۳۰ دی ۱۳۹۲، ۶:۵۳

مهر گزارش می دهد؛

اگزوزها ریه مشهد را نشانه رفتند/ شهروندان مشهدی سهامداران بزرگ آلودگی هوا

اگزوزها ریه مشهد را نشانه رفتند/ شهروندان مشهدی سهامداران بزرگ آلودگی هوا

مشهد - خبرگزاری مهر: آلودگی هوای مشهد در زمستان بدون بارش امسال ریه شهر را خسته کرده و به عقیده مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی شهروندان به عنوان بزرگترین آلاینده هوا هستند و با استفاده از خودروهای تک سرنشین سلامت خود و فرزندانشان را با اگزوز ها نشانه رفته اند.

به گزارش خبرنگار مهر: در حالی که کارخانه ها، واحدهای صنعتی، تاکسی های فرسوده،خودروهای سنگین، اتوبوس ها، واحدهای تجاری و .. از عوامل تولید آلاینده محسوب می شوند اما بازهم این شهروندان هستند که با رانندگی های تک نفره سهم بزرگ را در تیرگی آسمان این شهر دارند.

در گفتگویی صمیمی با مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی این پدیده را در هفته هوای پاک بررسی می کنیم و حمید صالحی در گفتگو با مهر اظهار می کند: فرهنگ سازی رسانه ها و اطلاع رسانی به شهروندان در استفاده نکردن از خودروهای تک سرنشین حرف اول را در کاهش آلودگی هوای مشهد می زند.

صالحی با بیان اینکه آلاینده هوا شامل منابع ثابت و متحرک هستند توضیح می دهد: از جمله تولید کننده های ثابت آلاینده هوا کارخانجات و واحدهای صنعتی هستند که از مازوت استفاده می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه می دهد: البته الزاما اینطورنیست که هر واحد صنعتی آلاینده باشد و واحدهای صنعتی که از گاز طبیعی استفاده می کنند کمتر آلاینده اند.

وی بیان می کند: آلاینده های مثل اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن  از احتراق سوخت های فسیلی نشات می گیرند و این واحدهای صنعتی ملزم به حذف آلاینده ها از طریق استفاده از سوخت پاک و یا استفاده ازسیستمهای تصفیه گازها با نصب فیلترهای مختلف یا سیستم های شستشو دهنده گازهای خروجی هستند.

مدیر کل سازمان محیط زیست خراسان رضوی ادامه می دهد: در بسیاری از واحدهای مانند کارخانجات آسفالت از فیلترهای آبی باید استفاده شود که برخی استفاده می کنند و برخی نیز متاسفانه توجهی ندارند.

نظارت شبانه روزی سازمان محیط زیست بر واحدهای صنعتی

وی بیان می کند: سازمان محیط زیست خراسان رضوی همه واحدها را تحت پایش مداوم قرارمی دهند که در سه ماهه گذشته و در فصل پاییز 660 واحد در هفت هزار واحد را پایش کردیم.

صالحی می گوید: معاونت نظارت و پایش آلودگی هوا در اداره کل محیط زیست خراسان رضوی تجهیز شده است و کارشناسان مجرب و متعهد به صورت شبانه روزی در حال پایش هستند.

وی به پایش های حضوری و هم نمونه بداری های آزمایشگاهی اشاره  می کند و اعلام می کند: از 700 واحد پایش آلاینده تا کنون 230 واحد صنعتی آلاینده محسوب شده که  شامل آلایندگی هوا، خاک، پسماند و.. شده اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید می کند: این واحدها از اداره محیط زیست اخطار را دریافت کرده اند و به خاطر اینکه مسیر قانونی برخورد با واحدهای متخلف طی شود اخطاریه را به دستشان رسانده ایم.

وی بیان می کند: این واحدها اگر موارد اخطار را برطرف نکنند و همچنان آلاینده باشند در لیست صنایع  آلاینده قرار می گیرند.

قطعا با هیچ واحد صنعتی تعارف نداریم

صالحی به تصمیم جدی سازمان محیط زیست خراسان رضوی در مقابله با واحدهای صنعتی آلاینده تاکید می کند و می گوید: نسبت به احقاق حق مردم و قطعا با هیچ واحد صنعتی تعارف نداریم.

وی با بیان اینکه برای آلودگی هوای مشهد نباید به دنبال مقصر گشت و همه در این آلودگی سهم داریم می افزاید: واحدهای مسکونی نیز با اینکه از گاز استفاده می کنند اما باز هم آلاینده هستند.

وی با مقایسه میزان مصرف در ایران و اروپا ابراز می کند: متاسفانه مردم ما هنوز بیشتر از کشورهای اروپایی که هوای سردتری را دارند گاز مصرف می کنند که این به این معناست که ما درست مصرف نمی کنیم.

لزوم توجه به استاندارسازی در ساختمان ها

صالحی در خصوص لزوم توجه به استاندارسازی در ساختمان ها می گوید: در صورتی که ساختمانها با رعایت استاندارد ساخته شود دیگر نیازی نیست که شعله های بخاری برافروخته باشد و ضمن رصفه جویی در انرژی به کاهش آلایندگی هوا هم کمک خواهد شد.

وی همچنین واحدهای تجاری را نیز سهیم در آلایندگی هوا می داند و ادامه می دهد: مشاهده می شود که در سطح شهر واحدهای تجاری پیت های حلبی را با چوب و روغن سوخته شعله ور می کنند و تولید دود زیادی نیزمی کنند.

صالحی بیان می کند: در واحدهای اداری نیز لزومی ندارد که موتورخانه ها با درجه حرارت زیاد و بعدازظهر و شب نیز روشن باشد و همه این موارد جزئی از منابع آلاینده های ثابت هستند.

وی به آلاینده های متحرک نیز اشاره و می گوید: آلاینده های متحرک شامل هواپیماها، قطار ها و خودروها است که هر کدام سهمی در تولید آلاینده ها دارند.

نیروی انتظامی خودروهای فرسوده را از رده خارج کند

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عنوان می کند: خودروهای فرسوده از عمده آلاینده های هوا هستند که باید از رده خارج شوند و نیرو ی انتظامی بنا به بند اول برنامه کاهش آلودگی هوا باید نسبت به از رده خارج کردن این خودروها اقدام کند.

صالحی ادامه می دهد: برای اجرای این قانون و برابر قانون زمانی معین شده است و البته همت بیشتری می طلبد تا این مهم انجام شود.

وی می گوید: پنج هزار تاکسی فرسوده داریم که در حالی که جزء حمل و نقل عمومی محسوب می شوند اما کمکی به کاهش اآلودگی هوای مشهد نمی کنند و باید از رده خارج شوند.

وزارت صنعت و معدن و تجارت نظارت بر کار خودروسازان داشته باشد

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی بیان می کند: اگر سراغ اتومبیل های نو کارخانجات هم برویم استاندارد نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در نظارت بر کار خودروسازان جدی تر عمل کند.

صالحی ابراز می کند: اتومبیل ها با همان برندهایی که در اروپا 5 لیتر در هزار کیلومتر مصرف دارند در ایران همان برند تولید کشور ما 10 لیتر مصرف سوخت دارد که این نشان از استاندارد نبودن خودرو است.

وزارت نفت بنزین یورو 4 را تامین کند

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی عنوان می کند: بنزین ما استاندارد نیست و بر اساس برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند مشهد همانطور که وزارت صنعت و معدن موظف به تولید خودرو استاندار است، وزارت نفت موظف به تامین بنزین یو رو 4 شده است.

وی در ادامه می گوید: خودروها ی تولید شده زمانی که به دست شهروندان سپرده می شوند هم باید سالانه معاینه فنی شوند باید روغن سوزی موتور ماشین ها و نوع و مصرف سوخت آنها کنترل شود.

معاینه فنی خودروها سالانه نیست

صالحی تاکید می کند: در این قسمت همچنین معاینه فنی خودروها سالانه نیست و آنچه باید انجام شود نمی شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان می کند: در بحث خودروهای سنگین نیز مانند اتوبوس ها باید از گازوئیل کم گوگرد استفاده شود که با پیگیر ی ها ی این سازمان و موصبات کارگروه آلودگی هوا باید در اختیار همه خودروهای سنگین از جمله مینی بوسها قرار بگیرد.

وی بیان می کند: البته در مورد اتوبو سها به دلیل کمبود ناوگان و حجم مسافران در اتوبوس برای حرکت و تولید انرژی بیشتر کربن تولید می شود که این موضوع نیز قابل حل است و با به روز رسانی ناوگان و افزایش تعداد اتوبوس ها می توان این مسئله را برطرف کرد.

آموزش وظیفه صدا و سیما و آموزش و پرورش است

صالحی ادامه می دهد: در بحث آموزش بر اساس برنامه کاهش آلودگی هوا بر عهده صدا و سیما قرار دهند.

وی بیان می کند: سازمان محیط زیست قرار نیست آموزش همگانی داشته باشد و تخصص آموزش را ندارد اما ناظر بر اجرای برنامه ها هستیم و در این زمینه به صورت روزانه و چهره به چهره و با تولید فیلم های آموزشی گام هایی را برداشته ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عنوان می کند: در زمینه آموزش حضور در مدارس و تهیه کتاب را در دستور کار قرار داده ایم.

صالحی می گوید: همچنین در این زمینه با حساس سازی سازمانها و نهادهای مردمی آنها را به همکاری با محیط زیست دعوت می کنیم.

بیماری های تنفسی و سرطان در مناطق آلوده شهر مشهد

دانشيار انكولوژي و راديونراپي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: متاسفانه تجزيه و تحليل هاي  آماري نشان مي دهد كه ابتلا به بيماريهاي تنفسي و سرطان ها در مناطق آلوده شهر 1.5 برابر مناطق مناطق غير آلوده است.

فاطمه همايي عنوان كرد: تاثير آلاينده هاي هوا در بروز سرطان اثبات شده است.

اين متخصص انكولوژي رادیوتراپی تاكيد كرد: مشاغلي كه در هواي باز هستند بيشتري در معرض آسيب قرار دارند و هر چه اين محل كار در مركز آلودگي باشد خطر بيشتري در كمين فرد است.

وي ادامه داد: در مورد سرطان واقعيت اين است كه هر چه سن بالاتر مي رود و هر چه تماس با آلاينده ها ي هوا بيشتر باشد امكان ابتلا نيز بيشتر است.

وی در پاسخ به سئوال مهر در خصوص آلایندگی محیط زیست توسط برخی دستگا ها و نهادها در مشهد و وابستگی آن به سلامتی شهروندان و نحوه نظارت دانشگاه علوم پزشکی گفت: این موضوع در حیطه کار معاونت بهداشت دانشگاه است که می تواند اعمال نظر کند.

آلودگی هوای مشهد مسئله ای نیست که تنها اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی یا یک سازمان و نهاد بتواند آن را حل کند و رسانه ها، دانشگاهیان، هنرمندان و همه شهروندان سهمی دارند تا این معضل گره گشایی شود.

..............................

زهره رنگ آمیز

کد خبر 2217319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha