۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲

حجت الاسلام یعقوبی:

مجلس قوانين مرتبط با اقتصاد مقاومتي را تصويب و اصلاح كند


مجلس قوانين مرتبط با اقتصاد مقاومتي را تصويب و اصلاح كند

بجنورد - خبرگزاری مهر: قائم مقام نماينده ولي فقيه در خراسان شمالي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست تا هر چه سريع تر، ضمن انجام كار كارشناسي، ضوابط و قوانين مورد نياز براي تحقق اقتصاد مقاومتي را تبيين و تصويب كنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ابوالقاسم يعقوبي عصر چهارشنبه در نشست تبیين راهبردهای فرهنگی برنامه اقتصاد مقاومتی كه با حضور مديران و مسؤولان خراسان شمالي و نيز نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، بر فرهنگ سازي در زمينه اقتصاد مقاومتي تأكيد كرد.

وي اظهار داشت: مقام معظم رهبري بيش از دو دهه پيش با انتخاب شعار"وجدان کاری، انضباط اجتماع و انضباط اقتصادی" براي سال 74، آغازگر مسأله اقتصاد مقاومتي بودند و شعارهاي سنوات بعد كه از سوي معظم له مطرح مي شد نيز در واقع نقشه راه اقتصاد مقاومتي به شمار مي رفتند.

به گفته حجت الاسلام يعقوبي در زمينه اقتصاد مقاومتي مهمترين بحث در شرايط فعلي فرهنگ سازي اين مقوله است چرا كه اگر فرهنگ مورد نياز براي يك موضوع در جامعه پياده نشود، با بخشنامه و دستور نمي توان آن را به درستي اجرا كرد.

امام جمعه بجنورد با بيان اين كه اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري در وهله نخست نياز به فرهنگ سازي دارد، از روحانيان و ائمه جمعه و جماعات خواست تا براي فرهنگ سازي در اين زمينه وارد ميدان شوند.

حجت الاسلام يعقوبي اضافه كرد: بايد رسانه هاي جمعي و نيز تريبون هاي مختلف، مسأله اقتصاد مقاومتي را تا زماني كه ملكه ذهن افراد شده و در جامعه نهادينه شود؛ پيگيري كنند.

رييس شوراي استاني حوزه هاي علميه خراسان شمالي اظهار داشت: اگر اقتصاد مقاومتي در جامعه محقق شود؛ رانت و رانت خواري نيز از اقتصاد كشور رخت بر مي بندد و نظام جمهوري اسلامي ايران داراي اقتصادي به معناي واقعي اسلامي خواهد شد.

مجلس قوانين مرتبط با اقتصاد مقاومتي را تصويب و اصلاح كند

قائم مقام نماينده ولي فقيه در خراسان شمالي در ادامه اين نشست از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز خواست تا هر چه سريع تر، ضمن انجام كار كارشناسي، ضوابط و قوانين مورد نياز براي تحقق اقتصاد مقاومتي را تبيين و تصويب كنند.

حجت الاسلام يعقوبي اضافه كرد: لازم است نمايندگان مجلس قوانين مشكل ساز و دست و پاگير در زمينه اقتصاد مقاومتي را تغيير و يا اصلاح كنند.

به گفته وي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون دشمنان نظام در عرصه هاي مختلفي به جنگ با ملت مسلمان ايران آمده اند اما به فضل الهي در تمامي اين صحنه ها، مردم بصير و ولايت مدار ايران پيروز شده و دشمنان را به عقب رانده اند.

رييس شوراي فرهنگ عمومي خراسان شمالي با بيان اين كه در سال هاي اخير نيز دشمنان نظام اسلامي جنگ اقتصادي خود عليه ملت ايران را شدت داده اند، تصريح كرد: در اين زمينه اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري، نسخه شفابخش و درمان دائمي غالب دردهاي اقتصادي كشور است.

حجت الاسلام يعقوبي تأكيد كرد: بايد مسؤولين استاني و كشوري اقتصاد مقاومتي را در كشور ريل گذاري كرده و از اقدامات ديمي و بدون برنامه خودداري كنند.

عمليات بانكي در كشور اسلامي نيست

قاسم جعفري، عضو جبهه پايداري و رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی نيز در اين نشست با بيان اين كه متأسفانه موازين بانكداري اسلامي در بانك ها و مؤسسات كشور رعايت نمي شود، تصريح كرد: بايد پذيرفت كه در حال حاضر عمليات بانكي در كشور اسلامي نيست.

به گفته اين دانش آموخته حوزه علميه قم و دكتراي فقه و علوم اسلامي، اگر چه بانك هاي كشور با عنوان بانكداري اسلامي فعاليت مي كنند اما در عمل بانكداري فعلي در كشور بانكداري بدون ربا نيست.

نماينده مردم شهرستان هاي بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: گرفتن سود چندبرابري از سوي بانك هاي كشور عمليات ربوي محسوب مي شود و اگر چه اين مسأله را به مسؤولان ارشد بانكي كشور نيز اطلاع داده ايم اما اقدامي براي اصلاح اين رويه نمي شود.

جعفري كه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراي اسلامي نيز هست، اضافه كرد: اكنون غالب عمليات بانكي در كشور به گونه اي شده كه به طور مثال اگر كسي پنج ميليون تومان تسهيلات از بانكي دريافت كند در صورت تأخير در پرداخت اقساط هر روز جريمه تأخير براي او محاسبه مي شود و بعد از چند سال سود و جريمه تسهيلات دريافتي به حدود 25 الي 30 ميليون تومان مي رسد.

وي اظهار كرد: روشن است كه كاركرد اين بانك ها اسلامي نيست و چندي پيش هم در اين زمينه از وزير اقتصاد و دارايي در مجلس شوراي اسلامي سؤال كردم و بار ديگر در روزهاي آتي اين بحث را در مجلس مطرح مي كنم.

اين نماينده مجلس همچنين به مسأله مبارزه با فساد اقتصادي در كشور نيز پرداخت و گفت كه متأسفانه عزم جدي در قواي سه گانه براي مبارزه با فساد و رانت خواري وجود ندارد.

جعفري اضافه كرد: براي مبارزه با فساد اقتصادي مي بايد فعاليت هاي اقتصادي در كشور شفاف باشند، به گفته وي در اين زمينه اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري در صورت اجرا و تحقق درست، راهگشا خواهد بود.

کد خبر 2250485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha