۷ اسفند ۱۳۹۲، ۸:۳۸

درگفتگو با مهر مطرح شد:

افزایش جمعیت گور ایرانی در فارس/ تور گورخر شناسی در استان برپا می شود

افزایش جمعیت گور ایرانی در فارس/ تور گورخر شناسی در استان برپا می شود

شیراز - خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست استان فارس از افزایش 70 درصدی جمعیت گوخر ایرانی در استان فارس خبر داد و این گونه را یک فرصت ارزشمند زیست محیطی و طبیعت گردی عنوان کرد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در سال 85 موضوعاتی در خصوص مشخص شدن نماد جانوری هر استان مشخص شد که در این راس نماد استان فارس گورخر آسیایی شد.

وی با بیان اینکه گورخر یکی از گونه های شاخص استان فارس است، ادامه داد: طی چهار سال گذشته جمعیت گورخر در این استان افزایش 70 درصدی داشت و به 483 راس رسید.

مدیر کل محیط زیست استان فارس افزود: در حال حاضر بیشترین جمعیت گورخر آسیایی جهان که در یک زیستگاه زندگی می کند در استان فارس وجود دارد که این امر به عنوان یک پتانسیل اساسی مطرح می شود.

وی بیان کرد: جمعیت گورخرهای استان فارس در دره باغ شهرستان بوانات و همچنین منطقه بهرام گور هستند که اکنون جمعیت گورخر در سایت دره باغ سه راس است.

کارنامی همچنین با اشاره به برنامه هایی که برای معرفی گور خر آسیایی از سوی محیط زیست در نظر گرفته خواهد شد، بیان کرد: در نظر داریم طرحی با عنوان تور گورخر شناسی برگزار کنیم.

وی گفت: با این کار هم می توانیم این گونه ارزشمند استان فارس را معرفی کنیم هم اینکه در بخش جذب گردشگر اقدامی مناسب انجام دهیم.

گور ایرانی از نظر ظاهری شباهت زیادی به الاغ داشته ولی قدری از آن بزرگتر است.

جمجمه نسبتا کشیده و گوشهای بلند، باریک و نوک تیزی دارد که از نظر اندازه حد فاصل گوش های اسب و الاغ  است.

دم نیز بلند است و از موهای کوتاهی پوشیده شده  ولی در قسمت انتهایی دم موها به تدریج بلند می شوند و پوشش زمستانی نسبتا بلندتر و رنگ آن هم قدری تیره تر  تقریبا خاکستری متمایل به قهوه ای است.

رنگ موهای انتهای دم، اطراف سم و انتهای گوش سیاه رنگ است. نوار قهوه ای رنگی درناحیه ستون مهره ها وجود دارد. این نوار از بالای سر شروع شده و تا انتهای دم ادامه دارد. درناحیه گردن نیز یال کوتاه و برافراشته ای به رنگ قهوه ای تیره وجود دارد .همچنین درسطح داخلی دست ها تکه پوست گرد و سیاه رنگی که فاقد مو است مشاهده می شود.

کد خبر 2243419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha