۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

در اولین همایش حمایت از حقوق مصرف‌کننده مطرح شد:

حقی که همچنان پایمال می‌شود/ عجین نشدن تعزیرات با انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اراک

حقی که همچنان پایمال می‌شود/ عجین نشدن تعزیرات با انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اراک

اراک – خبرگزاری مهر: متأسفانه هنوز مصرف کنندگان علیرغم هزینه ای که می دهند وقتی کالایی بدون کیفیت خریداری می‌کنند هنوز نمی دانند به کدام مرجع مراجعه و شکایت کنند تا حق خود را بگیرند. مسئولان استان مرکزی در اولین همایش حمایت از حقوق مصرف کنندگان ضمن واکاوی این معضل، آگاه نبودن مصرف کننده از حق خود، عجین نشدن تعزیرات با انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان اراک را از علل این مشکل مطرح کرده و تاکید کردند اگر مردم درباره خدماتی که می گیرند سؤال کنند، نظارت بر بازار آسانتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر،17 روزی از روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان یعنی 9 اسفند می گذشت که انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان اراک شامگاه یکشنبه اولین نشست با اعضا خود را در قالب اولین همایش حمایت از حقوق مصرف کنندگان برگزار کرد تا علاوه بر گرامیداشت این روز ملی هر چند با تاخیری 17 روزه کمی رسمی تر موجودیت خود را رسما اعلام کند.

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در راستای اجرای فصل سوم قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب مهرماه سال 1388 مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و براساس ماده 9 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان به منظور ساماندهی مشارکت مردمی در اجرای سیاست ها  و برنامه های حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجمن های غیردولتی و غیرانتفاعی و دارای شخصیت حققوی مستقل در سراسر کشور و در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری ایجاد شد.

این انجمن ها که در راستای احقاق حقوق مصرف کنندگان فعالیت دارند که مهمترین آنها شامل حق مشارکت در تدوین استاندارد، حق حمایت از مصرف کننده در قبال کالا و خدمات زیان آور، حق برخورداری از حمایت در برابر رویه های فریب کارانه، حق برخورداری از سلامتی و ایمنی، حق داشتن اطلاع رسانی صحیح و کامل، حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انفجار و حق لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم گیری است.

احقاق حقوق مصرف کنندگان در انتظار کار فرهنگی قوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این همایش گفت: احقاق حقوق مصرف کنندگان در گرو انجام کار فرهنگی قوی در این حوزه است.

علیرضا زاوشی افزود: باید با توسعه فعالیت های فرهنگی در حوزه حقوق مصرف کنندگان و آشنا کردن مردم با این حقوق خود زمینه تحقق اهداف قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان فراهم شود.

وی با اشاره به تفاوت فاحش قیمت ها در بازار گفت: اگر مردم با حقوق قانونی خود در قالب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان آشنا باشند کار نظارت بر بازار آسان خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: واگذاری امور به مردم هزینه بر است و این هزینه یا سرمایه گذاری باید در بخش فرهنگی صورت گیرد.

زاوشی نظارت بر تولید را گام نخست کنترل بازار عنوان کرد و گفت: اگر نظارت ها در بخش تولید دقیق باشد و قیمت تمام شده تولید یک محصول عادلانه باشد با قیمت عادلانه ای هم به دست مردم خواهد رسید.

وی تاکید کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان رسالت بزرگی عهده دار است و باید در راستای ثبات اقتصادی، رفاه و عدالت اقتصادی گام بردارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بابیان این که فراهم کردن بستر جامعه ای با عدالت و شرایط خوب اقتصادی نیاز امروز کشور است افزود: این امر محقق نمی شود مگر با فرهنگ سازی و مشارکت تمامی بخشها اعم از تولید کننده، پخش کننده و فروشندگان در سطح جامعه که این فرهنگ سازی نیز در گرو مشارکت بخش دولتی و خصوصی است.

تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان اراک در سال 90

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان اراک در این همایش گفت: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان اراک در مهرماه سال 1390 با حضور 100 عضو افتخاری تشکیل شد و هم اکنون این انجمن با داشتن دو هزار نفر عضو به رسالت خود در راستای احقاق حقوق مصرف کنندگان فعالیت دارد.

سهیل بصری برگزاری هر 15 روز یک جلسه هم اندیشی انجمن باحضور هیات رئیسه را از برنامه های کاری این انجمن برشمرد و گفت: کمبود منابع آموزشی مشکل بزرگ انجمن نوپای حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان اراک است.

وی با اشاره به اجرای طرح ناظران افتخاری از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان اراک افزود: این طرح زمینه حضور افراد عضو انجمن را در مباحث روز بازار فراهم کرده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان اراک یادآور شد: بازرسان افتخاری انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان چشم و گوش بازرسان واحد بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هستند.

بصری حضور بازرسان افتخاری انجمن در بازار را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این حضور نقش موثری در اموزش اعضا انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان دارد.

وی با اشاره به حضور جوانان تحصیل کرده عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: این ظرفیت توان علمی انجمن را افزایش داده و بستری فراهم می کند برای ورود علمی انجمن در کنترل بازار که نیازمند توجه مسئولان است.

تشکیل گروه تحقیق و پژوهش در انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهر اراک ضروریست

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تاکید کرد: تشکیل گروه تحقیق و پژوهش در انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهر اراک ضروری است تا این انجمن بتواند در راستای اجرای رسالت خود موفق عمل کند.

بصری ادامه داد: راه اندازی کمیته های تخصصی و نظارتی چون خدمات پس از فروش و ...در انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان ضروری است.

کمک مردم به تنطیم بازار از اهداف  انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به فلسفه وجودی انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور گفت: با تشکیل این انجمن ها سعی شد تا از توان مردمی در راستای تنظیم بازار استفاده شود.

کمال الدین فروتن با بیان این که سطح مشارکت مردم در این انجمن ها موفقیت دستگاه های نظارتی را نیز افزایش خواهد داد گفت: اگر مردم سوال کننده در باره خدماتی که می گیرند باشد نظارت بر بازار آسانتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان به آشنایی مردم با حقوق حقه خود و دفاع از آن را افزایش می دهد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: چگونگی جلب مشارکت مردم در راستای دفاع از حقوق مصرف کنندگان موضوع یکی از سه طرح تحقیقاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال آینده است که امید آن داریم بتوانیم با اجرای آن زمینه های این مهم در استان فراهم شود.

فروتن در ادامه از فعالیت بیش از 40 هزار و احد صنفی و 2800 واحد صنعتی در استان مرکزی خبر داد و گفت: کار نظارت و بازرسی از این واحد ها تنها توسط 90 کارشناس سازمان صورت می گیرد که این امر پاسخگوی استان نیست.

وی با بیان این که در 11 ماهه امسال بیش از یک هزار تماس مردمی با شماره 124 صورت گرفته افزود: ارتباط مردم با سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازرسی خوب است.

عملکرد انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان مطلوب نیست

مدیرکل تعزیزات حکومتی استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های کاری انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: این انجمن نتوانسته تاکنون گام موفقی در راستای انجام وظایف خطیر خود بردارد.

علی اکبر مختاری با بیان این که تعزیرات و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خوب با هم عجین نشده اند هنوز افزود: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید به مسائل اقتصادی روز جامعه واکنش نشان دهد و اجازه ندهد عده ای سودجو بازار را در شرایط خاص برهم بزنند.

وی از ایجاد شعبه اختصاصی ویژه شکایت های خصوصی در این اداره کل خبر داد و گفت: این شعبه با هدف کاهش وقت رسیدگی به شکایات خصوصی راه اندازی شده و زمان رسیدگی به پرونده ها در این شعبه از 53 روز به 8 روز کاهش یافته است.

مدیرکل تعزیزات حکومتی استان مرکزی در ادامه ازافزایش 30 درصدی پرونده ها با شاکی خصوصی در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 557 پرونده شاکی خصوصی در این شعبه مفتوح شده که این امر بیانگر موفقیت طرح های تشویقی مردم به گرفتن حقوقشان است.

مختاری با بیان این که انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خیلی دیر در کشور ایران کار خود را آغاز کرد افزود: در حالیکه این انجمن در سالهای 1700 در کشور های اروپایی کار خود راشروع کرد در ایران این مهم در سال 2012 محقق شد.

وی ادامه داد: در حالی که تئوری مسئولیت محض در تمامی کشورهای در حال توسعه مطرح است متاسفانه در ایران اینگونه نیست و یک شاکی باید آنقدر بر سر خودش در یک مرجع بزند تا بتواند حرف خودرا ثابت کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی نبود اعتبارات لازم برای فرهنگ سازی در این حوزه را یک مانع در راستای تحقق اهداف این بخش برشمرد و گفت: نهادهای مردمی و انجمن ها باید کاستی های این بخش را با فرهنگ سازی در میان مردم جبران کنند.

اولین ستاد مردمی صیانت از حقوق شهروندی کشور در استان مرکزی

رئیس سازمانهای مردم نهاد استان مرکزی نیز در این نشست از راه اندازی اولین ستاد مردمی صیانت از حقوق شهروندی کشور در استان مرکزی خبر داد و گفت: استان مرکزی یکی از استان های فعال در حوزه سازمانهای مردم نهاد است و فعالیت 430 سازمان مردم نهاد در استان مرکزی بیانگر این مهم است.

سیاوش آقخانی با بیان این که نشر آگاهی از اهداف تشکیل انجمن های مردم نهاد است افزود: شکل گیری آگاهی به حقوق حقه خود در دل مردم از رسالت های بزرگ انجمن های مردم نهاد که اگر محقق شود دیگر نیازی به ورود دولت در خیلی از بخشها نیست و منجر به شکل گیری نظارت شهروند بر شهروند می شود.

وی ادامه داد: غیر انتفاعی بودن و داوطلبانه بودن فعالیتهای انجمن ها دو بال این مجموعه ها برای تحقق اهدافشان است که نقش بسزایی در موفقیت آنها دارد.

رئیس خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی یادآور شد: فعالیت تخصصی انجمن های مردم نهاد استان مرکزی طرفیت خوبی است که می تواند در کنار مدیران بخش دولتی بتوان گام موثری در جهت پیشبرد اهداف استان برداشت.

کد خبر 2257928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha