۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۷

میراث وگردشگری‌درهفته‌ای‌که گذشت؛

تغییر نام ستاد تسهیلات سفر / کشف صفحاتی از یک کتاب قرآن قدیمی در یکی از مبلمانهای کاخ سعدآباد

تغییر نام ستاد تسهیلات سفر / کشف صفحاتی از یک کتاب قرآن قدیمی در یکی از مبلمانهای کاخ سعدآباد

توضیحات معاون گردشگری درباره بنزین سفر، خبرساز شدن عمارت قزاقخانه، کشف یک قطعه قرآن و دعا از یکی از مبلمانهای کاخ سعدآباد و سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به اسپانیا از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته دوباره قزاق خانه خیابان باغ ملی خبر ساز شد. این قزاقخانه که محل تجمع نیروهای ارتش بود، به دانشگاه هنر واگذار شد تا از آن به عنوان مرکز آموزشی استفاده شود اما اکنون بعد از گذشت هشت سال از این واگذاری نه تنها کاربری جدیدی به آن داده نشده بلکه به دلیل فرسودگی، دیوارهای این مجموعه تاریخی درحال فروریختن است.

 عمارت قزاقخانه در سال 85 با شماره 18674 به عنوان یکی از مجموعه آثار تاریخی باغ ملی ایران در فهرست میراث فرهنگی ثبت شد. همان سال  سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق، اعتباری هشت میلیارد تومانی برای اجرایی شدن عملیات ساماندهی عمارت قزاقخانه ارائه کرد ولی تنها اقدامی که انجام شد خالی کردن دیوارها از لایه بیرونی آن و به اصطلاح عریان کردن آجرها بود و آماده شدن برای انجام عملیات مرمتی.

راه اندازی شهرک گردشگری و صنایع دستی در چابهار
 
شهرک گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد چابهار سال آینده در سه فاز تکمیل خواهد شد تا گردشگران این استان با میراث فرهنگی این منطقه با راه اندازی موزه و صنایع دستی در قالب نمایشگاه دائمی آشنا شوند.

سعید ریگی مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار به خبرنگار مهر گفت: ادعا داریم که سیستان و بلوچستان پایتخت صنایع دستی کشور است و صنایع دستی آن سرآمد صنایع دستی کشورهای نزدیک به آن است و بومیان استان نیز در این حوزه فعالیت می کنند.

وی از راه اندازی شهرک گردشگری و صنایع دستی به صورت دائمی خبر داد و گفت: این شهرک مجموعه ای از کارگاههای آموزش صنایع دستی، مرکز عرضه، فروش و نمایش صنایع دستی، موزه اکوتوریسم و میراث فرهنگی است که هر گردشگر با آمدن به مجموعه دروازه اقیانوس منطقه آزاد چابهار با فضایی 600 متر مربعی روبرو می شود که اکنون فاز اول آن در حال اتمام است.

توجیه مسجدجامعی درباره مجسمه‌های ناپدید شده

این هفته رئیس شورای شهرتهران از بافت تاریخی منطقه 12 شامل بازدید کرد. بانک تاریخی تجارت در میدان امام خمینی ، موزه صنعتی، موزه سکه، موزه ملی ایران و مجموعه باغ ملی از جمله مکان هایی بود که رئیس شورای شهر تهران و جمعی از خبرنگاران و مسئولان میراث فرهنگی استان تهران و رئیس اداره کل موزه های کشور از آنها دیدن کردند.

در این بازدید مسجد جامعی در جریان مشکلات موزه صنعتی قرار گرفت.

وی با حضور در این موزه که از سال 89 تاکنون در آن به روی بازدید کنندگان بسته است، گفت: ما هنوز نتوانسته ایم به موزه های کشور و آثار استاد صنعتی اهمیت بدهیم.

مسجد جامعی در پاسخ به اعتراض خبرنگاران مبنی بر اینکه تعدادی از آثار این موزه شامل کوزه، مجسمه زن روستایی و بهشت و جهنم ساخته شده توسط استاد صنعتی داخل این موزه وجود ندارد، گفت: بر اساس اطلاعات اولیه این آثار احتمالا برای حفاظت بهتر به مکان بهتری انتقال داده شده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی معرفی شد
 
این هفته، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، حمیده چوبک را به عنوان رئیس پژوهشکده باستان شناسی و اسماعیلی را به عنوان رئیس پژوهشکده زبان و گویش منصوب کرد.  حمیده چوبک که سرپرستی پایگاه میراث فرهنگی الموت را برعهده دارد به عنوان رئیس پژوهشکده باستان شناسی از سوی جلیل گلشن حکم گرفت. همچنین به حکم گلشن، اسماعیلی ریاست پژوهشکده زبان و گویش را برعهده گرفت.
 
کشف صفحاتی از یک کتاب قرآن قدیمی در یکی از مبلمانهای کاخ سعدآباد

بخشی از کتاب قرآن که دارای 15 برگ چاپی از سوره المؤمنون است در حین مرمت یکی از مبلهای تک نفره قاجاری کاخ ملت پیدا شده که در گوشه سمت راست تشک جاسازی شده بود. این قرآن به علت گذر زمان دچار قارچ زدگی و کپک شده بود که صفحات آن با چسب بهم متصل بوده اند.

مسافرت را با پول جیب تان هماهنگ کنید
 
بلاخره بعد از مدتها و بعد از اینکه معاون گردشگری کشور بارها و بارها درخواست مصاحبه خبرنگاران را رد کرد، این بار نشست خبری برگزار کرد و در آن اعلام کرد ستاد تسهیلات سفر که پیش از این معاونت های گردشگری اصرار بر تشکیل آن داشتند و حتی رئیس سازمان میراث فرهنگی سابق همایش بزرگی را برای آن برگزار می کرد، مصوبه قانونی و حقوقی نداشته است ولی برای اینکه خدمات سفر توسط دستگاههای مختلف هماهنگ شود، محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی مصوبه ستاد هماهنگی خدمات سفر را تصویب کرده است. به این ترتیب ستاد تسهیلات سفر به ستاد هماهنگی خدمات سفر تغییر نام داده است.

رحمانی موحد در توضیح این مسئله گفت: ستاد تسهیلات سفر مصوبه قانونی نداشت و براساس درک مدیران مختلف و رویکردشان و درخواست مدیران بالاتر، چادری را پهن و بعد جمع می کردند. منتها مزیت ستاد این بود که به هر حال هر کشوری اوج ایام سفر را در طول سال دارد و گرایش نظام نیز به این سمت است که این سفرها در بهترین شکل انجام شود.

وی ادامه داد: باید گردشگران سفر را با میزان دارایی شان هماهنگ کنند نه برعکس. وظیفه ما این است که آنچنان در معرفی سفر و دفاتر فعال شویم که ضمن قاعده مند بودن افراد با توانایی های مختلف بتوانند مقصد سفر را انتخاب کنند.

نجفی به اسپانیا می رود

رحمانی درخصوص شرکت ایران در نمایشگاههای خارجی نیز گفت: قرار شده است که ایران در دو نمایشگاه فیتور و  ITB برلین شرکت کند. شرکت در نمایشگاه اسپانیا به عهده کانون اتومبیلرانی و جهانگردی گذاشته شده و هشت آژانس گردشگری به همراه معاونت صنایع دستی در این نمایشگاه که بخشی از آن چایخانه سنتی هم خواهد بود، شرکت می کنند. این نمایشگاه از دوم تا پنجم بهمن ماه با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود. بحث حقوقی بدهی ایران به نمایشگاه برلین نیز مورد بررسی است.

معاون گردشگری کشور درباره یوز ایرانی و حضورش در جام جهانی فوتبال نیز گفت: طرح استفاده از نماد یوز ایرانی توسط یکی از راهنمایان گردشگری ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت. منتها در نهایت با تصویر مورد نظر موافقت نکردند ولی اعلام شد که در بافت پیراهن بازیکنان می تواند طوری که خیلی عیان هم نباشد، قرار گیرد.

 

کد خبر 2219615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha