۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۴۶

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد:

ضرورت تعامل ارشاد با تشکل‌های مدنی عرصه ادبیات کودک

ضرورت تعامل ارشاد با تشکل‌های مدنی عرصه ادبیات کودک

معاون فرهنگی وزارت ارشاد، ارتباط میان نهادهای مدنی با وزارت ارشاد را ضروری خواند و گفت: این ارتباط به رشد ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که صبح امروز، دوم بهمن ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان ما از دهه 40 تا به حال، مسیر روبه‌رشدی را طی کرده است گفت: ادبیات کودک و نوجوان، زمینه‌ساز رشد میراث مکتوب است و بدون پرزداختن به  ادبیات کودک و نوجوان نمی‌توان به تعالی میراث مکتوب کشور امیدوار بود.

او با اشاره به این‌که جایگاه ادبیات کودک و نوجوان ما در سطح منطقه، جایگاه خوب و درخشانی است گفت: ادبیات کودک و نوجوان ما از دهه 40 شکل گرفت و از آن زمان تاکنون پدیدآورندگان تلاش بسیار کرده و توانسته‌اند به جایگاه خوبی دست پیدا کنند. امیدوارم نویسندگان و تصویرگران ما در سطح جهانی هم بدرخشند چراکه این توان و ظرفیت در ادبیات کودک و نوجوان ما وجود دارد.

صالحی پس از آن به شرح دغدغه‌‎های خود در زمینه ادبیات کودک و نوجوان پرداخت. او ادبیات کودک و نوجوان را یک شبکه دانست و افزود: متن و تصویر و گرافیک و نقد، ابعاد شبکه ادبیات کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهند؛ این وجوه باید به موازات یکدیگر جلو بروند و رشد کنند وگرنه کمیت ادبیات می‌لنگد.

معاون فرهنگی ارشاد، یکی دیگر از مواردی را که باید به آن پرداخته شود، توجه به اقتصاد نشر دانست و گفت: اقتصاد نشر، بسیار مهم است. ما باید ارتباطی میان هنر و بازار بدون ابتذال پیدا کنیم و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه باید به‌گونه‌ای باشد که ناشران به انتشار کتاب‌های خوب دلگرم شوند و بدانند سرمایه‌شان به‌هدر نمی‌رود.

وی ارتباط میان نهادهای مدنی با وزارت ارشاد را یکی دیگر از مواردی دانست که باید به آن توجه شود و گفت: توجه به اشخاص حقیقی و نهادهای مدنی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان یکی دیگر از مواردی است که باید به آن پرداخته شود. تعامل میان این نهادها با ارشاد بسیار مهم است و این ارتباط به رشد ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد، به اینکه نبود ویترین برای کتاب‌های کودک و نوجوان، یکی دیگر از مشکلات این حوزه است اشاره و بیان کرد: در کتابفروشی‌ها، جای چندانی برای کتاب‌های کودک و نوجوان به خاطر قطع آنها و همچنین نداشتن شیرازه وجود ندارد؛ نمایشگاه‌های کتاب هم حالت موقتی دارند و دائمی نیستند پس باید فضایی برای عرضه ادبیات کودک و نوجوان در نظر گرفته شود.

صالحی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ادبیات کودک و نوجوان گفت: حضور جهانی، مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. ما ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیاری در این زمینه داریم که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم و بهتر است مجالی فراهم آوریم تا زمینه ظهور و بروز این استعدادها در سطح جهانی فراهم شود.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم جشنواره‎‌هایی چون جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان به وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی کمک کنند تا بهتر و درست‌تر سیاست‌گذاری کنند. تلاش‌هایی که انجام شده خوب و مثبت است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

کد خبر 2219423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha