۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶

کشاورز:

بحران آب در کشور جدی است

بحران آب در کشور جدی است

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تصویر پیش روی آب در کشور بسیار نگران کننده است و فضایی برای دسترسی به توسعه منابع آبی در کشور نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز شامگاه دوشنبه در حاشیه گردهمایی سالانه دانه های روغنی ایران در گرگان با بیان این که وضعیت آب در کشور نگران کننده است و این مشکل در گلستان هم جدی است گفت: در حال حاضر 11 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی انجام می شود و با استمرار این برداشت بی رویه تا 20 سال دیگر بیشتر آب نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما طبق مصوبه آب که برای سال 82 است قرار بود سرانه آب کشاورزی خود را از 93 به 87 برسانیم ولی همچنان این مصرف بالا در کشاورزی ادامه دارد.

وی در ادامه با بیان این که کشاورزی با وضع کنونی نمی تواند پاسخگوی توسعه اقتصادی کشور باشد، گفت: طبق محاسبات ما ارزش افزوده کشاورزی در حال حاضر نزدیک به 38 میلیارد دلار است و اگر هر سال طبق برنامه 10 تا 7 درصد رشد در بخش کشاورزی داشته باشیم بعد از 20 سال ارزش تولیدات بخش کشاورزی به 65 میلایرد دلار می رسد.

کشاورز افزود: ما برای این مه بخواهیم به 700 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی برسیم و کشور به ثروت و رفاه و رشد اقتصادی برسد نیاز است که بخش صنعت و خدمات هم ذشد کند و این مستلزم این است که آب ازبخش کشاورزی به بخش صنعت هم برود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش صنعت تنها یک درصد از آب کشور را مصرف می کند و تکیه بر فراوانی آب و گسترش اراضی در حال حاضر در کشاورزی منتفی است.

تمرکز کشاورزی ما باید بر افزایش بهره وری باشد

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد با بیان این که هنر ما در حال حاضر هنر و ماموریت ما تمرکز بر افزایش بهره وری است گفت: باید بهره وری از آب را بالا برریم و این شاخص در دنیا یک شاخص مهم است. اولین و اساسی ترین رفتار فنی و اقتصادی و علمی بخش کشاورزی باید توجه به رویکرد استفاده از آب با تولید بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: ما از هر متر مکعب آب 900 گرم کالا تولید می کنیم ولی همین عدد در مصر 2 و در ترکیه یک ونیم است وما نیز باید بهره وری خود را افزایش دهیم .

کشاورز اظهار کرد: ما باید حمایت خود را از محصولات داخل حفظ کنیم و موظف هستیم در کوتاه مدت از ابزارهای بازرگانی برای حفظ تولید استفاده کنیم .

کد خبر 2228443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha