۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۵:۱۶

گزارش جلسه/

مهم ترین اولویت استاندار لرستان در سال 93/ بازوند: افراد افراطی جایگاهی در مدیریت ها ندارند

مهم ترین اولویت استاندار لرستان در سال 93/ بازوند: افراد افراطی جایگاهی در مدیریت ها ندارند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: استاندار لرستان در نشستی سه ساعته با فرمانداران، مشاوران مدیران ستادی حوزه استانداری لرستان برنامه ها و اولویتهای خود برای سال 93 را تشریح کرد و یادآور شد که افراد افراطی جایگاهی در مدیریتهای استان نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند صبح یکشنبه با اشاره به نامگذاری سالجاری به نام "اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی" از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این شعار و عناوین مورد اشاره در آن برای اقتصاد کشور یک نسخه شفابخش محسوب می شود.

وی عنوان کرد: این شعار بسیار دقیق و شفاف تر با برش استانی به عنوان الزامات توسعه برای لرستان صدق می کند.

وضعیت اقتصادی لرستان همه را نگران کرده است

استاندار لرستان با بیان اینکه یکی از چالشهای اصلی ما در لرستان کم توجهی به حوزه های یاد شده است، عنوان کرد: برای رفع این چالشها نیز نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی هستیم.

بازوند با بیان اینکه به توسعه فرهنگی به عنوان یکی از پارامترهای زیربنایی اقتصاد نیاز داریم، افزود: اگر می خواهیم اقتصاد پویایی داشته باشیم نیاز است که توسعه فرهنگی به کمک بیاید.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی لرستان همه ما را نگران کرده است، بیان داشت: لازمه رفع این مشکلات اقتصادی این است که مباحث فرهنگی را جدی بگیریم.

استاندار لرستان بر ضرورت نهادینه کردن شعار عزم ملی و مدیریت جهادی در استان، یادآور شد: عبور از چالشهای پیش رو در حوزه فرهنگ و اقتصاد در گرو عزم ملی و مدیریت جهادی است.

بازوند مدیریت جهادی را نفی مدیریت سعی و خطا دانست و بیان داشت: مصداق مدیریت جهادی حرکت در چهارچوب کارشناسی و برنامه محوری است.

وی با بیان اینکه باید مدیریت جهادی و مولفه های آن را در میان مدیران ترویج دهیم، یادآور شد: مدیرانی که در استان نمی توانند با رویکرد مدیریت جهادی به پیش بروند باید در روند کار خود تجدید نظر کنند.

آمادگی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در کشور بیان داشت: در این راستا فعالیتهای مربوط به این حوزه در لرستان نیز با محوریت استانداری و فرمانداریها پیگیری می شود.

بازوند با تشریح اهمیت و ضرورت اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها بیان داشت: در حال حاضر دولت حدود 200 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است و از طرف دیگر بخش خصوصی نیز 70 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهی دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سیستم اقتصادی در ایران بانک محور است این میزان بدهی موجب ایجاد نگرانیهای جدی در این حوزه شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه همچنین در طول سالهای گذشته سرمایه گذاری جدی در بخش توانیر و نفت صورت نگرفته است عنوان کرد: علی رغم اینکه کشورمان رتبه نخست منابع گاز را دارد ولی همچنان در زمینه ذخیره این منابع سرمایه گذاری جدی صورت نگرفته است.

راهی جز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نداریم

بازوند با بیان اینکه نقدینگی در کشورمان طی هشت سال گذشته هفت برابر شده ولی این نقدینگی به سمت تولید سوق داده نشده است، افزود: رشد مفنی اقتصادی کشور را با رکود تورمی مواجه کرده است.

وی با اشاه به کاهش 44 درصدی سرمایه گذاری و همچنین کاهش 37 درصدی اشتغال در بخش صنعت ادامه داد: در حال حاضر 75 هزار طرح و پروژه نیمه تمام به دولت به ارث رسیده است.

استاندار لرستان همچنین با اشاره به اینکه میزان رشد مصرف انرژی در ایران چهار برابر و سرانه مصرفی دو برابر دنیا است یادآور شد: با توجه به همه این چالشها راهی جز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نداریم.

بازوند با بیان اینکه کمترین نفع از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها نصیب دهک ها پنجم تا 9 ام شده است، بیان داشت: از طرف دیگر علی رغم اینکه قرار بود 50 درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها صرف پرداخت یارانه به خانوارها شود ولی علاوه بر 100 درصد منابع حاصل از این محل، بخش دیگری از منابع نیز برای پرداخت یارانه به مردم صرف شده است.

وی با بیان اینکه سهم تولید در فاز نخست هدفمندی یارانه ها نیز پرداخت نشده است، ادامه داد: این امر منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع شد که بخشی از صنایع استان لرستان نیز مشمول این موضوع شدند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه نیاز امروز کشور نجات از وضعیت رکود تورمی است، عنوان کرد: جمیع مسائل موجود در حوزه اقتصادی کشور اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجتناب ناپذیر کرده است.

مهم ترین اولویت استاندار لرستان در سال 93

بازوند در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر اولویتهای مدیریت ارشد استان در سال 93 اشاره کرد و بیان داشت: مهم ترین موضوع اصلی ما در سالجاری توجه به حوزه اشتغال و رفع بیکاری است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال رفع بیکاری در لرستان هستیم جذب سرمایه گذار و تولید ثروت موضوعی حیاتی است، عنوان کرد: در این راستا جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری به طور مستمر برگزار خواهد شد.

استاندار لرستان با اشاره به فعالیتهای موثر انجام شده در کارگروه اشتغال طی شش ماهه دوم سال گذشته بیان داشت: امیدواریم برآیند این جلسات خود را در شش تا هفت ماه آینده نشان دهد.

بازوند با بیان اینکه در این بخش همچنین با مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مواجه هستیم افزود: در این راستا پیگیری برای وصول معوقات بانکی به طور جدی در دستور کار قرار دارد تا بتوان این منابع را به چرخه تولید بازگرداند.

وی همچنین از فرمانداران خواست که سیستم بانکی را برای وصول معوقات خود کمک کنند و بیان داشت: این امر می تواند به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کمک کند.

بخش خصوصی نباید در لرستان احساس تنهایی و غربت کند

استاندار لرستان همچنین حمایت جدی از بخش خصوصی را از دیگر اولویتهای مدیریت اجرایی استان در سالجاری برشمرد و گفت: برای برگزاری جلسات شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت همه موظف به همکاری و پیگیری جدی هستند.

بازوند با تاکید بر اینکه باید به گونه ای عمل شود که بخش خصوصی در لرستان احساس تنهایی و غربت نکند، افزود: اگر بخش خصوصی به کمک ما نیاید با منابع دولتی نمی توانیم کاری را از پیش ببریم.

وی با اشاره به تقویت برخی از زیرساختهای جذب سرمایه گذار و بخش خصوصی در استان یادآور شد: در این راستا پروازهای فرودگاه خرم آباد ضمن افزایش به طور منظم نیز برگزار می شود.

استاندار لرستان با بیان اینکه تقویت جذب سرمایه گذاران در لرستان نیازمند عزم عمومی است، عنوان کرد: باید فضا به گونه ای فراهم شود که سرمایه گذاران در لرستان احساس غربت نکنند.

تکمیل پروژه های نیمه تمام از اولویتهای مدیریت اجرایی

بازوند در ادامه سخنان خود تکمیل پروژه های نیمه تمام را از دیگر اولویتهای مدیریت اجرایی استان برشمرد و گفت: علی رغم اینکه استانداران قبلی لرستان برای تکمیل این پروژه ها ورود پیدا نکرده اند ولی یکی از اولویتهای اصلی بنده در استان تکمیل این پروژه ها است.

وی با بیان اینکه حواشی بسیار زیادی برای حل کردن مشکلات این پروژه ها وجود دارد بیان داشت: به سختی استانداران خود را درگیر این گونه پروژه ها می کنند ولی ما برای توسعه استان چاره ای نداریم جز اینکه این ظرفیت ها را احیا کنیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه تکمیل این پروژه های نیمه تمام تنها با حضور بخش خصوصی میسر می شود، افزود: موتور محرکه فعالیتهای اقتصادی در استان بخش خصوصی است.

جذب هلدینگهای سرمایه گذاری از اولویتهای سال 93

بازوند در ادامه تمرکز برای جذب هلدینگهای سرمایه گذاری را از دیگر اولویتهای سال 93 مدیریت ارشد استان برشمرد و گفت: رایزنیها در این زمینه از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده که امسال هم استمرار پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حضور این هلدینگ ها می تواند حضور بخش خصوصی در استان را تسهیل کند، یادآور شد: در مجموع پاشنه آشیل استان روی مباحث اقتصادی است که اگر این مشکلات حل نشود رفع سایر مشکلات در بخشهای دیگر نیز کار سختی خواهد بود.

بازوند با بیان اینکه رفع چالشهای اقتصادی استان هم نیازمند منابع دولتی و هم غیردولتی است، ادامه داد: خوشبختانه در بخش منابع دولتی امسال شاهد رشد مناسبی در وضعیت بودجه بوده ایم.

استاندار لرستان همچنین مبارزه با فساد و نظارت گسترده بر عملکرد بنگاههای اقتصادی را از دیگر اولویتهای اقتصادی سال جاری در استان عنوان کرد و بیان داشت: اگر نظارت جدی در این حوزه به عمل نیاید می تواند خسارات جدی به اقتصاد استان وارد کند.

بازوند همچنین از برگزاری همایش معرفی قابلیتهای سرمایه گذاری لرستان در سالجاری خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی نیز از دیگر برنامه ها در این بخش است.

تشکیل شورای راهبردی تدوین مولفه های اقتصاد مقاومتی

وی همچنین توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی را از دیگر اولویتهای جدی خود طی سالجاری برشمرد و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی برای لرستان یک نسخه کارساز ست که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

استاندار لرستان همچنین از شناسایی مولفه های بومی اقتصاد مقاومتی در استان خبر داد و بیان داشت: در این راستا شورای راهبردی تدوین مولفه های اقتصاد مقاومتی در استان شکل گرفته است.

بازوند از حضور اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی در این شورا خبر داد و گفت: استفاده از تولیدات داخلی، جذب بازارهای خارجی، توسعه صادرات استان، صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی از جمله ضرورت ها در این بخش است.

انتخاب افراد افراطی در دستور کار قرار ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اولویتهای مدیریت ارشد استان در حوزه سیاسی و اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا به دنبال ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی و سیاسی در استان طی سالجاری هستیم.

استاندار لرستان همچنین معیارها در انتصاب مدیران استان را شایسته سالاری، دلسوزی برای توسعه استان، ولایتمداری و اعتدال دانست و گفت: انتخاب افراد افراطی به هیچ عنوان در دستور کار قرار ندارد.

بازوند با بیان اینکه افراد افراطی جایگاهی در مدیریتهای استان نخواهند داشت افزود: همچنین توصیه ما به فرمانداران این است که به گونه ای عمل کنند که هیچ جناحی احساس شکست نکند.

وی رفع جرایم و ارتقای امنیت را از دیگر اولویتهای استان در سالجاری عنوان کرد و گفت: در این راستا ایجاد مهندسی اجتماعی در جامعه به عنوان بسترساز امنیت در دستور کار است.

استاندار لرستان با بیان اینکه در حال حاضر توجه به مهندسی اجتماعی در شهرهای مختلف استان کمرنگ است، از فرمانداران خواست از همه ظرفیتها در این بخش استفاده کنند.

بازوند مبارزه با مواد مخدر را از برنامه های جدی خود دانست و گفت: غفلت از این موضوع منجر به از بین رفتن سرمایه های انسانی ما می شود.

وی فراهم آوردن بستر همگرایی در شهرستانها به ویژه در میان نخبگان را از ضرورتها برشمرد و بیان داشت: فرمانداران باید در این زمینه قدم های جدی بردارند.

اولویتهای عمرانی استاندار لرستان در سال 93

استاندار لرستان به اولویتهای عمرانی خود در سالجاری نیز اشاره کرد و گفت: تکمیل پروژه های مسکن مهر به عنوان یکی از اولویتهای مهم و مطالبات عمومی مردم به طور جدی در دستور کار است.

بازوند با اشاره به وجود 12 هزار و 500 واحد مسکن مهر نیمه تمام در استان از فرمانداران خواست به طور جدی در این زمینه ورود پیدا کنند تا این واحدهای مسکن مهر در سال 93 تعیین تکلیف شوند.

وی فعال کردن صنعت ساختمان در استان را از دیگر برنامه ها در این بخش عنوان کرد و افزود: در این راستا معاونت عمرانی استانداری لرستان باید به طور جدی پیگیر این موضوع باشند.

استاندار لرستان توجه به حوزه عمران شهری را مورد تاکید قرار داد و گفت: کار واگذاری پادگان صفر هفت خرم آباد امسال با مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی نهایی می شود که این موضوع می تواند به فعال کردن صنعت ساختمان در مرکز استان کمک خوبی کند.

بازوند از گرفتن مشاور برای پروژه بام لرستان نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با حضور مشاوران، انجام مطالعات و "زون بندی" این مجتمع زمینه جذب سرمایه گذاران فراهم شود.

وی همچنین تکمیل سدهای استان را از دیگر برنامه ها در این بخش برشمرد و گفت: در این راستا تکمیل 10 سد نیمه تمام استان با ظرفیت 437 میلیون مترمکعب آب در دستور کار قرار دارد.

استاندار لرستان اجرای پروژه های راهسازی از جمله آزادراه خرم آباد - اراک و اتصال این آزادراه به آزادراه خرم آباد - پل زال به طول 35 کیلومتر را از دیگر برنامه ها در این بخش دانست و از توجه جدی به حوزه راهداری طی امسال خبر داد.

بازوند تکمیل طرح توسعه فرودگاه خرم آباد و اجرای پروژه های ریلی استان، پیگیری برای احداث نیروگاه خرم آباد را از دیگر برنامه ها در این زمینه عنوان کرد.

کد خبر 2265212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha