۱۳ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۲۹

گزارش مهر:

رخت سبزی که درختان برتن کرده اند/ روز طبیعتی با اشکهای بارانی

رخت سبزی که درختان برتن کرده اند/ روز طبیعتی با اشکهای بارانی

اراک – خبرگزاری مهر: روز طبیعت هم فرا رسید روزی که به قول قدیمی ها دیگر هم زمین نفس کشیده و هم درختان زنده شده اند. این روزها می توان به آسانی زندگی و سرزندگی را در طبیعت سبز شهرها و روستاها لمس کرد از رخت سبزی که درختان برتن کرده اند تا شکوفه های زیبایی که بر شاخه سار آنها نشسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزده به در سال 93 کمی متفاوت از سیزده به درهای دیگر است و تفاوت امسال در همزمانی این روز با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است روز طبیعتی با اشکهای بارانی به رنگ دل خون زینب.

روز طبیعت پاسداشت زمین و رویش گیاهان در بهار در حالی از سوی ایرانیان برگزار می شود که امشب نبی اکرم داغدار می شود. بزرگ بانویی که کرامات زمین و آسمان در او به اکمل رسیده بود. تا انجا که امام جمعه اراک ضمن یادآوری سجایای اخلاقی حضرت زهرا (س) در خطبه های نماز جمعه خواستار حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی می شود.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی ضمن توصیه به مردم برای حفظ حرمت حضرت زهرا همزمان با برگزاری روز طبیعت اضافه کرد: 13 فروردین ماه که با نام روز طبیعت نامگذاری شده فرصت مغتنمی است تا از برکات و رحمت الهی طبیعت بهره مند شویم و با آموزش و فرهنگ سازی بیشتر نسبت به پاسداری از منابع طبیعی حساس تر باشیم.

وی ادامه داد: بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) یک الگوی جهانی و انسان ساز است که امید است از برکات و فضایل اخلاقی و معرفتی این بزرگ زن جهان اسلام بهره مند شویم.

در روز طبیعت حرمت شهادت حضرت زهرا شکسته نشود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن گرامیداشت ایام شهادت دخت نبی اکرم(ص) گفت: مردم در روز طبیعت مراقب باشند حرمت شهادت حضرت زهرا شکسته نشود.

 

حجت الاسلام صفر قربانپور افزود: ملت مسلمان ایران و استان مرکزی مردمی متدین و معتقداند که باید ضمن توجه به سنت های باستانی نوروز به لحاظ همزمانی دهه فاطمیه با این ایان در سالجاری به گونه ای برنامه ریزی کنند که حرمت شهادت حضرت زهرا شکسته نشود.

وی با بیان اینکه تقارن مناسبت های ماه شمسی و ماه قمری از حیطه اختیار افراد خارج است گفت: ملت مسلمان و شیعه ایران اسلامی همواره سعی کرده اند در صورت تقارن ایام و مناسبت های قمری با مناسبت های شمسی تعادلی در برنامه های خود ایجاد کرده و حرمت مناسبتها قمری را در مناسبتهای شمسی نگهدارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ادامه داد: نه مخالفت با مناسبت های قمری و بی اعتقادی به مبانی دینی درست است و نه پشت پا زدن به  جریان باستانی که سالیان سال است ایرانیان به آن اعتقاد داشته و دارند.

حجت الاسلام قربانپور تاکید کرد: گردش رفتن با خانواده و تفریح کردن در روز سیزده فروردین عملی غیر شرعی نیست بلکه باید با توجه به قرار داشتن در ایام فاطمیه در نوع شادی کردن ها کمی مراقبت کنیم.

وی با بیان این که در روز سیزده به در از شهادت حضرت زهرا غفلت شود افزود: حضرت زهرا (س) در اوج مظلومیت به شهادت رسیده اند و جامعه شیعه ایران باید با توجه به این مهم در عین ساختن خاطره ای خوب در آخرین روز تعطیلات نوروز امسال برای خانواده خویش در شادی کردن ها مراقب باشند.

در سیزده مراقب طبیعت و گونه های نادر گیاهی باشیم

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که منابع طبيعي تجديد شونده شامل جنگلها و مراتع از نعمتهاي بزرگ خدادادي هستند گفت: حفاظت از اين منابع ارزشمند و ثروت عمومی، وظيفه ملی وديني همه ما مي باشد.

 

 

یوسف یوسفی آتش سوزی و استفاده نادرست از طبیعت در ایام نوروز یكي ازعوامليست كه باعث از بين رفتن این منابع مي گردد افزود: این اقدام  علاوه بر تخريب فضاي سبز ، باعث از بين رفتن بسياري از گونه هاي نادر گياهي مي گردد و موجب مي شود مراتع سر سبز به تلي از خاكستر تبديل شوند.

وی ادامه داد: مردمی که برای تفریح و تفرج به دامن طبیعت سفر می کنند باید برای تداوم سر سبزی و حفاظت از منابع طبیعی استان توجه کرده و مراقب عدم ايجاد حريق در مراتع و پاركهاي جنگلي باشند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با بیان این که مردم باید از روشن کردن آتش در مراتع و پارک های جنگلی بخصوص مناطقی که دارای خار و خا شاک هستند جدا" خوداری فرمایید گفت:  استفاده از وسایل گاز سوز صحرایی (پیک نیک) برای تهیه غذا استفاده باید مورد توجه همه مردم قرار گیرد.

 یوسفی با تاکید بر ضرورت خودداری مردم از کندن گیاهان، بوته ها وگلهای طبیعی به منظور حفظ آب و خاک و تولید اکسیژن  ادامه داد: مردم باید  در صورت ضرورت و نیاز به آتش ، ابتدا محوطه را از خار و خاشاک پاکسازی ، سپس از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل نما ئید.

وی با دعوت از مردم برای مراقبت از فضای سبز جامعه و خودداری از ریختن زباله در طبیعت گفت: مردم باید از انداختن ته سیگار روشن در حاشیه جاده ها و پارکهای جنگلی ومراتع خودداری کرده و  با دیدن کمترین دود و آتش در صورت امکان آن را خاموش کنید و در غیر این صورت با تلفن 1504 تماس گرفته و مشخصات دقیق منطقه را به پاسگاه ویژه منابع طبیعی اطلاع دهند.

کد خبر 2263364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha