۱۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۲۹

یاد بود بزرگان علم و قلم در نمایشگاه کتاب/ فعالیت‌های کمیته جنبی اعلام شد

یاد بود بزرگان علم و قلم در نمایشگاه کتاب/ فعالیت‌های کمیته جنبی اعلام شد

مدیر کمیته فعالیت‌های جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران ضمن تشریح فعالیت‌های این کمیته از برگزاری مراسم بزرگداشت استادمحمدابراهیم باستانی پاریزی، استادسیدجعفر سجادی، دکتر کاظم معتمدنژاد، استادعبدالمحمد‌آیتی، احمد عطایی و محمد زهرایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید صحاف مدیر کمیته فعالیت‌های جنبی درباره فعالیت‌های این کمیته در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در این دوره از نمایشگاه هدف، حضور پراکنده در محیط نمایشگاه و استفاده از فضاهای مختلف برای فعالیت‌ است. در این راستا چندین سالن در نمایشگاه کتاب برپا خواهیم کرد. سالن «چشم‌انداز» که به موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی، اقتصاد فرهنگ، سبک زندگی، فرهنگ کتابخوانی، مد و لباس و... می‌پردازد. در سالن «یاس» نیز  سیر مطالعاتی و کتاب‌های شاخص جمهوری اسلامی ایران در سال 1392 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

صحاف از برپایی سالن ویژه برای تشکل‌های مردم نهاد در نمایشگاه کتاب خبر داد و عنوان کرد: سالن ویژه NGO ها، تشکل‌های مردمی و غیر دولتی یکی دیگر از فعالیت‌های کیمته جنبی است و این تشکل‌ها با توجه به تقاضا و نوع فعالیت در این سالن حضور خواهند داشت.  همچنین سالن کودک و نوجوان با فعالیت‌هایی در حوزه کودک و نوجوان، آموزشی و سرگرمی در نمایشگاه حضور خواهد داشت.

مدیر کمیته فعالیت‌های جنبی افزود: کمیته فعالیت‌های جنبی و فعالیت‌های ویژه کتاب تهران امسال با یک رویکرد جدید وارد عمل شده است. هر گونه فعالیت فرهنگی که به غیر از نشر باشد و ناشران در آن فعالیت نداشته باشند اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ مطالعه، فرهنگ شهروندی و... در حوزه فعالیت‌های کمیته جنبی قرار می‌گیرد.

وی از برپایی 30 غرفه در نمایشگاه خبر داد و گفت: در 30 نقطه در نمایشگاه غرفه‌هایی برپا می‌کنیم و در آن‌ها فعالیت‌های جنبی اجرا خواهد شد. اتوبوس‌های کتاب گشت، بازیگاه کودک در فضای باز نمایشگاه، برپایی تئاترهای خیابانی و... از دیگر برنامه‌های کمیته جنبی است که به زودی شرح فعالیت‌های آن‌ها اعلام می‌شود.

خبر دیگر از نمایشگاه اینکه، مهلت پایانی ثبت‌نام در بخش ناشران الكترونیك اعلام شد که بر این اساس، مهلت پایانی ثبت‌نام در بخش یادشده 21 فروردین‌ماه سال جاری خواهد بود.

کمیته نشر الکترونیک اعلام کرد با توجه به نزدیک شدن زمان آغاز نمایشگاه و نیز محدودیت های زمانی و اجرایی، آخرین روز ثبت نام در این بخش 21 فرودین خواهد بود بنابراین از شرکت ها و موسسات فعال در این حوزه درخواست می شود تا ثبت نام را به روزهای پایانی موکول نکنند.

همچنین با توجه به گستردگی موضوعی حوزه فناوری اطلاعات و محدودیت فضا در نمایشگاه کتاب و ارائه و عرضه محصولات مرتبط با این نمایشگاه، شرکت ها و موسسات علاقه مند، پیش از ثبت نام نسبت به مطالعه شرایط و ضوابط این بخش از نمایشگاه که در سایت نمایشگاه کتاب به نشانی www.tibf.ir درج شده، اقدام کنند.

به همین منظور شورای کمیته نشر الکترونیک متشکل از افراد متخصص و مطلع حوزه فناوری و نمایشگاهی با حضور نماینده مرکز رسانه های دیجیتال، پس از پایان مهلت ثبت نام اولیه شرکت ها و موسسات از سوی اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، با توجه به شرایط و ضوابط اعلام شده فهرست قطعی حاضران در این بخش را اعلام می كند.

این کمیته اعلام کرد شورای یاد شده مسولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، تصمیم گیری و اجرای این بخش از نمایشگاه کتاب را بر عهده دارد و با همکاری مراکز و نهادهای مرتبط، بخش نشر الکترونیک بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می کند.

همچنین بر اساس یک خبر دیگر از نمایشگاه، همزمان با برگزاری بیست و هفتمین دوره این نمایشگاه بین‌المللی، یادبود بزرگان علم و قلم در آن برگزار می‌‌شود.

سرای اهل قلم بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان برگزاری مراسم بزرگداشت استادمحمدابراهیم باستانی پاریزی، استادسیدجعفر سجادی، دکتر کاظم معتمدنژاد، استادعبدالمحمد‌آیتی، احمد عطایی و محمد زهرایی می‌‌شود.

مالک شجاعی جشوقانی،‌ مدیر سرای اهل قلم بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره برگزاری مراسم بزرگداشت بزرگان علم و اهالی قلم که سال گذشته دارفانی را وداع گفتند، توضیح داد: سال 1392 جامعه علمی و ادبی و نشر کشور شاهد درگذشت چهر‌ه‌های سرشناس علمی کشور بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا به منظور بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی این بزرگان مراسم یادبودی را در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار کنیم.

وی افزود: مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، ‌استاد تاریخ دانشگاه تهران یکی از این شخصیت‌هاست که مصمم هستیم مراسم بزرگداشت ایشان را با همکاری گروه تاریخ دانشگاه تهران و خانواده ایشان برگزار كنیم.

همچنین مرحوم دكتر سیدجعفر سجادی استاد فلسفه و فرهنگ نگار برجسته در حوزه علوم انسانی بودند که مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار خواهد شد و نیز مرحوم دکترکاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران که مراسم یادبود ایشان هم با همکاری انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار می‌شود.

شجاعی جشوقانی ادامه داد: مراسم یادبود دیگر نیز اختصاص به استاد عبدالمحمد‌آیتی، مترجم قرآن و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی  دارد که در زمینه تاریخ و ادبیات عرب فعالیت داشتند. در کنار این مولفان، مراسم یادبودی برای دو ناشر برجسته درگذشته یعنی آقایان احمد عطایی مدیر نشر عطایی و محمد زهرایی مدیر نشر کارنامه برگزار خواهد شد.

وی افزود: این برنامه ها با حضور اهالی علم و فرهنگ و مسوولان فرهنگی دانشگاهها و موسسات فرهنگی در سرای اهل قلم بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار خواهد شد.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 2265956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha