۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۸:۴۵

ضياءالديني:

هویت مردم هر جامعه در هنر آنها نمایان می شود

هویت مردم هر جامعه در هنر آنها نمایان می شود

سنندج - خبرگزاری مهر: مجمسه ساز و هنرمند برجسته كردستاني گفت: هویت مردم هر جامعه در خلق هنر نمایان شده و اين هويت و ويژگي به دیگر ملت ها معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی ضیاءالدینی شامگاه دوشنبه در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر سنندج اظهار داشت: قوم کرد قدمتی تاريخي دارد و با توجه به پیشینه تاریخی آن داراي فرهنگ اصيل و ارزش هاي ويژه است.

وی با اشاره به این مطلب که به نمایش کشیدن فرهنگ و هنر ملت ها رسالت اصلی هنرمندان و فعالان فرهنگي است، افزود: باید در راستای رسالت خود تمام توان را به کار بگیریم تا فرهنگ و تمدن کردها را در بهترین نوع خود به دیگر کشورها معرفی کنیم.

مجسمه ساز و هنرمند برجتسه كردستاني در ادامه سخنان خود بیان کرد: المان ها در هر شهر و کشوری نماد هویت و فرهنگ آن شهر است و انتظار می رود در ساخت و نصب مجسمه های درون شهری هویت و فرهنگ منطقه نیز در نظر گرفته شود.

ضیاءالدینی یادآور شد: یک اثر باید به لحاظ زیبا شناسیی، موقعیت، معنا و اثر بخشی واضح باشد و معنا و مفهوم خود را به ناظر و بیننده بدون هیچ گونه توضیحی انتقال دهد.

وی ادامه داد: المان ها و نمادها در شهرهاي مختلف استان كردستان به ويژه شهرستان سنندج، باید با توجه به خاستگاه و نیاز مردم و منطقه انتخاب و نصب شود تا نمادی از هویت و تمدن مردم اين خطه از كشور باشد.

در ادامه این جلسه ديگر هنرمند مجسمه ساز كردستاني در سخناني گفت: کردستان به لحاظ هویت، قدمت و فرهنگ دارای پیشینه ای قدیمی است که باید اين وژگي هاي برجسته با تصویر به دیگر استان ها و کشورها انتقال داده شود.

صابر میکائیلی اظهار داشت: وابستگی انسان به محیط بر کسی پوشیده نیست و انسان با توجه به نحوه خلقت می تواند با هر شرایطی تطبيق داده شود و از آن الهام های خاصی برای خلق اثرهای هنری بگیرد.

وی افزود: انتظار می رود با برنامه ریزی منسجم و تخصصی در خصوص ساخت و نصب المان ها و نمادهاي شهري در سنندج گام برداشته شود چرا که کردستان مظهر و مهد هنر است و استفاده از این پتانسیل در راستای ترویج فرهنگ کرد در بین دیگر جوامع رسالت هنرمندان است.

هنرمند مجسمه ساز كردستاني بیان کرد: انتقال افکار، ارزش ها و آداب و رسوم از طریق هنر که تاثیرگذارترین وسیله ممکن در ذهن و روح افراد است می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

در ادامه اين جلسه شماري از اعضاي شوراي اسلامي شهر سنندج به بيان ديدگاه هاي خود در حوزه هاي مختلف پرداخته و خواستار مشاركت و همكاري هنرمندان و فعالان فرهنگي در برنامه هاي شوراي اسلامي شهر سنندج شدند.

کد خبر 2253845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha