۱۲ فروردین ۱۳۹۳، ۱۷:۲۴

عباس نژاد عنوان کرد؛

توزیع 20 هزار کیسه زباله روز 13 فروردین در آذربایجان غربی/ با طبیعت مهربان باشیم

توزیع 20 هزار کیسه زباله روز 13 فروردین در آذربایجان غربی/ با طبیعت مهربان باشیم

ارومیه – خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با هدف حفظ طبیعت زیبای استان اداره کل حفاظت محیط زیست استان 20 هزار پکیج شامل کیسه های زباله و تراکت های آموزشی تهیه و در روز 13 فروردین بین دوستداران طبیعت استان توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژادبعد از ظهر سه شنبه در گفتگوی خبری با بیان اینکه فرهنگ حراست از طبیعت در روز 13 بدر نباید فراموش شود افزود: مردم در روز 13 فروردین به مهمانی طبیعت بروند و ضمن استفاده از طبیعت زیبای کشور، برخوردی مسئولانه با طبیعت داشته باشند تا فرزندانمان حفاظت از محیط زیست را بیاموزند و این امانت الهی را برای نسل های آینده حفظ کنیم.

وی افزود: بهتر است زباله هایمان را در کیسه های زباله ریخته و با خود به شهر برگردانیم و در صورت اجبار مواد تجزیه پذیر مانند زباله های میوه را در زمین دفن کنیم. حتی الامکان از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنیم زیرا این ظروف در چرخه طبیعت تجزیه ناپذیر یا دیر تجزیه پذیر هستند.

عباس نژاد اضافه کرد: یگان حفاظت محیط  استان چون سال های گذشته با تشکیل گشت های سیار وی‍ژه این روز، کلیه مناطق طبیعی استان را مورد گشت و کنترل و پایش قرار می دهند تا از هر گونه تخریب و تعارض به حیات وحش جلوگیری کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 13 فروردین طبق سنت دیرین، سنت حسنه ‌ای است که مبتنی بر تکریم طبیعت و یادآوری جنسیت انسان و تلفیق با طبیعتی است که از آن به عنوان روز آشتی با طبیعت و همسان بودن با آن یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا برخی بی‌احتیاطی‌‌ها و ناملایمتی‌ها با طبیعت باید از بین برود و این روز می‌تواند بهترین روز در طول سالی باشد که به دور از زندگی روزمره به دامن طبیعت روی آوریم و از این ظرفیت بهره بگیریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد:‌ بر اساس اصل 50 قانون اساسی حفاظت محیط زیست وظیفه همگانی است و تک تک مراجعه ‌کنندگان به طبیعت باید رفتار و کردارشان طوری باشد که به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود دیگر رفتار ناسازگار با طبیعت را شکستن شاخ و برگ درختان و آتش زدن آنها اعلام کرد و افزود: کشور ما 90 درصد مناطق‌اش جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک است و از لحاظ پوشش گیاهی در فقر به سر می‌برد و نباید با اعمال نامناسب به تخریب جنگل، مراتع و پوشش‌های گیاهی اقدام کنیم

عباس نژاد تصریح کرد: خالی بودن طبیعت از پوشش جنگلی و گیاهی به ویژه زیستگاه‌های طبیعی سبب می‌شود تا روان‌ آب‌ها و جاری شدن سیل و فرسایش و تخریب بیشتر باشد.

وی آلودگی منابع آبی را از دیگر ناسازگاری‌ها با طبیعت توصیف کرد و ادامه داد: نمونه آن رهاسازی ماهیان قرمز در رودها، رودخانه‌ها و روان آب‌هاست که بسیار خطرناک بوده و اختلاط آنها با سایر موجودات حیات آنها را به خطر می‌اندازد

عباس نژاد یاد آور شد: با هماهنگی شهرداری قرار شده است استخرهای بسته‌ای در سطح شهر پیش‌بینی شود تا مردم ماهیان قرمز را در آنجا رهاسازی کنند و از هرگونه رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی جاری خودداری شود.

کد خبر 2263327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha