۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۲

گزارش مهر/

هرج و مرج در قیمتهای پایانی سال در اراک/ نوروز منجر به سوء استفاده فروشندگان نشود

هرج و مرج در قیمتهای پایانی سال در اراک/ نوروز منجر به سوء استفاده فروشندگان نشود

اراک - خبرگزاری مهر: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دغدغه خرید و تهیه مایحتاج نوروزی به کارهای نیمه تمام و باقی مانده مردم در ایام پایانی سال اضافه می شود و همین امر تردد اکثریت آنها را در مراکز خرید به همراه دارد و حضور گسترده مردم در این مراکز در ایجاد هرج و مرج قیمتها در مراکز خرید افزوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور در بازار اراک و سرک کشیدن به برچسب قیمت اجناس ما را به این نقطه نظر می رساند که قیمت اجناس در بازار اراک متزلزل است و این تفاوت قیمت ها در مغازه های مختلف به طور واضح ملموس است. کافی است فقط به دنبال تهیه یک جنس ناچیز در بازار اراک بگردید تا با قیمت های مختلف یک جنس مواجه شوید.

مسئولین نظارت بیشتری کنند/قیمت ها نابسامان است

خانم بنایی یکی از شهروندان اراکی است که برای خرید مایحتاج نوروزی به بازار مراجعه کرده است که در خصوص وضعیت قیمت ها به خبرنگار مهر می گوید: شب عید باعث شده تا تعدادی از فروشندگان از خرید و نیازهای مردم سوء استفاده کنند و جنس های بنجولشان را با قیمت های کذایی به مردم بفروشند.

وی ادامه می دهد: حدود یک ربع پیش از یکی از مغازه ها جنسی را قیمت کردم اما نخریدم و بعد از گذشت یک ربع مجدد به آن مغازه برگشتم و همان جنس را قیمت گرفتم که در کمال تعجب آن جنس با هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده بود، باز هم نخریدم و فردا تصادفا از جلوی همان مغازه گذشتم و باز همان جنس را قیمت گرفتم که باز هم با افزایش 1500 تومانی مواجه شدم.

این شهروند اراکی با ابراز نارضایتی از این وضعیت می گوید: واقعا ناظران ستاد های بازرسی کجا هستند!؟

او اضافه می کند: این شرایط در مغازه های خارج از بازار هم دیده می شود و واقعا کسی باید به این وضعیت نظارت کند.

نوروز منجر به سوء استفاده فروشندگان نشود

نوروز یک سنت حسنه و زیبای به جا مانده از ایرانیان باستان است که پیام آور شادی و نشاط در بین مردم است که هر ساله با نزدیک شدن به آن شور و نشاط خاصی در جامعه و در بین مردم از افراد کم سن و سال تا افراد میانسال دیده می شود، خرید های نوروزی سنت شده نباید منجر به سوء استفاده برخی از فروشندگان سودجو شود و باید به گونه ای مسئولین برنامه ریزی کنند تا اکیپ های نظارتی با همکاری مردم، فروشندگان گرانفروش و کم فروش را شناسایی کنند و با آنها از طریق قانون برخورد شود.

در این بین مسئولین و ستادهای بازرسی باید بیش از پیش با نزدیک شدن به ایام نوروز به این قضیه توجه کنند و مردم هم به عنوان بازرسین نامحسوس این ستادها نهایت همکاری را با مسئولین ذیربط داشته باشند تا خدای ناکرده حقی از شهروندی تضییع نشود و همه بتوانند خریدهای نوروزیشان را در کمال آرامش و آسایش انجام دهند.

اما وظیفه فروشندگان چیست

فروشندگان هم باید با توجه به قیمت های تعیین شده و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نسبت به عرضه و فروش اجناسشان اقدام کنند تا موجب جلب رضایتمندی مشتریان شوند.

آقای رحیمی یکی دیگر از شهروندان اراکی است که به اتفاق خانواده اش برای خرید به بازار آمده است، وی به خبرنگار مهر می گوید: خرید مایحتاج زندگی همیشه و در تمام فصول سال وجود دارد، اما خرید خاص نوروز یک سنت است که اکثریت مردم دوست دارند آن را بجا آورند.

وی ادامه می دهد: حضور اکثر مردم در مراکز خرید این فرصت را برای برخی از فروشندگان بی انصاف بوجود می آورد تا با گرانتر فروختن اجناسشان سود بیشتری را به دست آورند.

سزای گران فروش نخریدن است

"سزای گران فروش نخریدن  است" شاید این ضرب المثل را همه ما تا به حال هزاران بار شنیده باشیم و شاید به آن عمل کرده یا هیچ توجهی نکرده باشیم و شاید هم فقط به عنوان یک ضرب المثل قدیمی به آن نگاه کرده باشیم. اما براستی کاربرد این ضرب المثل کجاست؟ و آیا وقت آن نرسیده است تا این ضرب المثل به صورت کاربردی در زندگی و خریدهایمان نهادینه شود؟

اگر مردم در تهیه مایحتاج زندگی و به ویژه خریدهای نوروزیشان که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری بازار فروشندگان را داغ کرده است این ضرب المثل را به منصه ظهور برسانند و از فروشندگان گران فروش و کم فروش خرید نکنند آیا دیگر فروشنده ای نسبت به فروش اجناس مغازه اش با قیمت های کذایی اقدام خواهد کرد!؟

بنابراین این خود مردم هستند که می توانند با آگاهی از حق و حقوقشان اجازه سوء استفاده به افراد سودجو را ندهند و باعث برقراری نظم در بازار نیز شوند؛ لذا همکاری مردم با اکیپ های بازرسی و نظارت خود راهکار موثری برای ساماندهی قیمت ها در بازار نوروزی است.

..............................

گزارش: طاهره قهیه ای

کد خبر 2258330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha