۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۳۹

شیرازی زاده:

استمرار تولید روزانه 16 میلیون بنزین پاک در پالایشگاه امام خمینی شازند/ آغاز توزیع سوخت پاک در کلانشهرهای آلوده

استمرار تولید روزانه 16 میلیون بنزین پاک در پالایشگاه امام خمینی شازند/ آغاز توزیع سوخت پاک در کلانشهرهای آلوده

اراک - خبرگزاری مهر: حدود یک سال است که از افتتاح طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند می گذرد و از آن روز تاکنون تولید روزانه 16 میلیون لیتر بنزین با کیفیت در این واحد عظیم پالایشگاهی استمرار داشته است تولیدی که به توان داخلی فرصت عرض اندام را داده و توانسته بخش عمده ای از نیاز کشور را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود یک سال از راه اندازی کامل طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند می گذرد و تولید این واحد همچنان با قدرت ادامه دارد.

مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی شازند در گفتکو با خبرنگار مهر در این باره با تاکید بر اینکه این پالایشگاه با تولید سوخت پاک در راستای حفظ  محیط زیست گام برمی دارد، گفت: با بهره برداری از طرح توسعه این پالایشگاه ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه از روزانه 4میلیون لیتر به روزانه 16 میلیون لیتر بنزین پاک همسو با استانداردهای اروپا افزایش یافته است و از بهمن سال گذشته تاکنون این میزان تولید استمرار داشته است.

علی شیرازی زاده افزود: این بنزین مطابق با استانداردهای یورو 4 بوده و میزان بنزن آن کمتر از یک درصد بوده که استاندارد جهانی آن یک درصد و میزان گوگرد بنزین تولیدی پالایشگاه امام خمینی شازند بین 20 تا 30 پی پی ام در متر مکعب بوده کمتر از استاندارد 50 پی پی ام درمتر مکعب در بنزین یورو چهار است.

آغاز توزیع بنرین پاک در سه کلانشهر آلوده

مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی شازند با تاکید بر اینکه این پالایشگاه ارمغان توان بومی و ساخت داخل است گفت: توزیع این بنزین پاک در سه کلانشهر تهران، البرز و اراک آغاز شده که سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

وی اذعان کرد: بر اساس نتایج تحقیق سازمان حفاظت میحط زیست 40 تا 50 درصد آلودگی هوای کلانشهرها از اگزوز خودروها خارج می شود.

طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند در سال 86 آغاز و پس از سالها تلاش بهمن سال گذشته به مرحله بهره برداری رسید. بنزین این طرح بسیار با کیفیت و در حد استاندارد یورو 4و 5 است و تولید بنزین سوپر نیز با راه اندازی این واحد از یک و دو دهم میلیون لیتر به سه و دو دهم لیتر افزایش یافت و به همت متخصصان داخلی برای نخستین بار در خاورمیانه در پالایشگاه شازند فرآیند تبدیل مازوت به بنزین باکیفیت انجام شده که این مهم در سایه خوداتکایی و در شرایط تحریم حاصل شده است.

به گفته مدیر عامل این پالایشگاه، با به ثمر رسیدن طرح توسعه پالایشگاه شازند تولید گاز مایع ( ال پی جی ) از 500 تن در روز به دو هزار تن رسیده و اولین واحد پروپیلن پالایشگاهی کشور نیز راه اندازی شد و با تولید یک و نیم میلیون لیتر بخش مهمی از نیازهای واحدهای پتروشیمی تامین شد.

تولید روزانه بیش از 700 تن گوگرد

شیرازی زاده با بیان اینکه، تولید 60 تن گوگرد در این واحد اکنون به700 تن در روز رسیده است اضافه کرد: افزایش ظرفیت تولید گازوئیل در این پالایشگاه به میزان یک و نیم میلیون لیتر در روز در شرایطی است که کیفیت این محصول نیز همخوان با استاندارد یورو 4 است.

این طرح عظیم ملی که با آخرین فناوری روز صنایع پالایش نفت انجام شده، ارتقای کیفیت محصولات با استانداردهای بین المللی، کاهش آلاینده های زیست محیطی و اصلاح فرآیندها برای دریافت خوراک مخلوط نفت خام سبک و سنگین به جای نفت خام سبک اهواز را به دنبال دارد.

با بهره برداری از این واحد ظرفیت تولید پالایشگاهی آن به 250 هزار بشکه در روز رسیده است.

با راه اندازی واحد جامد سازی گوگرد در قالب طرح توسعه این پالایشگاه امکان صادرات گوگرد با کیفیت بر اساس نیاز و اعلام بورس و مدیریت بازرگانی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران فراهم شده است.

کد خبر 2239671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha