بررسی 1655 کتاب کودک و نوجوان در جشنواره کتاب برتر/ ارزش جشنواره به داوری آن است نه اعتبار نقدی‌اش

بررسی 1655 کتاب کودک و نوجوان در جشنواره کتاب برتر/ ارزش جشنواره به داوری آن است نه اعتبار نقدی‌اش

مسئول کمیته داوران هفتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در نشست خبری این جشنواره گفت: در داوری این دوره از جشنواره، هزار و 655 عنوان کتاب مربوط به سال‌های 90 و 91 در سه بخش داستان، شعر و علمی‌آموزشی بررسی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ نشست خبری هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان پیش از ظهر امروز دوشنبه 30 دی با حضور عبادالله رمضانی مدیرکل اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا توکل صدیقی دبیر جشنواره و کاظم طلایی مسئول کمیته داوران این جشنواره در مجموعه تالار ایوان شمس برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست گفت: فعالیت‌های مربوط به توسعه کتاب و کتابخوانی در سال‌های اخیر در شهرداری تهران، در دوبخش توسعه کالبدی و برنامه‌ای رشد کرده‌اند. در سال‌های اخیر، توسعه کالبدی فضاهای مربوط، رشد بالایی داشته است. اگر رقم مربوط به توسعه کالبدی را در سال 85، یک در نظر بگیرم، این رقم تا سال 92 به 4/8 رسیده است. از طرف دیگر به موازات این توسعه کالبدی، فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی رشد زیادی پیدا کرده‌اند.

وی افزود: از جمله مسائلی که در این سال‌ها به آن توجه داشته‌ایم، کمک به رشد انگیزه‌های ترویج فرهنگ مطالعه است. مصداق این کمک، برنامه‌هایی است که تا به حال برگزار شده و همچنین برنامه‌ای است که امروز نشست خبری آن را برگزار می‌کنیم. یکی از توفیقات شهرداری حمایت، همدلی و همکاری با دوستانی است که با انگیزه‌های الهی در حوزه کتاب کار می‌کنند. امسال دومین سال است که در برگزاری جشنواره کتاب برتر با انجمن ناشران کودک و نوجوان همکاری می‌کنیم و قطعا کمک به چنین برنامه‌هایی می‌تواند به ارتقای فرهنگ مطالعه بیانجامد.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: از طرف دیگر، چنین جشنواره‌ای می‌تواند به حوزه نشر جهت بدهد. باور داشته‌ باشیم که کتاب، عامل توسعه متوازن فرهنگی است و بدون ارتقای کتاب نمی‌توانیم به ارتقای فرهنگ امیدی داشته باشیم. کتاب مبنای همه بحث‌های فرهنگی است و توسعه آن، سرآغاز توسعه فرهنگ خواهد بود.

در ادامه توکل صدیقی گفت:‌ جشنواره کتاب برتر کار خود را از سال 85 آغاز کرد و 3 دوره ابتدایی خود را در سطح اعضای انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار کرد. یک هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی کتاب‌های مناسب به جامعه است و هدف دیگر ارتقای کیفیت تولید کتاب‌های کودک و نوجوان است تا با معرفی آن‌ها، در ناشران این حوزه انگیزه فعالیت ایجاد شود و به این ترتیب، این فعالیت‌ها تبدیل به الگو شوند. جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با این هدف کار خود را شروع کرد و 3 دوره ابتدایی خود را برگزار کرد تا تجربه پیدا کرده و برای سطوح بالاتر آماده شود.

دبیر هفتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان گفت: در دوره چهارم، تصمیم گرفته شد تا جشنواره در سطح ملی برپا شود. بنابراین فراخوانی برای تمام ناشران کشور تنظیم شد. لازمه برگزاری جشنواره در این سطح، تدوین آیین‌نامه‌های داوری بود. بنابراین از صاحب‌نظران دعوت شد و آیین‌نامه‌های جشنواره‌های دیگر هم مورد بررسی قرار گرفتند. برپایی این جشنواره از ابتدا با حمایت آقای علی‌اکبر اشعری مدیر وقت باغ کتاب همراه شد که سالن بزرگ کتابخانه ملی را در اختیار انجمن ناشران کتاب کودک قرار دادند و این حرکت برای انجمن که یک NGO متشکل از ناشران بخش خصوصی بود، نقطه امید و تقویت روحیه بود.

وی در ادامه گفت: از دوره ششم جشنواره،‌ اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، نیز با ما همراه شد و از جشنواره حمایت کرد. از این دوره یعنی دوره هفتم هم تصمیم گرفتیم جشنواره را به صورت دو سالانه برگزار کنیم. دلیل این تصمیم هم این بود که در طول دو سال، تعداد آثار بیشتری در این حوزه تولید می‌شود و می‌توان در هر بخش از جشنواره، آثار بیشتر و پربارتری را شرکت داد. بنابراین برای این دوره جشنواره، آثار مربوط به سال‌های 90 و 91 جمع‌آوری شدند و کار داوری آغاز شد. مراسم اختتامیه این دوره هم روز چهارشنبه 2 بهمن از ساعت 10 تا 12 در سالن اصلی مجموعه ایوان شمس برگزار خواهد شد.

توکل صدیقی گفت:‌ آن‌چه برای ما در اولویت است، کیفیت داوری آثار است چون کیفیت داوری است که به یک جشنواره شخصیت می‌دهد. تلاش ما هم این است که هرچه بیشتر پیش می‌رویم، بر کیفیت جشنواره بیافزاییم. امسال یک بخش جنبی و ویژه در جشنواره داریم که مربوط به کتاب‌های مدیریت شهری است. کتاب‌های این بخش به درخواست شهرداری، شناسایی و داوری شدند. از این کتاب‌ها در سه بخش برتر، برگزیده  و تشویقی، تجلیل خواهد شد.

دبیر جشنواره کتاب برتر در پاسخ به سوالی درباره حمایت‌های صورت گرفته از این جشنواره گفت: بخشی از حمایت‌های مالی توسط وزارت ارشاد و بخشی از حمایت‌ها مانند سالن برگزاری مراسم هم توسط شهرداری انجام شده است. ما یک NGO هستیم و همین که خودمان را سر پا نگه داریم، کار بزرگی است. ما کمک‌ها و حمایت‌ها را در قالب فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، دریافت می‌کنیم و این حمایت‌ها در حدی نیست که بخواهیم به برندگان جشنواره، جایزه نقدی اهدا کنیم. حمایت‌های ارشاد از دوره سوم جشنواره و به پیشنهاد ارشاد انجام شد. حمایت‌های شهرداری هم با پیشنهاد شهرداری به جشنواره اضافه شد.

وی افزود: اعتقاد داریم که ارزش یک جشنواره به داوری آن است نه پرداخت‌های نقدی آن. جشنواره اعتبار خود را از داوران خود کسب می‌کند نه اعتبار نقدیش. چون اگر چنین چیزی را ملاک در نظر بگیریم، جشنواره‌ها به میزان بودجه‌شان ارزشمندتر خواهند بود.

طلایی هم در انتهای این برنامه گفت: در این جشنواره، خلاف جشنواره‌های دیگر از 3 زاویه به آثار نگاه شد. اول محتوا، دوم تصویرگری و گرافیک و سوم مدیریت نشر. داوری در جشنواره از این 3 منظر بود و این رویه انحصارا به جشنواره‌های که متعلق به انجمن است، اختصاص دارد.

وی گفت: به این ترتیب از داوران مختلف برای داوری در این 3 حوزه دعوت کردیم. آثار علاوه بر 3 زاویه مذکور، در سه بخش داستان، شعر و علمی‌آموزشی بررسی شدند. تعداد عناوین کتاب‌های مربوط به جشنواره در سال‌های 90 و 91، هزار و 655 عنوان است که 520 عنوانشان در حوزه داستان تالیفی، 536 عنوان داستان ترجمه‌، 126 عنوان شعر تالیفی، 7 عنوان شعر ترجمه، 174 عنوان علمی آموزشی تالیفی و 146 عنوان علمی آموزشی ترجمه بودند. بیشتر بودن آثار ترجمه در حوزه داستان بسیار مشهود و کمی باعث تاسف است.

مسئول کمیته داوران این جشنواره ادامه داد: هر کتاب را 9 داور بررسی کردند. بنابراین روند داوری این دوره جشنواره پیچیده‌تر شد. ممکن است کتابی در جشنواره پروین یا کتاب فصل، برتر شود اما در این جشنواره، به عنوان کتاب برتر معرفی نشود چون از 3 منظر به آن نگاه شده و همه داوران باید آن را تائید کنند. ما در مجموع از 15 داور دعوت کردیم کار قضاوت را به عهده بگیرند و در نهایت انتخاب‌هایشان را به عنوان کتاب برتر، کتاب تشویقی و کتاب تقدیری معرفی کنند.

کد خبر 2217615

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha