۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۳:۵۳

مهر گزارش می دهد؛

نقاشیهای قاجاری روی دیوار خانه ای تاریخی/ برای دیدار یکی از زیباترین عمارتهای کشور سفر کنید

نقاشیهای قاجاری روی دیوار خانه ای تاریخی/ برای دیدار یکی از زیباترین عمارتهای کشور سفر کنید

بروجرد - خبرگزاری مهر: عمارت زیبا و نقاشی شده بیرجندی بروجرد از زیباترین عمارت های تاریخی غرب کشور و شهرستان بروجرد است، عمارتی که قرار است میزبان نخستین موزه ورشو ایران باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه های تاریخی بروجرد ظرفیتی منحصر به فرد در جذب گردشگران و استفاده برای کاربری‌های فرهنگی، موقعیتی و گردشگری را برای بروجرد رقم زده است که باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را برد.

در حال حاضر مطابق برخی آمارها شهرستان بروجرد با 400 اثر ارزشمند تاریخی و بیش از 165 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی رتبه خوبی را از نظر آثار تاریخی به خصوص خانه های تاریخی به خود اختصاص داده است به طوریکه این خانه ها هم از نظر ارزش و قدمت و هم از نظر تعداد در غرب ایران بی نظیر هستند.

این در حالیست که این خانه ها امروز نیازمند مرمت و تغییر کاربری هایی به سمت فرهنگی هستند به طوریکه می توان از پتانسیل موجود در این بخش برای راه اندازی موزه های مختلف در بروجرد استفاده کرد.

از جمله خانه های تاریخی بروجرد عمارت بیرجندی است که با فضایی زیبا و معماری حیرت انگیز با توجه به وعده مسئولان میراث فرهنگی استان قرار است تبدیل به نخستین موزه ورشو ایران شود تا هم از ظرفیت این خانه تاریخی استفاده شده و هم هنر - صنعت زیبای ورشو به گردشگران و مسافران معرفی شود.

این خانه تاریخی از یک ورودی در سمت جنوب با راهروی دالان مانند به حیاط خانه متصل می شود. حیاط خانه در مرکز عمارت قرار دارد و حوضی سنگی در میان آن و دیوارهای پیرامون با طاقنماهای آجری نماسازی شده است.

در سمت شمال حیاط عمارت اصلی خانه و در سه طبقه ساخته شده است که طبقه همکف 80 در ارتفاع سانتی متری از حیاط قرار دارد و دارای سه اتاق با پوشش سقف طاق ضربی بوده که از داخل با هم ارتباط دارند.

راه دسترسی به طبقه اول از راه پله و ورودی نیم دایره قوسی از سمت حیاط است. این طبقه دارای پوشش سقف تیر چوبی است و متشکل از سه اتاق بزرگ با پنجره های بزرگ ارسی بوده که با حیاط ارتباط بصری دارند.

همچنین طبقه دوم که دسترسی به آن در امتداد راه پله طبقه پایین است تک اتاقی است که "شاه نشین خانه" محسوب می شود این اتاق کوچک دارای یک پنجره ارسی ظریف و پرکار است و ویژگی آن داشتن نقاشی های متنوع بر روی گچ و چوب مربوط به دوره قاجار است.

وجود نقاشی هایی که بر روی دیوار طاقچه ها و سقف شاه نشین عمارت وجود دارد گرایش به فرهنگ اروپایی در ایران در دوران قاجار را به نمایش می گذارد.

این فضای بی نظیر علاوه بر ارزشمندی به سبب تاریخی می تواند در جایگاه نخستین موزه ورشو ایران گردشگران زیادی را از جای جای کشورمان و حتی دنیا به بروجرد بکشاند.

کد خبر 2261288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha