۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۰۴

مختاری اعلام کرد:

لزوم تجهیز 146 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری نوین

لزوم تجهیز 146 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری نوین

ارومیه- خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم تجهیز 146 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دارای قابلیت تبدیل شدن سیستم آبیاری در حوزه دریاچه ارومیه به آبیاری نوین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی مختاری شامگاه شنبه در جلسه اعضای استانی شورای منطقه ای احیای دریاچه ارومیه افزود: از اراضي آبي قابل كشت آذربایجان غربی، 280 هزار هكتار در زيرحوضه درياچه اروميه قرار گرفته كه از اين ميزان نیز 180 هزار هكتار قابليت اجراي طرح هاي نوين آبياري را دارند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تاكنون در 34 هزار هكتار از زمينهاي كشاورزي واقع در حوضه آبريز درياچه اروميه طرح آبياري مدرن اجرا شده است و امسال نيز براي اصلاح روشهاي آبياري سنتي در 130 هزار هكتار از اين اراضي برنامه ريزي شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام اینکه هم اکنون در سطح استان 390 هزار هکتار اراضی آبی وجود داشته که از این میزان 280 هزار هکتار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، ادامه داد: از این میزان در 260 هزار هکتار زمین قابلیت تبدیل شدن به آبیاری نوین دارند که 180 هزار هکتار نزدیک به 70 درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستند.

مختاری با اعلام اینکه با تبدیل آبیاری 34 هزار هکتار به آبیاری نوین، 95 میلیون مترمکعب به صورت سالانه در مصرف آب صرفه جویی می شود، عنوان کرد: تا سال 71 تنها 91 هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، آبیاری نوین شده بود که در 20 سال گذشته، این میزان چندین برابر شده است.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر راندمان آبیاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 37 درصد است در حالی که این راندمان در انتقال آب با لوله به 90 درصد می رسد.

 

کد خبر 2247041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha