۱۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴

جمعی از کارشناسان و باستان شناسان کشور:

انتصاب رئیس سازمان میراث فرهنگی نادیده گرفتن خواسته کارشناسان بود

انتصاب رئیس سازمان میراث فرهنگی نادیده گرفتن خواسته کارشناسان بود

کارشناسان و باستان شناسان کشور معتقدند: در یک دهه گذشته «تخصص­ محوری» و «ثبات مدیریتی» از مهمترین مطالبات کارشناسان، متخصصان و فعالان حوزه میراث فرهنگی بود. به رغم آنکه با روی کار آمدن دولت یازدهم تا حدودی این مطالبات در دستور کار قرار گرفت و گام­های مقدماتی در این راه برداشته شد، اما تصمیمات اخیر به معنای نادیده گرفتن همه آن مطالبات، خواست­ه ها و ضرورت­ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، در نامه ای که جمعی از باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی به خبرگزاری مهر ارسال کرده اند آمده است:" طی یک دهه گذشته، تغییرات پی در پی مدیریتی زمینه­ ساز بروز مصائب، آسیب­ها و لطمات جبران ­ناپذیری به میراث فرهنگی کشور شده است؛ آسیب­ها و لطماتی که برای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی و جامعه معاصر ما کارنامه­ ای نامطلوب محسوب می­ شوند. در کنار سیاست­ زدگی و تخصص­ زدایی گسترده ­ای که طی این سال­ها در این حوزه رخ داده، می­ بایست از بی­ ثباتی و ناپایداری در مدیریت­های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مهم­ترین دلیل اضمحلال میراث فرهنگی کشور نام برد؛ به گونه­ ای که اکنون پایداری و عمر ریاست این سازمان به کمتر از 6 ماه تنزل یافته است! از این دیدگاه، تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره­ ای که طی روزهای اخیر مدیریت ارشد تشکیلات میراث فرهنگی و گردشگری را درنوریده، از هر نظر مشابه بی­ ثباتی مدیریتی و بی­ توجهی به مسایل این حوزه طی سال­های گذشته است.

این که مسؤولان محترم چرا چنین تصمیم سرنوشت­ سازی را همزمان با دهه فجر و مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب به اهالی میراث فرهنگی پیشکش کرده­ اند و این­که رییس محترم این سازمان، آقای محمدعلی نجفی، چرا با شفافیت، صراحت و صداقت بیشتری درباره سرنوشت این سازمان با بدنه کارشناسی و کنش­گران و متخصصان آن به گفت­گو ننشست، نکاتی است که با توجه به سرعت تحولات فعلاً باید از پرداختن به آن چشم­ پوشی کرد. "

در این نامه آمده است:"  در یک دهه گذشته «تخصص­ محوری» و «ثبات مدیریتی» از مهمترین مطالبات کارشناسان، متخصصان و فعالان حوزه میراث فرهنگی بود. به رغم آنکه با روی کار آمدن دولت یازدهم تا حدودی این مطالبات در دستور کار قرار گرفت و گام­های مقدماتی در این راه برداشته شد، اما تصمیمات اخیر به معنای نادیده گرفتن همه آن مطالبات، خواست­ه ها و ضرورت­ها است.

همچنین با توجه به وضعیت خطیر کنونی و تحولات ناگهانی و غیرمنتظره­ای­ که در عرصه­ مدیریتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رخ داده، ضروری است که صاحب­نظران و مدیران باتجربه، کارآزموده و باسابقه ­ای چون دکتر مهدی حجت، برای پیشگیری از لطمات بیشتر، همچنان در کنار این سازمان باقی بمانند. ازخودگذشتگی، چشم بستن به روی ناملایمات و تلاش مضاعف برای تحقق اهداف بنیادین این سازمان از ملزومات این روزهای دشوار است. بی­ شک قدر و منزلت این تلاش­ها برای کارشناسان و متخصصان و به­ ویژه آحاد ملّت ستودنی و ارجمند است. "

این باستان شناسان و کارشناسان گفته اند" از مسؤولان کشور انتظار می­رود که اهمیت موضوع میراث فرهنگی و معنوی میهن ما را کمتر از سیاست خارجی یا مسأله اقتصادی نشمارند. دستگاه سیاسی-فرهنگی کشور باید توجه داشته باشد که سیاست خارجی و رفاه اقتصادی برای کشور و مردم ایران است و مردم و کشور ایران نیز با فرهنگ و میراث فرهنگی و تاریخی و معنوی و طبیعی آن معنا می­ یابند. جایگزین کردن نگاه علمی و آکادمیک به مسایل میراث فرهنگی با نگاه­های عرفی، عامیانه و به خصوص سیاسی، تبلیغاتی و سوداگرانه یکی از مهلک­ ترین اشتباهاتی است که ممکن است قوه اجرایی کشور ناخواسته مرتکب آن شود. بنابراین، تقاضای ما به عنوان کارشناسان و کنش­گرانی که سال­ها در این حوزه عمر صرف کرده­ ایم این است که از تخصص ­زدایی، کمی­ن گری و استیلای نگاه­های صرفا مادی و تبلیغاتی در این حوزه جدا پرهیز شود."

کد خبر 2225980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha