۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۳۷

جلد زیبا و محتوای نازیبا اعتماد مخاطب به کتاب را از بین می‌‎برد

جلد زیبا و محتوای نازیبا اعتماد مخاطب به کتاب را از بین می‌‎برد

بر اساس بیانیه هیئت داوران هفتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، اگرچه جلد کتاب اهمیت بسیاری در جذب مخاطب دارد اما جلد زیبا و محتوای نازیبا موجب سلب اعتماد از مخاطب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبادالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که امروز دوم بهمن ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، از اهمیت توجه به این گروه سنی سخن گفت و تاکید کرد: اگر بتوانیم بچه‌ها را با کتاب‌های خوب آشنا کنیم، هم جامعه را در برابر خطرها واکسینه می‌کنیم و هم می‌توانیم آسوده‌خاطر باشیم که بچه‌ها با وجود رشد فن‌آوری‌های دیجیتال، وارد فضاهایس مسموم نمی‌شوند. به عبارت دیگر کسی که در کودکی، کتاب خوب خوانده، در فضای اینترنت هم به دنباب انجام کارهای فاخر و سر زدن به سایت‌های معتبر است.

او با اشاره به اینکه شعار شهردار تهران این است که شهرداری را از یک سازمان اجتماعی به یک نهاد فرهنگی- اجتماعی بدل کند، گفت: شهرداری بر این است تا علاوه بر خیابان و پل و فضای شهری بکوشد تا به روح و روان و باورهای مردم هم اهمیت دهد.

رمضانی با اشاره به این‌که تعداد کتابخانه‌های عمومی از سال 1385 تاکنون، 4.8 برابر شده است گفت: ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود. از سوی دیگر از مجموعه کسانی که در حوزه کتاب کودک و نوجوان کار می‌کنند، انتظار می‌رود برای کودکان کارهای فاخری انجام دهند تا آنان در صف انتظار انتشار آثارشان قرار گیرند.

جشنواره کتاب برتر به مدیریت نشر هم توجه می‌کند

همچنین محمدرضا توکل صدیق، دبیر هفتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، با اشاره به این‌که اولین دوره این جشنواره در سال 1385 برگزار شد، گفت: از این پس جشنواره کتاب برتر به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. بر همین اساس در هفتمین دوره، کتاب‌های چاپ اول سال‌های 1390 و 1391 مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 1655 عنوان کتاب از 61 ناشر فعال به دفتر دبیرخانه ارسال شد.

به گفته او یکی از عمده‌ترین وجوه تمایز این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌ها این است که ضمن پرداختن به متن و تصویر، بحث مدیریت نشر را هم مورد توجه خود قرار می‌دهد. برای این جشنواره مهم است بداند ناشر چه متن و قطع و تصویر و کاغذی را انتخاب کرده و چه نظارتی بر چاپ کتاب داشته است؟

توکلی از اضافه شدن کتاب‌هایی با موضوع مدیریت شهری به بخش جنبی خبر داد و افزود: از بخش‌های جنبی این جشنواره انتخاب کتاب‌هایی در حوزه مدیریت شهری بود که کتاب‌های آن را اداره کل معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری در اختیار ما گذاشت.

به گفته دبیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، کتاب‌ها در مجموع در سه حوزه داستان، شعر، آموزش و بخش ویژه مورد ارزیابی قرار گرفتند و در سه مرحله بررسی و سنجش شدند و یکی دیگر از ابتکارات جشنواره این بوده که 12 داور خود را معرفی می‌کند تا مخاطبان بدانند چه کسانی با چه توان و صلاحیتی آثار را بررسی می‌کنند.

متن و تصویر و گرافیک کتاب‌ها با هم هماهنگ نیست

هدی حدادی، داور بخش گرافیک و تصویرگری جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در پایان مراسم بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد. در این بیانیه به اهمیت جلد در جذب مخاطب اشاره شده و آمده بود: جلد زیبا به کتاب ارزش و هویت می‌بخشد اما جلد زیبا و محتوای نازیبا، اعتماد مخاطب را سلب می‌کند و ناهماهنگی میان متن و تصویر و گرافیک کتاب، مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او همچنین با اشاره به ضرورت وجود مدیریت هنری اشاره و بیان کرد: مدیر هنری بر روند چاپ و نشر کتاب نظارت دارد و کتاب را به صورت یک محصول واحد در نظر می‌گیرد و به هماهنگی میان متن و تصویر و گرافیک توجه دارد.

در بیانیه هیئت داوران همچنین آمده بود امسال در بخش رمان، رشد خوبی داشتیم اما غیبت ناشر خوبی چون کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مشهود بود و امید می‌رود زمینه حضور ناشران خوب دولتی و خصوصی در این جشنواره فراهم شود.

بهره گرفتن از ویراستاران مجرب و درج نام ویراستار در شناسنامه کتاب، عدم استفاده از فونت‌های نامناسب به‌ویژه در کتاب‌هایی که برای مخاطبان کم‌سن و سال منتشر می‌شود از جمله موارد دیگری بود که در این بیانیه به آن پرداخته شده بود.

مطابق بیانیه هیأت داوران هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در حوزه کتاب‌های داستانی در مجموع با توجه به تنوع آثار نسبت به سال گذشته و انتشار کتاب در قالب مجموعه‌های چندجلدی از یک نویسنده یا نویسندگان گوناگون ضرورت حضور مدیریتی به نام سرویراستار مجموعه در تولید این سلسله کتاب‌ها به شدت احساس می‌شود.

در حوزه کتاب‌های غیرداستانی بیانیه هیأت داوران بر این نکته تأکید دارد که رشد روز‌افزون کتاب‌های تألیفی در این حوزه به لحاظ کمی و کیفی نشان از شکل‌گیری ظرفیت‌های خوب و مناسب برای تألیف آثار ارزشمند است.

بیانیه هیأت داوران این جشنواره در حوزه کتاب‌های شعر بر لزوم استقلال گروه‌های سنی مختلف کتاب‌های شعر تأکید کرده و معتقد است باید شرایط مناسبی برای تخصصی‌ شدن گروه‌های سنی فراهم شود.

در حوزه گرافیک و تصویرسازی هم بر اهمیت جلد در جذب مخاطب و ارزش‌بخشی به کتاب تولیدشده برای ناشران تأکید شده است.

در حوزه مدیریت شهری نیز مطابق بیانیه هیأت داوران، ارتقای کیفی آثار و حفظ استاندارد نسبی کتاب‌های منتشرشده از افق‌های تازه و امیدبخش شناخته شده است

صادق جعفری، سرپرست گروه«پروانه‌های کویر» از آسایشگاه کهریزک بود که با اعضای گروهش به اجرای موسیقی پرداخت. گروه، «خوشه‌چین» و «خاک مهرآیین» را اجرا کردند.

کد خبر 2219532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha