۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱

مهر بررسی می کند/

بوم گردی و اکوتوریسم به کمک اشتغال گلستان بیاید/ تعامل دستگاه های اجرایی راه گشای گردشگری طبیعی

بوم گردی و اکوتوریسم به کمک اشتغال گلستان بیاید/ تعامل دستگاه های اجرایی راه گشای گردشگری طبیعی

گرگان - خبرگزاری مهر: یکی از مهم ترین زمینه های جذب اکوتوریسم در شمال ایران به خصوص در استان گلستان به مانند دیگر استان های هم جوار دریای خزر، جنگل های دامنه شمالی البرز است که در صورت استفاده از این ظرفیت مهم خدایی می توان به رونق بخش اقتصاد و اشتغال کمک کند و لازمه آن تعامل دستگاه هایی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگارمهر، این جنگل های طبیعی علاوه بر این که در بعد ملی از نظر اقتصادی و تولید چوب، به عنوان یکی از ذخایر طبیعی در زمینه درآمد های غیر نفتی ارزش فراوانی دارد به عنوان زمینه گردشگری دارای اهمیت است.

یک کارشناس گردشگری در این خصوص گفت: گردشگری از قدیم با انگیزه های متفاوتی صورت می گرفته است اما در ایران گردشگری به معنای امروزی از دهه 1330 آغاز شد و در این میان یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین رشته های گردشگردی و جهانگردی بوم گردشگری یا طبیعت گردی یا همان اکوتوریسم است.

جذابیت های طبیعی  گلستان انگیزه اصلی اکوتوریسم

علی صفرزاده ادامه داد: اکوتوریسم هر نوع توریسمی که با طبیعت مرتبط است را شامل می شود و در این نوع گردشگری جذابیت های یک منطقه از قبیل ویژگی های طبیعی منطقه انگیزه اصلی مسافرت است که بعد از مشاهده جذابیت ها، بدون این که خللی در آن ها وارد یا تخریب کند محل را ترک می کند.

وی خاطر نشان کرد: به این ترتیب ضمن بهره گیری از فرهنگ، سوابق تاریخی و مناطق طبیعی منطقه، جایگاه منابع طبیعی و اکوسیستم  را حفظ می کند و از طرفی فرصت های اقتصادی و درآمد زایی برای مردم محلی ایجاد و زمینه حفظ و حمایت جدی تر از جذابیت ها با منابع مالی جدید فراهم  می آید.

صفرزاده توضیح داد: جنگل های استان گلستان یکی از مهم ترین زمینه های اکوتوریسم است و این جنگل های طبیعی از این نظر علاوه بر تولید چوب و در آمد ارزشمند است.

وی افزود: این منابع طبیعی در بعد جهانی از نظر محیط زیست یکی از غنی ترین، زیباترین و به اغراق می توان گفت پر جاذبه ترین اکوسیستم های مهم دنیا به حساب می آید و حتی در ردیف جنگل های درجه اول دنیا قرار دارد.

این کارشناس گردشگری گفت: به همین خاطر هم است که جنگل های شمال به عنوان یکی از مراکز اصلی جذب اکوتوریسم مورد توجه است.

 

 

رشد و توسعه اکوتوریسم با شیوه مدون و برنامه ریزی شده موثر است

یک کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری گفت: اکوتوریسم در دهه های اخیر در سرتاسر جهان به خصوص در کشور های در حال توسعه، به عنوان یک برنامه ملی در جهت دستیابی به توسعه پایدار و رشد مساوی مسایل اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

جواد رضوی ادامه داد: توسعه اکوتوریسم در جنگل های استان گلستان باید با یک شیوه مدون و برنامه ریزی شده و متوازن با دیگر طرح های ملی باشد که علاوه بر افزایش رونق اقتصادی و اشتغال زایی زمینه های مناسب تری را برای حفظ محیط زیست و نگهداری از جنگل ها و منابع طبیعی ما را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این ها حفظ ویژگی های فرهنگی در استان و توسعه و تکامل فرهنگ بومی، از طریق شناخت متقابل فرهنگ ها به دلیل فعال گشتن اکوتوریسم در استان از دیگر نتایج مفید توسعه اکوتوریسم است. این توسعه فرهنگی و فرآیندهای پیوسته آن قطعا در نگهداری از جنگل ها و محیط زیست و فرهنگ های پیرامون آن بسیار مفید و قابل توجه خواهد بود.

 

ویژگی های فرهنگی گلستانی ها در مقوله بوم گردشگری این منطقه قابل توجه است

رضوی خاطر نشان کرد: آن چه که به وضوح مشخص است استان گلستان مجموعه ای متنوع و کامل از جاذبه های اکوتوریسمی و جذب گردشگر است و این مجموعه خود از دو جهت جاذبه های طبیعی و فرهنگی قابل مطالعه است.

وی ادامه داد: از میان مهم ترین جاذبه های طبیعی این خطه می توان مواردی چند از قبیل پارک های جنگلی و غار های شگفت انگیز، آبشار ها و چشمه سار ها، گل ها و گیاهان دارویی جنگل و در نهایت چشم انداز هایی زیبا که هر بیننده ای را به وجد می آورد را نام برد.

وی افزود: هم چنین ویژگی های فرهنگی مردم این خطه، هم چون لباس، خوراک، صنایع دستی ترکمن و سایر جاذبه های سیاحتی و زیارتی در مقوله بوم گردشگری این منطقه قابل توجه است.

رضوی با اشاره به تجربه های موفقیت آمیز اکوتوریسم در کشور های جهان تصریح کرد: در دهه های اخیر این نوع گردشگری نشان گر رشد و توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال زایی و مهم تر از آن موفقیت چشمگیر در نگهداری از منابع طبیعی و هم چنین حفظ فرهنگ این منطقه است.

وی ادامه داد: بررسی هایی که در این زمینه انجام شده نشان دهنده این است که در آمد های به دست آمده از طرح های اکوتوریسم از در آمد نفت پیشی گرفته است و این  در حالتی است که توریسم بر خلاف نفت ثروتی پایدار  است.

رضوی با اشاره به این مساله گفت: چنین ثروت و مساله پایداری به شرط بهره بردن بهینه مناسب ترین و بهترین نقطه اتکا در برنامه ریزی های ما در منابع طبیعی و گردشگری می تواند باشد.

 

 

مخالفان اکوتوریسم توانایی مدیریت ندارند

وی خاطر نشان کرد: با توجه به ضرورت گسترش اکوتوریسم، خیلی ها از مخالفان آن هستند و این دسته از افراد اعتقاد دارند که توسعه اکوتوریسم منافع کوتاه مدت برای استان ما به دنبال دارد و این منافع در برابر خسارات آتی و بلند مدتی که به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می آید بی ارزش است.

این کارشناس ارشد مدیریت گردشگری گفت: این حرف مخالفان اکوتوریسم درست به مانند این است که ما به جای حل مساله صورت مساله را پاک کنیم و خودمان را نجات دهیم. از طرفی نفی اکوتوریسم می تواند به این معنی باشد که ما توانایی مدیریت بر اتفاقات پیرامون خود را نداریم.

اکوتوریسم باید با یک نگرش سیستمی توسعه یابد و از روی حساب و کتاب باشد. آن چه که مشخص است توسعه اکوتوریسم همکاری منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری و محیط زیست را می طلبد که نتیجه این همکاری رونق اقتصادی و کمک به بخش اقتصاد خواهد بود.

در بعد دیگر مشارکت مردم در تدوین سیاست های مرتبط با اکوتوریسم و اجرای آن ها نیز بسیار تاثیر گذار است. آن وقت است که می توانیم اکوتوریسم را به صورت موفق و در جهت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست اجرا کنیم.

کد خبر 2264874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha