۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۲۳

امیرخانیان:

دیپلماسی بدون فناوری حرفی در دنیا نخواهد داشت/انرژی هسته ای را با قدرت پیگیری کنیم

دیپلماسی بدون فناوری حرفی در دنیا نخواهد داشت/انرژی هسته ای را با قدرت پیگیری کنیم

گرگان- خبرگزاری مهر: مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی همکاری های فن آوری نهاد ریاست جمهوری گفت: امروزه در دنیا فناوری و تولید علم حرف اول را برای پیشرفت می زند به طوری که کشورهای دارای اقتصاد برتر از فناوری های مختلف بهره مند شده اند و به این طریق اقتصاد خود را به پیش می برند. ودر کشور برای اینکه بتوانیم حرف اول را در دنیا بزنیم باید توسعه انرژی هسته ای را با قدرت به جلو ببریم.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرخانیان ظهر شنبه در جلسه شورای اداری استانداری گلستان ابراز داشت: در سالهای گذشته فناوری حدود 40 درصد در اقتصاد کشورها نقش داشته است و در سالهای آینده سهم فناوری تا 90 درصد خواهد رسید که در این روش از فناوری های مختلف از جمله فناوری نانو در پیشرفت تکنولوژی استفاده می کنند.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا منابع  مانند آب و خاک محدود است و کشورها چاره ای ندارند تا از فناوری ها برای پیشرفت و جبران کمبود منابع استفاده کنند.

امیرخانیان با عنوان اینکه امروزه قدرت به وسیله پیشرفت در علم و فناوری به دست می آید، بیان داشت: اگر کشوری می خواهد به قدرت دست یابد چاره ای ندارد که برای بدست آوردن استقلال و رقابت با دیگر کشورها به فناورها روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای قدرتمند دنیا به دنبال این هستند که از پیشرفت علم و تکنولوژی در کشورهای دیگر جلوگیری کنند، اظهار داشت: این کشورها با اهرم های مختلفی  از پیشرفت تکنولوژی در کشورهای دیگر جلوگیری می کنند و تلاش دارند تا با ایجاد استاندارهای سخت گیرانه راه پیشرفت تکنولوژی  را برای کشورهای در حال توسعه سخت کنند.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی همکاری های فن آوری نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین این کشورها با در اختیار داشتن بازارهای جهانی شرایط سختی را برای ورود دیگر کشورها به این بازار ها ایجاد می کنند و با جذب نخبگان کشورهای جهان سوم تلاش دارند تا این کشورها را از وجود نخبگان بی بهره کنند.

بعد از انقلاب فعالیت های گسترده ای در حوزه علم و فناوری ایجاد شد

وی عنوان داشت: کشور تا قبل از پیروزی انقلاب نتوانسته بود به درستی در حوزه علم گام بردارد، در صورتی که بعد از انقلاب برای تامین نیازها و ایجاد خود باوری در زمینه علم فعالیت های گسترده ای انجام شد چرا که در حال حاضر دنیا تحت تاثیر تکنولوژی های مختلف قرار دارد.

امیرخانیان با بیان اینکه طی هفت سال گذشته در حوزه تکنولوژی در کشور حرکت های زیادی انجام نشده بود، خاطرنشان کرد:  در حال حاضر بیش از 18 صندوق ریسک پذیردر کشور ایجاد شده است و حتی هم اکنون افراد  می توانند پروژه هایشان را برای ضمانت بانکی و قراردادهایشان به کار ببرند .

وی با عنوان اینکه در حال حاضر رویکرد ما در کشور در حوزه فناوری بحث صادرات فناوری است، گفت: فناوری در کشور رشد نخواهد کرد مگر اینکه بتوانیم به بازار های جهانی و بین المللی دست پیدا کنیم و البته در سالهای گذشته در این زمینه توانسته ایم به پیشرفت های خوبی دست یابیم.

ایران بالاترین درصد رشد علمی را در جهان دارد

این مسئول گفت: بعد از انقلاب متوسط رشد علمی کشور در دنیا 11 برابر بوده به طوری که در حال حاضر کشور بالاترین درصد رشد علم را در دنیا به خود اختصاص داده است و در منطقه نیز رتبه اول تولید علم را داریم و سالانه بیش از 18 هزار مقاله در کشور تولید می شود.

وی افزود: ایجاد شبکه های متخصصین، مشارکت در سیاست گذاری ها در حوزه علم و فناوری، ایجاد آزمایشگاه های مختلف و تخصصی، ایجاد پارک های فناوری و صندوق های ریسک پذیر، ترویج و سازماندهی نظام ملی نوآوری و مشارکت در دیپلماسی فناوری از جمله برنامه هایی است که در حوزه پیشرفت فناوری در کشور مطرح است.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی همکاری های فن آوری نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا به فناوری هایی دست بزنیم تا منجر به محصول شود، تصریح داشت: در حوزه تکنولوژی هم اکنون در دنیا 40 سال از دیگر کشور ها عقب تر هستیم و در این زمینه باید تلاش کنیم تا راه میان بری برای پیشرفت سریعتر ایجاد کنیم .

وی با بیان اینکه نرخ سرمایه گذاری در حوزه فناوری در کشور با دنیا قابل مقایسه نیست، ابراز داشت: اگر نتوانیم این عقب ماندگی ها را جبران کنیم هر روز بیشتر عقب می مانیم و باید بتوانیم در حوزه طراحی و مهندسی، تحقیقات و فناوری باید بتوانیم ایجاد فرآیندهای ساخت انجام داده و بتوانیم ارزش و افزوده و ایجاد اشتغال انجام دهیم.

امیرخانیان ادامه داد: در حال حاضر کشور به دنبال پیشرفت در حوزه فناوری های زیستی، پزشکی،کشاوری ، دارویی، فناوری نانو، فناوری های صنعتی ، عوا و فضا ،الکترونیک، آب وعمران، فناوری انرژی و توسعه صادرات محصولات فناوری است.
 

کد خبر 2221209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha