۱ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۳۰

استاندار آذربایجان غربی:

رئیس جمهور قول تامین اعتبار طرح‌های قطعی شده احیای دریاچه ارومیه را داده‌است

رئیس جمهور قول تامین اعتبار طرح‌های قطعی شده احیای دریاچه ارومیه را داده‌است

ارومیه - خبرگزاری مهر: استاندار آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت‌های اصلی دولت دانست و گفت: بر اساس قول رئیس جمهور اعتبار طرحهای قطعی شده نجات دریاچه ارومیه تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی سعادت شامگاه چهارشنبه در جلسه جمع‌بندي راهكارهاي ارائه شده در كنگره بين المللي نجات درياچه اروميه كه با حضور انديشمندان داخلي و خارجي، افزود: با توجه به خشک شدن حدود 85 درصد دریاچه ارومیه، در شرايط كنوني عبور از مراحل مطالعاتي به مراحل اجرايي براي احياي درياچه اروميه الزامي است.

وی من تاکید بر اینکه بايد با جمع بندي راهكارهاي موجود و ديدگاه‌هاي مطرح شده در كنگره بين‌المللي نجات درياچه اروميه، هر چه سريعتر با ارائه يك طرح جامع مراحل عملياتي نجات درياچه اروميه آغاز شود، ادامه داد: دكتر روحاني تاكيد ويژه‌اي بر احياي درياچه اروميه داشته و دستورات لازم را براي تامين اعتبارات مالي طرح احياي اين درياچه صادر می کند.

استاندار آذربايجان غربي در ادامه با اشاره به اينكه انتقال بين حوزه اي آب راهكاري موثر اما بلندمدت براي احياي درياچه اروميه است، اظهار داشت: فازبندي مراحل اجرايي  نجات درياچه اروميه، جذب مشاركت مردم در مديريت مصرف آب كشاورزي، تغيير شيوه‌هاي آبياري از سنتي به مدرن و بهره گيري از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي جزو برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت و از مهمترين الزاماتي است كه در بحث نجات درياچه اروميه بايد مورد توجه قرار گيرد.

سعادت همچنين یادآور شد: از دستگاههاي اجرايي استان انتظار مي رود كه بصورت جدي در راستاي تحقق نجات درياچه اروميه تلاش كنند و بسترهاي مشاركت مردم در احياي درياچه را نيز فراهم نمايند.

فرهنگ سازي شيوه هاي مصرف آب در بخش كشاورزي، استفاده از مشاركت مردمي و سازمان هاي مردم نهاد در احياي درياچه اروميه، تغيير الگوي كشت و عبور از شيوه هاي آبياري سنتي به مدرن، احياي فازبندي شده درياچه اروميه، مديريت مصارف آب صنعتي در استان و كاهش و كنترل تبخير آب در حوزه آبريز درياچه اروميه از مهمترين موارد مطرح شده توسط انديشمندان خارجي حاضر در اين جلسه بود.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي نیز در این نشست با بیان اینکه دولت از تجربيات موفق دانشمندان در احياء‌درياچه اروميه استقبال مي كند، افزود: مهمترين اقدام دولت در ترسيم نقشه راه اين حركت عظيم ملي، استفاده از علوم نوين و تخصص دانشمندان و صاحبنظراني كه تجربيات موفق و خوبي را در داخل كشور و نقاط مختلف است و در اين مسير از پيشنهادات و نتايج تحقيقات ارزشمند آنان استقبال مي كند.

هادی بهادري به برنامه 3 روزه كنگره بين المللي تخصصي علوم زمين در اروميه اشاره كرد و اظهار داشت: اين همايش بين المللي با حمايت استانداري آذربايجان غربي برگزار شد و در اين مدت متخصصان و دانشمندان صاحب نامي از دانشگاههاي معتبر ايران و كشورهايي اروپايي مباحثي را در خصوص تغييرات اقليم و اثرات آن درخشكي درياچه و راهكارهاي نجات آن مطرح كرده اند كه سعي مي شود با جمع بندي آنها به راهكار روشن كوتاه مدت، ميان مدت و درازمدت كه قابليت اجرا دارند دست يابيم.

وي ادامه داد: در جلسات شوراي استاني مديريت درياچه اروميه كه بطور منظم هر دو هفته با حضور مسئولان استاني و نمايندگاني از دانشگاه اروميه برگزار مي شود بطور گسترده و دقيق مباحث مرتبط با درياچه و مديريت منابع آب مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

در ادامه دكتر آق دبير علمي همايش و دكتر تجريشي از دانشگاه صنعتي شريف گزارشي از برنامه هاي همايش ارائه كردند و همچنين شركت كنندگان از كشورهاي آمريكا، آلمان ، بل‍ژيك، روسيه نيز نكته نظرات خود را درخصوص مديريت منابع آبي، اصلاح روشهاي آبياري و مديريت حوضه آبخيز درياچه را مطرح كردند.

 

کد خبر 2240193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha