مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی:

بخش داستان به جشنواره کتاب‌های رشد افزوده می‌شود/ حجاب زنان خط قرمز ارشاد است نه عدد و رقم

بخش داستان به جشنواره کتاب‌های رشد افزوده می‌شود/ حجاب زنان خط قرمز ارشاد است نه عدد و رقم

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری دهمین دوره جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد از افزوده شدن بخش داستانی به این جشنواره خبر داد و افزود: از آنجا که داستان، روشی غیرمستقیم و جذاب برای آموزش به کودکان و نوجوان است بر آن شدیم تا بخشی را به بررسی کتاب‌های داستانی اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در نشست خبری دهمین دوره جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد که صبح امروز، 30 دی‌ماه برگزار شد از افزوده شدن بخش داستانی به این جشنواره خبر داد و افزود: از آنجا که داستان، روشی غیرمستقیم و جذاب برای آموزش به کودکان و نوجوان است بر آن شدیم تا بخشی را به بررسی کتاب‌های داستانی اختصاص دهیم. بنابراین در یازدهمین دوره از جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد، داستان هم در بوته داوری قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به این‌که 10 سال پیش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش، بر آن شد تا ساماندهی کتاب‌های کمک آموزشی را برعهده بگیرد، اشاره و بیان کرد: همکاران ما در آموزش و پرورش برای این‌که بتوانند برنامه‌های درسی را به خوبی پوشش دهند، باید از اجزا و کتاب‌های دیگر هم بهره ببرند. برای مثال، دشواری‌هایی در توضیح مفاهیم ریاضی یا در درس علوم و جغرافیا وجود دارد. چه اشکالی دارد ما کتاب‌هایی را به بچه‌‎ها معرفی کنیم که این دشواری‌ها را برای آنها آسان می‌کند یا دانش‌آموزان بسیاری هستند که دلشان می‌خواهد سعدی را بهتر و بیشتر بشناسند. ما می‌توانیم کتاب‌هایی را در اختیار بچه‌ها بگذاریم که این نیاز را برآورده کند.

به گفته ناصری، جشنواره کتاب‌های  کمک آموزشی بر این است تا نقش حمایتی داشته باشد و از ناشران و پدیدآورندگان کتاب‌های خوب و هماهنگ با استانداردهای آموزش و پرورش حمایت کند. سال 1379، 82 درصد کتاب‌ها غیراستاندارد بود و حالا این میزان به کمتر از 50 درصد رسیده است. امروز باید همه نهادهای فرهنگی چون وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما به کمک آموزش و پرورش بیایند و مصوبه آموزش و پرورش در ارتباط با عدم راهیابی کتاب‌های غیراستاندارد به مدارس را اجرایی کنند.

دبیر جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه از یک‌سو در شورای سیاستگذاری و ساماندهی منابع آموزشی، معاونان وزارت آموزش و پرورش، یک نماینده از وزارت ارشاد و مدیرکل بازرگانی صدا و سیما هم حضور دارند و از سوی دیگر مجوز کتاب‌ها از جانب وزارت ارشاد صادر می‌شود پس چه ضامن اجرایی برای مصوبه آموزش و پرورش وجود دارد؟ گفت: نمایندگان ارشاد و صداوسیما در جلسات ساستگذاری ما حضور دارند؛ نکته جالبی که نماینده سازمان صدا و سیما مطرح می‌کرد، این‌که کتاب‌های تبلیغی از طریق آموزش و پرورش به سازمان نامبرده معرفی می‌شود. حالا کدام بخش آموزش و پرورش چنین اجازه‌ای داده، من نمی‌دانم. در صورتی‌که تنها جایی که می‌تواند کتاب‌ها را تایید کند، دفتر انتشارات کمک آموزشی است.

ناصری در ادامه به طرح سال 1378 اشاره و بیان کرد: سال 78،  طرح ساماندهی کتاب‌های آموزشی تصویب شد تا بگوید استانداردهای یک کتاب آموزشی چیست. 40 سند در این طرح تصویب و به تایید نهایی اعضایی رسید که شاعر، نویسنده، ناشر و پدیدآورنده کتاب کودک و نوجوان بودند. مولفان کتاب‌های درسی و کارشناسان آموزش و پرورش هم حضور داشتند. ما سند سامان‌بخشی را تنظیم کردیم. سال 1390، رئیس جمهور که ریاست شورای عالی آموزش و پرورش کشور را برعهده دارد، این آیین‌نامه را به ابلاغ عموم رساند. براساس این آیین‌نامه، کتاب‌ها باید خلاقانه، ساده و هماهنگ با ویژگی‌های مخاطب باشند و ناشران باید کتاب‌های کمک آموزشی خود را به دفتر انتشارات رشد ارائه دهند تا ارزیابی و مناسب یا نامناسب بودن آن مشخص شود.

او با اشاره به این‌که در جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد، کتاب مورد بررسی قرار گرفته نه ناشر گفت: «منادی تربیت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدرسه و اولیا و مربیان»، چهار ناشری وابسته به آموزش و پرورش هستند. این ناشران ُمی‌توانند کتاب‌های خود را به ما معرفی کنند؛ آنچه در جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرد اثر است نه صاحب اثر. ما تنها کتاب را مورد بررسی قرار می‌دهیم این که ناشر کدام است برای ما اهمیتی ندارد.

ناصری، حرکت از از کتاب به سمت بسته کمک آموزشی را سیاست وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: ما لوح‌های فشرده‌ای را آماده کرده‌ایم تا بحث شنیداری بچه‌ها تقویت شود. تلاش می‌کنیم تا در کنار کتاب‌های درسی، یک فیلم کمک آموزشی هم وجود داشته باشد. چون فیلم می‌تواند قالب تاثیرگذارتری باشد. کتاب درسی، کتاب و فیلم آموزشی مناسب، نرم‌افزار چندرسانه‌ای، راهنمای معلم، نقشه و... در بسته آموزشی می‌گنجند.

به گفته مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، عنوان کتاب‌هایی که در جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی معرفی و تقدیر می‌شوند در کتاب‌های درسی می‌آید و تردیدی وجود ندارد که این کار به بالارفتن شمارگان این کتاب‌ها کمک می‌کند.

ناصری در پاسخ به این‌که بعضی کتاب‌های زبان، آن‌گونه که باید و شاید اسلامی نشده‌اند گفت: کانون زبان، وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و درنهایت زطیرمجموعه آموزش و پرورش است و ما براین بخش نظارت داریم اما باز هم به تاکید تکرار می‌کنم قانون‌گذار، مسئولیت اعطای مجوز کتاب را به وزارت ارشاد سپرده و ارشاد برای هر کتابی که با خط قرمزهایش در تعارض نباشد، مجوز صادر می‌کند. عدد و رقم که خط قرمزی ندارد. در کتاب‌های خارجی هم محتوا بررسی نمی‌شود همین‌که زنان، حجاب داشته باشند کافی است.

در دهمین دوره از جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد، 48 پدیدآورنده از بین 178 نامزد مورد تقدیر قرار می‌گیرند و از سه ناشر برتر تجلیل می‌شود. اختتامیه این جشنواره، هفتم بهمن ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

کد خبر 2217709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha