۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۵۶

گزارش تصویری-تشریحی مهر/

تبلور شكوه هنر معماري در بناهاي تاريخي يزد/ نمايش همت مردمان كوير در خشت و كاشي

تبلور شكوه هنر معماري در بناهاي تاريخي يزد/ نمايش همت مردمان كوير در خشت و كاشي

يزد - خبرگزاري مهر: مجموعه آثار باستاني پراكنده موجود در استان يزد بيانگر آن است كه اين استان از سرزمين‌هاي كهن و تاريخي ايران زمين است، سرزميني كه در ميان كوير ايران واقع شده اما همت و هنرمندي مردمان آن، توانسته از خشت و كاشي و گل و گچ، اين سرزمين باستاني را به سرزمين هنرنمايي‌هاي معماري تبديل كند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان يزد بيش از شش هزار و 500 اثر تاريخي و طبيعي شناسايي شده دارد كه تاكنون شايد نيمي از اين آثار در فهرست آثار تاريخي ثبت شده باشد.

وجود آب انبارهاي بي شمار، مساجد زيبا كه هنرمندانه كاشي كاري شده اند، بادگيرهاي بلند و سر به فلك كشيده‌اي كه ثبت نشده اما حكايت‌هاي دور و دراز از تاريخ يزد دارند، كوچه هاي خشت و گلي و حتي طبيعت كويري يزد، جاذبه هاي ارزشمند و ديدني است كه تماشاي آنها خالي از لطف نيست.

در آستانه عيد باستاني نوروز، در سلسله گزارش‌هايي، بخشي از اين جاذبه‌ها در قالب تصاوير و توضيحات مختصري نمايش داده مي‌شود تا شايد نوروز امسال، مردم مهمان نواز يزد، شاهد حضور گسترده تر گردشگران داخلي و خارجي در ديار دارالعم و دارالعباده باشند.

مسجد جامع كبير يزد

بناي فعلي مسجد جامع كبير يزد، در اصل توسط سيد ركن الدين بر روي مسجد جامع عتيق كه در اوايل قرن ششم هجري قمري توسط گرشاسب بن علي بن فرامرز ساخته شده بود، بنا شد. مناره هاي بلند و كاشي كاري هاي اين مسجد، كتيبه هاي ثلث و كوفي، مقرنس‌هاي معرق و گچي و... زيبايي هاي منحصر به فرد اين بناست.

داخل مسجد نيز فضاي منحصر به فرد با سقف هاي قوسي دارد كه اين سقف ها تماما با گچ و خشت ساخته شده اند و هيچ آهني در ساخت آنها مورد استفاده قرار نگرفته است.

مجموعه اميرچخماق يزد

مجموعه اميرچخماق شامل مسجد، حسينيه و تكيه، آب انبار، نخل تاريخي، حمام، بازارچه و ... است كه قدمت آن به قرن نهم هجري باز مي گردد.

اين مجموعه زيبا كه در معماري بي نظير است، توسط امير جلال الدين چخماق شامي با كمك همسرش ستي فاطمه بنا شده تكيه اميرچخماق امروز به عنوان نماد استان يزد نمايش داده مي شود.

آب انبار اين مجموعه نيز امروزه بعد از تغيير كاربري به عنوان زورخانه مورد استفاده دوستداران ورزش باستاني قرار مي گيرد.

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد نمونه اي شاخص از باغ هاي ايراني در دل كوير است كه توسط محمدتقي خان مشهور به خان بزرگ در سلسله خان هاي يزد در زمان زنديه ايجاد شد.

در اين باغ عمارت زيبايي وجود دارد كه بر روي آن يك بادگير احداث شده و اين بادگير كه بيش از 33 متر ارتفاع دارد، بلندترين بادگير جهان لقب گرفته است.

حوض آب‌نماي بزرگ، انارستان و نارنجستان و تاكستان در دو سمت باغ، برج و باروي باغ، عمارت خشت و گلي، شيشه‌هاي رنگي و... همه از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين باغ زيباست.

آتشكده زرتشتيان

بناي فعلي آتشكده در سال 1313 خورشيدي با همت زرتشتيان يزد و پارسيان هندوستان احداث است و ساختمان آتشكده با الهام از معماري دوره هخامنشيان در حياطي بزرگ و سرسبز احداث شده است.

اهميت آتشكده به قدمت آتش درون آن است كه گفته شده از حدود 1520 سال پيش تاكنون، همچنان روشن است و مورد حفاظت قرار گرفته است.

اين آتش ابتدا از آتشكده ناهيد پارس به روستاي هفتادر در نزديكي عقدا آورده شده و پس از آن 30 سال در غار شگفت يزدان نگهداري شده و سپس به يزد آورده شده و مدتها در محله موبدان يزد نگهداري شده و سپس به ساختمان تازه ساز كنوني انتقال يافته است.

بازار خان

بازار خان در واقع مجموعه اي از يك ميدان، حمام، بازار و ... است كه از آثار محمدتقي خان بافقي به شمار مي رود. اين بازار با مغازه هاي اطراف خود، راهي به بازار قيصريه بازار مسجد ملااسماعيل، بازار مسگري و مسجد ريگ ملا اسماعيل دارد.

مدرسه خان نيز در همين بازار واقع است و علاوه بر مدرسه، مسجد نيز در اين بازار وجود دارد. هم اكنون چند هتل سنتي نيز در اطراف اين بازار ساخته شده و محلي پرجاذبه براي گردشگران به شمار مي رود.

بازار زرگرها و مسگرها،‌ دو راسته مهم اين بازار است كه هنوز حال و هواي قديمي دارد و صداي چكش مسگرها گرچه كمتر اما هنوز به گوش مي رسد.

زندان اسكندر

زندان اسكندر بناي تاريخي و ارزشمندي در محله فهادان است كه در قرن هفتم هجري قمري احداث شده است و به احتمال زياد توسط مولانا ضياء الدين حسين رضي ساخته شده است.

اين بناي تاريخي در دوره هاي مختلف كاركردهاي متفاوت داشته و زماني به عنوان زندان و زماني نيز به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گرفته است كه به همين دليل به مدرسه ضيائيه نيز مشهور است.

حمام ابوالمعالي

حمام ابوالمعالي نيز در محله فهادان قرار دارد و در كنار مدرسه ضيائيه يا همان زندان اسكندر، هتل موزه فهادان، بقعه دوازده امام و .... مجموعه اي تاريخي و ديدني را به نمايش گذاشته اند.

اين حمام تاريخي كه معماري منحصر به فرد و زيبايي دارد، هم اكنون به عنوان رستوران سنتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

در گوشه و كنار اين رستوران همچنان فضاهاي تاريخي و اشياء قديمي حفظ شده و بر جذابيت آن افزوده است.

دخمه

دخمه نيز يكي از بناهاي تاريخي متعلق به زرتشتيان است كه اكنون در قسمت جلويي آن، قبرستاني براي اقليت مذهبي زرتشتي احداث شده و دفن اموات ديگر به شيوه هاي سنتي قبل انجام نمي شود.

دخمه در واقع محلي براي شستشو و آداب و رسوم خاص زرتشتيان براي دفن اموات بوده است كه البته اكنون كاربري خود را از دست داده است.

دخمه يزد بر فراز تپه اي بلند قرار دارد كه در واقع دخمه اول در تپه اي كمي دورتر و دخمه جديدتر در تپه اي در جوار تپه قديمي احداث شده است.

در دخمه مجموعه هايي از آب انبار و اتاق هاي قديمي نيز ديده مي شود كه همه آنها براي رسوم ويژه زرتشتيان در دفن مردگان آنها كاربرد داشته است.

مهرپادين

مجموعه مهرپادين در يكي از قسمت هاي بافت تاريخي شهر مهريز قرار دارد كه قدمت آن به قرن هشتم هجري و دوره آل مظفر مي رسد.

در حال حاضر اين مجموعه شامل امامزاده سيد غياث الدين، حمام، بازارچه، مسجد جامع و حسينيه است.

محله مهرپادين كه اين مجموعه را در خود جاي داده است، از نظر تاريخي هسته اوليه شكل گيري شهر مهريز به شمار مي رود.

کد خبر 2248289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha