۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۰۹

در اختتامیه جشنواره مطبوعات بیان شد:

روایت دعایی از مواجهه معاون خاتمی در وزارت ارشاد با رضا براهنی

روایت دعایی از مواجهه معاون خاتمی در وزارت ارشاد با رضا براهنی

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با بیان نحوه مواجهه فریدزاده معاون فرهنگی سیدمحمد خاتمی در دوره‌ای که وزیر ارشاد بود، با رضا براهنی بر سر رمان «رازهای سرزمین من» گفت: به نظرم می‌رسد همین شیوه در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد فعلی در حال اجراست و من اعتقاد دارم آقای صالحی با درایتی که دارد، می‌تواند فضای فرهنگی را طوری پیش ببرد که به هیچ یک از اهالی قلم آسیبی وارد نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی پیش از ظهر امروز شنبه 17 اسفند با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه، سیدفرید قاسمی دبیر جشنواره مذکور، اعضای هیأت داوری و جمعی از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم ابتدا با پخش تیزری شامل شرحی از فعالیت‌های درگذشتگان مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سال 1392 یاد آنها گرامی داشته شد. این روزنامه‌نگاران فقید عبارت بودند از: مهدی رضایی مزینانی، امیرحسن فردی، حنانه زاکانی، جابر معافی، ایمان ابرهیمبای سلامی، علی محمدی گرمساری، کاظم معتمدنژاد، سیداحمد قمی، نورالدین نوری، علیرضا فرهمند، اسفندیار زرکوب تهرانی، سیدیوسف شریفی و پرتو مهتدی.

سپس موسی اسوار به نمایندگی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بیانیه این فرهنگستان را در خصوص اهمیت پاکیزه‌نویسی زبان فارسی در مطبوعات، قرائت کرد و سپس سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات سخنرانی کرد.

دعایی که به پیشنهاد حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، از وقت وی استفاده کرد، به چند ویژگی موسسه مطبوعاتی متبوعش اشاره کرد و از جمله گفت: من در این 33 سال هیچ گاه پایم به دادگاه مطبوعات کشیده نشد جز یک بار که به حق از من شکایت شدٰ سال 76 بود و کارزار رقابت انتخاباتی میان آقای ناطق نوری و آقای سیدمحمد خاتمی، ما علیرغم اینکه سعی کردیم بی‌طرفی را رعایت کنیم، ناگزیر از چاپ مطلبی شدیم به قلم آقای محمدجواد حجتی کرمانی و من نتوانستم مقاومت کنم در برابر آن و این، مطلبی بود در تعریف و تمجید از آقای خاتمی. ستاد انتخاباتی آقای ناطق نوری به حق از ما شکایت کرد و گفت که شما جانب بی‌طرفی را رعایت نکرده‌اید. البته بعداً آقای ناطق نوری جوانمردی کرد و به ستادش گفت که شکایت را پس بگیرند و آنها هم این کار را کردند و این شد که من هیچ گاه پایم به دادگاه باز نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه روزنامه اطلاعات کمترین میزان پوزش‌خواهی را بابت چاپ مطالبش داشته است، یادآور شد: بجز یک بار که توسط یکی از نهادهای انقلابی به یکی از فرهیختگان این مملکت مرحوم محمدابراهیم ریاحی، جفایی شده بود و البته ایشان هم پاسخی بسیار قوی و دردمندانه نوشتند و ما هم متن کامل آن را چاپ کردیم، من دیگر یادم نمی‌آید بابت مطلبی در روزنامکه اطلاعات، عذرخواهی کرده باشیم.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات یکی دیگر از ویژگیهای این روزنامه را انتشار «اطلاعات جبهه» در سال‌های جنگ عنوان کرد و گفت: صدام وقتی به ایران حمله کرد، برای تقویت ارتش خود نشریه‌ای ویژه برای آنها را انداخت و اسمش را گذاشت: «قادسیه». ما برای جبران این قضیه «اطلاعات جبهه» را سامان دادیم و برای اینکه با توانمندی عرضه شود، افرادی را از شورای سردبیری اعزام کردیم به جبهه، کسانی مانند جلال رفیع، سیداحمد سام، احمد ستاری، عبدالعلی رضایی، علی‌اصغر شیرزادی، زاهدی و دیگران. این افراد در سفری به یکی از مناطق عملیاتی با مرحوم حسین خرازی دیداری انجام دادند و ایشان با اینکه به زحمت به این تیم رسانه‌ای وقت داده بود، اما در آن دیدار نکته مهمی را به آنها یادآور شده بود؛ مرحوم خرازی به آنها گفته بود: «شما در تهران درباره جنگ، درشت می‌نویسید نه درست. سعی کنید درست بنویسید!».

دعایی افزود: یکی دیگر از ویژگیهای روزنامه اطلاعات، انتشار همزمان در خارج از کشور و برای هموطنان هجرت کرده به خارج  و مقیم کشورهای دیگر است. این باعث همزه وصلی شد بین این نسل و نسلی که در داخل کشور هستند.

مدیر منصوب امام خمینی (ره) در موسسه اطلاعات در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم حفظ حریم و اعتبار و آبروی افراد در رسانه‌ها، خاطره‌ای از امام راحل در این خصوص بیان کرد و گفت: همانطور که می‌دانید امام (ره) از اولین زعمایی روحانی مسلمانی بودند که اجازه دادند از وجوه شرعیه برای مبارزات آزادی بخش مردم فلسطین صرف شود. وقتی این فتوا صادر شد، در داخل کشور یک روحانی مدعی شده بود که من از طرف امام نماینده شده‌ام که این وجوهات را برای مردم فلسطین هزینه کنم. این اتفاق موجی از شگفتی و تعجب نزد نزدیکان امام به وجود آورد؛ عده‌ای گفتند ممکن است امام این تصمیم را گرفته باشند که به بزرگان نظام آسیب وارد نشود.

وی ادامه داد: لذا در این زمینه سوالی شد از امام، در واقع استفتائی صورت گرفت. سوال این بود که آیا فلان شخص مجاز است به نمایندگی از شما از وجوهات شرعیه برای مردم مبارز فلسطین هزینه کند؟ امام (ره) فرمودند من به این سوال پاسخ نمی‌دهم چون فردی که در این سوال از او نام برده شده است، از بستگان یکی از مراجع در نجف است و اگر من بگویم بله و یا خیر، به اعتبار آن مرجع تقلید آسیب وارد می‌شود. ولی اگر بپرسید آیا کسی را برای این کار انتخاب کرده‌ام یا نه، آن وقت جواب می‌دهم. رعایت حرمت و اعتبار و آبروی افراد توسط امام در این بود که برای اینکه به اعتبار فرد دیگری خدشه وارد نشود، نام فردی را که به دروغ نسبتی را به ایشان داده بود، نگفتند.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات که برای اولین بار در حضور رئیس جمهور سخن می‌گفت، از آنچه بردباری، گذشت و انسانیت وی نامید، تقدیر کرد و خطاب به دکتر روحانی گفت: این بردباری شما پشتوانه بزرگی است برای پیشرفت شما.

وی که اذعان کرد به اتفاق جمعی، فردی غیر از علی جنتی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داده بود، اضافه کرد: بعد از انتخاب آقای جنتی، به تدبیر درست شما (رئیس جمهور) پی بردم؛ الان هیچ اثری در اداره کتاب گیر نمی‌کند و به همه تقاضاها پاسخ داده می‌شود؛ در دوران وزارت ارشاد آقای خاتمی، رمان برجسته‌ای عرضه شده بود. آن زمان معاون فرهنگی وزارت ارشاد آقای فریدزاده بود. ایشان، نویسنده این رمان را خواست و ساعاتی را با او با منطق و صفا و صمیمیت صحبت کرد و او هم با صفا و صمیمیت، سخنان او را پذیرفت. آن رمان «رازهای سرزمین من» و آن نویسنده آقای «رضا براهنی» بود. به نظرم می‌رسد همین شیوه در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد فعلی هم اجرا می‌شود و من اعتقاد دارم آقای صالحی با درایتی که دارد، می‌تواند فضای فرهنگی را طوری پیش ببرد که به هیچ یکی از اهالی قلم آسیبی وارد نشود.

کد خبر 2251787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha