایت از پرندگان محصور شده در تالاب میقان را یادآور می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به هفت هزار قطعه پرنده از جمله درنا سیبری و مرغابی در این تالاب گرفتار سرما شده‌اند می‌گوید: بیش از 50 قطعه از این پرندگان به دلیل سرما از بین رفته‌اند.

امیر انصاری ادامه می دهد: تهیه آذوقه و غذا مهم ترین نیاز و مشکل کنونی این پرندگان است، زیرا به دلیل سرما قادر به یافتن غذا نیستند و حرک آن‌ها در اثر ضعف کم می‌شود و بعد از دست می رند.

تامین غذا و آذوقه برای این پرندگان نیاز به حمایت جدی مردم دارد

وی با بیان اینکه تامین غذا و آذوقه برای این پرندگان نیاز به حمایت جدی مردم دارد، می‌گوید: خیرین و مردم می توانند در این بخش یاری‌رسان باشند زیرا برای تامین غذای این پرندگان نیازمند کمک و ذخیره غذایی بیشتری هستیم.

مدیرعامل خانه تشکل‌های مردم نهاد نیز با ابراز نگرانی از گرفتاری این پرندگان در سرما به خبرنگار مهر گفت: نجات پرندگان به تنهایی از عهده محیط زیست و سازمان های مردم نهاد بر نمی آید و نیاز به حضور پررنگ مردم در این بخش است.

سیاوش آقاخانی ادامه می دهد: مردم می توانند حتی باقی مانده های غذاهایشان را جمع آوری کنند و بعد آن را دربخش هایی از تالاب برای پرندگان قرار بدهند.

وی تاکید می‌کند: سازمان های دیگری چون منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نیز باید دوشادوش محیط زیست و سازمان های مردم نهاد تلاش کنند تا مهمانان میقان بتوانند تا مساعد شدن هوا در آنجا بمانند.

آقاخانی خاطر نشان کرد در خصوص کمک به پرندگان میقان نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری است تا بامشارکت مردم زودتر و بهتر بر مشکل کنونی فائق آمد.

حمایت از حیوانات از نشانه های انسانیت است

در کنار هشدار مسئولان دیدگاه شهروندان اراکی هم در این باره جالب توجه است. شهاب احمدوند که 17 سال دارد در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: من خیلی اطلاعاتی از تالاب میقان ندارم و حتی نمی دانستم که پرندگانی از سایر نقاط دنیا به این زیست گاه مهاجرت می کنند.

وی ادامه می دهد: اینکه هم اکنون این پرندگان در معرض خطر هستند، نگران کننده است و کاش می گفتند که برای نجات آن ها چه باید کرد؟

این دانش آموز اراکی ادامه می دهد: از طرفی اگر مشکلی که برای این پرندگان به وجود می آید حاد باشد، چهره و نام اراک و تالاب میقان را نیز خدشه دار می کند، زیرا به هرحال باید برای چنین اتفاق هایی آماده می بودیم.

مریم طاهری نیز که کارمند است، می گوید: حمایت از حیوانات و مهربانی با آن ها از نشانه های انسانیت است.

وی می گوید: من عکس درناهای یخ زده را در برخی سایت های استان دیده ام که خیلی تاسف بار است.

طاهری می‌گوید: بهتر است برای کمک به پرنده ها و تهیه آذوقه شان شماره حسابی اعلام شود تا مردم اگر نتوانستند آنجا بروند اینطور کمک کنند و یا گروه هایی برای جمع آوری باقیمانده غذاها ازدرب منازل مردم، داوطلب شوند.

محمد مخلص گرامی هم با اشاره به اهمیت رعایت حقوق حیوانات در اسلام می گوید: اسلام دین مهربانی است و این مهربانی نه برای انسان با انسان بلکه انسان در برابر حیوانات نیز باید رفتار صحیح داشته باشد.

وی می افزاید: قطعا این مسئله اهمیت خود را در گذر زمان هم حفظ کرده است زیرا هم اکنون شاهد راه افتاده سازمان های حمایت از حقوق حیوانات در تمام دنیا هستیم.

این شهروند اراکی می گوید: مسئله درناها و پرندگان گیرافتاده در تالاب میقان یکی از مسائلی است که به اهمیت این موضوع را روشن می کند.

وی ادامه می‌دهد: اگر اطلاع رسانی در این خصوص بیشتر باشد حتما مردم در این خصوص حمایت و حرکت خواهند داشت.

.......................................

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2216867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha