۱۸ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۰۴

گزارش خبري/

سهمي از بودجه زيارت براي سلامت مسافران مشهد تعلق بگيرد

سهمي از بودجه زيارت براي سلامت مسافران مشهد تعلق بگيرد

مشهد - خبرگزاري مهر: كاركنان دانشگاه علوم پزشكي مشهد نوروز 93 تعطيلات نداشتند تا زائران با تندرستي سفر زيارتي خود را به پايان ببرند و مسئولان اين دانشگاه عنوان مي كنند كه زائران در تمامي فصول سال ميهمان مشهدالرضا هستند و در حالي كه از هر سه نفر دريافت كننده خدمات درماني در اين شهر يك نفر زائر است بايد براي ارائه خدمات مطلوب سهمي از بودجه زيارت به حوزه سلامت در اين شهر تعلق بگيرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مشهد الرضا سالانه پذيراي ميليون‌ها زائر است كه يكي از نيازهاي اساسي آنها خدمات درماني و بهداشتي است كه ارائه اين خدمات نيازمند توسعه زير ساختهاي سيستم درمان در خراسان رضوي است.

اين درحالي است كه حتي خيران سلامت نيز در اين راه بازمانده‌اند و توان تكميل پروژه بيمارستان اكبر را ندارند و بايد گفت دستيابي به استانداردهاي لازم در خدمات درماني در اين شهر نيازمند بودجه‌اي ملي است.

به ازاي خدماتي كه به زائر مي‌دهيم منابع در اختيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيست

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با مهر عنوان كرد: ميليون‌ها زائر هر ساله از خدمات درماني و بهداشتي مشهدالرضا استفاده مي‌كنند در خالي كه سهمي از بودجه زيارت به اين بخش اختصاص نيافته است و به ازاي خدماتي كه به زائر مي‌دهيم منابع در اختيار اين دانشگاه نيست.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي گسترده دانشگاه علوم پزشكي مشهد در ارائه خدمات به مسافران و زائران مشهد الرضا گفت: با توجه به حجم ارائه خدمات و امكانات محدود در مشهد بايد فكري جدي شود بودجه اي خاص براي اين منظور در نظر گرفته شود.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بايد مشاركت‌هاي مردمي در حوزه توسعه خدمات درماني بيشتر شود و مسئولان كشور نيز به مشهد به عنوان شهري فرا ملي توجه وي‍‍ژه داشته باشند

120 تخت اورژانس عدالتيان در نوروزبه كمك بيمارستان امدادي مشهد آمد

وي افزود: در نوروز امسال اور‍ژانس عدالتيان كه توسط خير نيك انديش عدالتيان بنا شده بود به كمك ارائه خدمت به زائران آمد و 120 تخت اين اورژانس به ظرفيت اورژانس هاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد اضافه شد.

وي تاكيد كرد: با اضافه شدن تخت هاي اورژانس عدالتيان امسال در راهروهاي بيمارستان امدادي بيماري بستري نشد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز تاسف كرد از اينكه بيمارستان اكبر كه با همت خيران به مرحله نهايي كار رسيده است به خاطر كمبود بودجه هنوز تكميل نشده است و افزود: اگر اين بيمارستان هم تكميل شود باري از دوش خدمات درماني در شهر مشهد برداشته مي شود.

وي گفت: 43 بيمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد از 25 اسفند ماه به صورت خاص در آماده باش بودند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراجعان اور‍ژانس از 25 اسفند و در طرح بسيج سلامت نوروزي 130 هزارو 180 نفر بودند.

وي ادامه داد: از اين تعداد 22 هزار و 335 نفر بستري شدند.

احتشام فر همچنين به فعاليت شبانه روزي بيمارستان امدادي مشهد اشاره و گفت: در اتاق هاي عمل اين بيمارستان و ساير بيمارستانهاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد هفت هزار و 261 عمل جراحي انجام شد كه از اين تعداد شش هزار و 7 عمل جراحي  قرار گرفتند.

وي عنوان كرد: شش هزار و 79 زايمان در دانشگاه علوم پزشكي مشهد انجام شد كه چهار هزار 332  از اين عمل هاي جراحي در مشهد انجام شد.

احتشام فر ابراز خرسندي كرد كه در اين زايمان ها همه مادران و فرزندان در سلامت هستند.

نوروز 93 بيش از 52 هزار نفر از مرزها وارد استان شدند

وي گفت: اقداماتي در حوزه بهداشت در مرزهاي ورودي به استان انجام شد تا از ورود احتمالي بيماران از مرزها جلوگيري شود.

احتشام فر بيان كرد: مسافران از كشورهاي همسايه مي توانند عامل انتقال بيماري‌هايي از جمله آنفولانزا، فلج اطفال، مننژيت و... باشند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بيان كرد: مسافران نوروزي از مرزها آنچه توسط سيستم دانشگاه ثبت شد 52 هزار و 986 نفر و 50 هزار و 423 نفر خروجي داشتيم

وي با تاكيد بر كنترل مرزهاي استان توسط كاركنان بهداشت دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: 3 هزار و 269 نفر بيمار شناسايي شد كه 307 نفر واكسن دريافت كردند و 23 نفر نمونه گيري شد.

كاركنان ساختمان زكريا در نوروز تعطيل نبودند

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنين از نظارت هاي بهداشتي در ايام نوروز خبر داد و گفت: اينطور نبود كه بازرسان بهداشت محيط در نوروز تعطيل شده باشند بلكه از 70 كارخانه و واحد توليدي آرايشي بازديد داشتند.

وي با اشاره به اينكه برخي گمان مي كنند كه ساختمان زكريا در نوروز تعطيل است و خذدمتي ارائه نمي شود ، بيان كرد: 13 پروانه صادرات و واردات در همين ايام نوروز صادر شده است.

احتشام فر بيان كرد: 43 مورد شكايت در حال رسيدگي داشتيم 310 بازديد در نوروز 92 داشتيم و امسال 110 بازديد از اماكن داشتيم.

وي بيان كرد: فروشندگان دوره گرد بويژه در منطقه ثامن امسال بيشتر بودند كه بازرسان بهداشت محيط 269 برخورد با متخلفان دوره گرد را داشتند.

وي گفت: در اين مدت کارشناسان بهداشت محيط در مراکز بهداشتي زير پوشش دانشگاه از هشت صبح الي هشت شب و در منطقه ثامن به طور 24 ساعته بر عملکرد مراکز تهيه و توزيع مواد غذايي و همچنين اماکن عمومي نظارت داشتند.

با اشاره به اينکه در اين مدت به همت کارشناسان بهداشت محيط 50 هزار مورد بازديد صورت گرفت بيان کرد: ‌کشف و معدوم سازي 34 هزار کيلوگرم مواد خوراکي غيرقابل مصرف و 114 مورد تعطيلي مراکز متخلف از جمله فعاليت هاي اين طرح بوده است .

وي برخورد با فروشندگان دوره گرد مواد غذايي، معرفي دو هزار و 100 متخلف به مراجع قضايي،‌ توزيع بيش از 50 هزار پمفلت بهداشتي در ميان زائران و مسافران نوروزي و رسيدگي به 176 مورد شکايت ارسال شده از 1490 از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين مدت برشمرد .

به منظور اجراي هر چه بهتر اين طرح هماهنگي لازم با فرماندهي نيروي انتظامي، شوراي حل اختلاف، شهرداري، معاونت غذا و دارو، آزمايشگاه آب، اداره آب و فاضلاب و مجامع امور صنفي و اتحاديه‌ها صورت گرفت.

كاهش آمار ماموريت‌هاي اورژانس مشهد در نوروز 93

همچنين رئيس اورژانس مشهد در خصوص ماموريت هاي اورژانس در گفتگو  با مهر اظهار كرد: 164 پايگاه اورژانس در استان فعال بود كه از اين تعداد 72 پايگاه شهري و 92 پايگاه جاده اي و 26 ايستگاه سلامت نيز فعال بود.

وي گفت: 172 دستگاه آمبولانس و 5 دستگاه اتوبوس آمبولانس و همچنين 10 هزار و 70 نفر نيروي امداد رسان در اورژانس فعال بودند.

رئيس اورژانس با تاكيد بر كاهش آمار حوادث و تصادفات در نوروز امسال گفت: تعدا كل ماموريت ها بيش از 12 هزار مورد بود كه نسبت به سال گذشته 8.5 درصد كاهش داشت.

وي گفت: تصادفات 18.5 درصد كاهش و حوادث غير تصادفي 5.6 درصد كاهش داشته است.      

خدمت رساني به زائران بارگاه رضوي بعد از تعطيلات نوروز و در همه طول سال ادامه دارد و نياز سيستم درمان و بهداشت خراسان رضوي بيش از امكانات و منابع حوزه سلامت در استان است و بهبود و توسعه ارائه خدمات به زائران و مجاوران رضوي نگاه ويژه مسئولان نظام سلامت كشور را به پايتخت معنوي ايران مي طلبد.

....................................

گزارش : زهره رنگ آميز

کد خبر 2265281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha