۱۳ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲

گزارش مهر/

لرستانی‌ها به دامان طبیعت می‌روند/ توشه سفرتان خالی از اره و تبر

لرستانی‌ها به دامان طبیعت می‌روند/ توشه سفرتان خالی از اره و تبر

خرم آباد - خبرگزاری مهر: همزمان با سراسر ایران اسلامی مردم استان لرستان نیز در روز "طبیعت" به رسم و آئین دیرین به دامان جاذب‌های طبیعی و تفرجگاههای این استان رفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، به رغم هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع باران در استان لرستان و شرایط نامساعد جوی مردم این استان از ساعات نخستین امروز برای گذراندن روز سیزدهم فروردین به دامان طبیعت رفتند.

این در حالیست که هم اکنون وضعیت جوی هوا در مرکز لرستان آفتابی و گاهی اوقات نیمه ابری است ولی هنوز خرم‌آباد شاهد بارش باران نبوده است.

هواشناسی استان لرستان در اطلاعیه ای اعلام کرده که بارشها در این استان از امشب آغاز خواهد شد و نسبت به احتمال وقوع آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیلها هشدار داده است.

همچنین در این اطلاعیه از مردم خواسته شده از توقف در حاشیه رودخانه ها خودداری کرده و با توجه به احتمال اختلال در تردد در جاده‌ها به ویژه در نیمه جنوبی استان ضمن همراه داشتن تجهیزات لازم برنامه زمانی مناسبی را برای عبور از جاده های کوهستانی در نظر داشته باشند.

این در حالیست که مطابق اعلام مرکز مدیریت راههای استان لرستان در حال حاضر با توجه به خروج مردم برای حضور در دل طبیعت مبادی ورودی و خروجی خرم آباد با ترافیک مواجه است به طوریکه در ساعت 9 صبح امروز محور خرم آباد - سه راهی الشتر در محدوده تنگ شبیخون با ترافیک نیمه سنگین مواجه بوده است.

به هر روی جشن روز سیزده بدر در استان لرستان برپا شده که انتظار می رود مردم در زمان حضور در دل طبیعت ضمن توجه به توصیه ها و هشدارهای اداره کل هواشناسی و مرکز مدیریت راههای استان، نکات و الزمات زیست محیطی را نیز رعایت کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در این رابطه اظهار داشت: متاسفانه هر ساله برخی از رفتارهای غیرمسئولانه مانند رها کردن زباله ها در طبیعت، شکستن شاخه‌های درختان و برافروختن آتش در روز "سیزده بدر" باعث تخریب طبیعت می شود که این تخریب ها جبران ناپذیر است.

محمد حسین بازگیر به تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا به کمک دستگاههای متولی امر با محوریت محیط زیست ایستگاههایی در خروجی همه شهرهای استان دایر شده است.

وی یادآور شد: در این ایستگاهها علاوه بر توزیع اقلام فرهنگی شامل بروشورهای توصیه های زیست محیطی کیسه های زباله میان مردم توزیع می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: همچنین در این ایستگاه‌ها خودروهای جمع‌آوری زباله شهرداری‌ها نیز مستقر شده اند تا در پایان روز اقدام به جمع آوری کیسه های زباله مردم کنند.

بازگیر همچنین با اشاره به استقرار گشت های زیست محیطی در مناطق مختلف استان، بیان داشت: در روز طبیعت برای جلوگیری از تخریب های زیست محیطی و مقابله با قاچاق گونه های حیات وحش اکیپهای خودرویی، موتوری و گشتهای پیاده این اداره کل فعال خواهند بود.

وی با اشاره به برخورد با متخلفین شکار، صید ماهی و قطع اشجار در ایام تعطیلات نوروزی گفت: از شهروندان لرستانی و همچنین مسافران نوروزی انتظار داریم که الزامات زیست محیطی را رعایت کنند.

بازگیر همچنین با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با شکار گونه های جانوری در روز طبیعت، عنوان کرد: تدابیر لازم برای مقابله با افرادی که در روز طبیعت اقدام به حمل سلاح مجاز یا غیرمجاز برای شکار حیوانات می کنند اندیشیده و اکیپ هایی نیز در این زمینه تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به مقررات سازمان محیط زیست مناطق حفاظت شده این استان همگی شکار ممنوع هستند و با متخلفان به شدت برخورد می شود.

کد خبر 2263439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha