۱۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۷:۰۸

وزیر ورزش عنوان کرد:

دو میلیارد متعلق به فدراسیون است نه پرسپولیس/ غوغا سالارها از حاشیه سود می‌برند

دو میلیارد متعلق به فدراسیون است نه پرسپولیس/ غوغا سالارها از حاشیه سود می‌برند

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه فدراسیون فوتبال در رابطه با چگونگی استفاده از 2 میلیارد پول واریزی خود مختار است گفت: مدیریت با هزینه بالا و انعقاد قراردادهای غیر شفاف با ارقام بالا از رویکردهای نامناسبی است که باعث شده توان پاسخگویی به درخواستهای مالی کم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود گودرزی در پایان جلسه امروز دوشنبه که به منظور هماهنگی جام جهانی 2019 برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: امیدوارم سال 93 سال خوبی برای ورزش در تمام عرصه‌‍ها باشد و ورزشکاران‌مان بتوانند در تمام میادین عملکردی موفق داشته باشند.

وی همچنین در مورد جلسه امروز توضیح داد و افزود: این جلسه برای میزبانی جام ملتهای 2019 آسیا برگزار شد در همین راستا قرار است اوایل اردیبهشت ما هیاتی به نمایندگی از AFC به ایران سفر کند تا از امکانات زیر ساختی ما بازدید داشته باشد اگر آنها ارزیابی مثبتی از این بازدید داشته باشند و آن را منطبق بر استانداردها تشخیص دهند می توانیم امتیاز میزبانی را بگیریم که این موفقیت بزرگی است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه نسبت به میزبانی ایران در جام ملتهای آسیا خوشبین است خاطر نشان کرد: مسئولان فدارسیون فوتبال برای آماده سازی اماکن و استادیومهای فوتبال تلاش زیادی کردند تا بتوانند نظر مساعد مسئولان ای اف سی را فراهم کنند.

وی در مورد موضوع واریز 2 میلیارد تومان به حساب فدراسیون فوتبال و اینکه آیا این مبلغ متعلق به باشگاه پرسپولیس است توضیح داد و یادآور شد: از فدراسیون فوتبال خواهش کردیم به تیم‌هایی که از نظر مالی مشکل دارند، کمک کنند و آنها هم این موضوع را پذیرفتند. البته به اعتقاد من یک رویکرد نامناسب در باشگاه‌ها وجود داشته و آن مدیریت با هزینه بالا است. این رویکرد باعث می‌شود دولت حتی اگر بخواهد به باشگاه‌ها کمک کند، گرفتار هزینه‌های کمرشکن آنها شود.

گودرزی همچنین تاکید کرد: یک اشتباه دیگر رخ داده و اینکه شاید توافقات در خانه انجام شده است؟ قراردادهای منعقد شده شفاف نبوده و به همین دلیل هزینه‌ها بالا رفته است، طوری که باعث شده توانایی پاسخگویی به درخواست‌های مالی وجود نداشته باشد، در حالیکه دولت هم برای کمک مالی با ممنوعیت و محدودیت‌هایی مواجه است.

وی با بیان اینکه با در نظرگرفته بودجه نباید انتظار داشته باشیم دولت به تمام نیازهای مالی پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: به هر حال چاق کردن یک بخش از ورزش منجر به لاغر شدن یک بخش دیگر می‌شود و این بی‌عدالتی است. فدراسیون فوتبال هم قرار بود با نگاه عدالت محور این کار را انجام دهد، در همین زمینه اعتراض‌هایی وجود داشت که امیدوارم بر طرف شود.

وزیر ورزش و جوانان در رابطه با سال 93 قولهایی داد و گفت: قول می دهم امسال بتوانم در توزیع امکانات عادلانه تر رفتار کنم و از منابع دیگری هم در بحث بودجه استفاده کنم. امروز البته جلسه ای داشتیم در رابطه با 500 هزار یورویی که قرار است از طریق فایناس وارد ورزش شده و به واسطه آن ورزشگاه ساخته شود. دیگر اینکه قول می دهم امسال با رویکرد اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم هزینه ها را کاهش داده و مشکلات را کمتر کنیم.

وی در رابطه با حواشی ورزش و امیدواری نسبت به کاهش آن در سال جاری خاطرنشان کرد: علاقمندیم محیط ورزش آرام، فرهنگی و اخلاقی باشد و اینگونه جنبه ترتبیتی آن نمایان شود. در این رابطه رسانه‌ها می‌توانند کمک کننده باشند.

گودرزی تاکید کرد: البته هستند غوغاسالارهایی که از حاشیه سود می‌برند و زورگیرانی که به واسطه حواشی صاحب منفعتی می‌شوند. اما حاشیه همیشه به ورزش لطمه می‌زند و ابهام ایجاد می‌کنند، در برنامه ما شفافیت اولویت اول است و فدراسیونها هم همین موضوع را دنبال می کنند.

وی در رابطه بحث 2 میلیارد تومان واریزی به حساب فدراسیون فوتبال و اینکه آیا این بودجه به پرسپولیس اختصاص شده و شرطی برای آن گذاشته شده است؟ دوباره توضیح داد و گفت: همه صحبتها در این زمینه را تکذیب می کنم چون وزارت هیچ شرطی نگذاشته است اگر شرطی وجود داشت آن را شفاف مطرح می کردیم. توصیه من به دوستان این است که از صحبتهایی که به لحاظ قانونی تعهدآور است پرهیز کنند. پولی هم که در حساب فدراسیون است متعلق به این فدراسیون است و خودش می داند چگونه از آن استفاده کند. خواسته ما این است که از آن برای کمک به تیمها بهره ببرد.

وزیر ورزش و جوانان با ابراز امیدواری از اینکه بحث واگذاری پرسپولس و استقلال به صورت مطلوب انجام شود، گفت: یک تکلیف قانونی است چون مجلس ما را موظف به انجام آن کرده است. امیدوارم سازمان خصوصی‌سازی هم با لحاظ کردن منافع سرخآبی‌ها و هوادارانشان این کار را انجام دهد تا این دو تیم آسیب کمتری ببینند.

وی ادامه داد: فدراسیون در رابطه با کمک به تیم‌ها مختار است، البته باید در توزیع کمک نگاه عادلانه داشته باشد و دریافت‌های کلان و کم تیمها را در نظر بگیرد در کل امیدوارم این جریان غوغا سالاری و زورگیری از ورزش دور شود.

محمود گودرزی در رابطه با جذب اسپانسر برای تیم پرسپولیس که وزارت ورزش اجازه انجام آن را نداد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: قرار بود تبلیغات را 3 سال به قیمت 12 میلیارد تومان واگذار کنند، با توجه به اینکه قرار است امسال آن را واگذار کنیم حق عقد قرارداد 3 ساله نداشتیم، بنابراین قرارداد 5 ساله پرسپولیس هم غیر قانونی است. قرار است این باشگاه سال 93 واگذار شود آیا می‌توان منافع 5 سال آینده را فروخت.

وی ادامه داد: اسپانسرهایی پیدا شده‌اند که برای یک سال تبلیغات در دور زمین 60 میلیارد تومان می‌پردازند، اگر وزارتخانه مخالف است به خاطر این است که چرا 3 سال 12 میلیارد می‌دهند اما برای یک سال 60 میلیارد؟

وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌های خود همچنین در مورد بازی‌های آسیایی و هزینه 26 میلیاردی که نسبت به دوره قبل کمتر شده و اینکه بودجه مورد نظر کافی است، اظهار کرد: برای این بازی‌ها تلاش می‌کنیم محدودیتی برای تیم‌های شرکت کننده قائل نشویم. همچنین با هر فدراسیونی باید ارقامش مشخص شود تا بر اساس منطق پول میان آنها توزیع شود. ما باید هزینه‌ها و اردوهای ورزشکاران را تامین کنیم. در پایان سال گذشته از رئیس جمهوری قول گرفتم و او به سازمان راهبردی دستور داد به ما کمک لازم را کنند.

وی همچنین افزود: همچنین در رابطه با فوتبال این را بگویم برای دیدارهای تدارکاتی و اردوهایی که آنها درخواست داده‌اند در کشورهای دیگر برگزار کنند، پرداخت شود. آنچه فدراسیون فوتبال از ما خواسته محقق شده است.

گودرزی در رابطه با مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها نیز خاطرنشان کرد: ناطق نوری تا حالا 2 بار به خاطر بازنشستگی و سن بالا از سوی کمیسیون اجتماعی رد صلاحیت شده اما اگر بتواند تا زمان انتخابات مجوز لازم را بگیرد، در خدمت او هستیم. درمورد قایقرانی هم می‌دانید که اتفاقاتی رخ داد، امیدوارم انتخابات جدید این فدراسیون‌ماه آینده برگزار شود.

وی با اشاره به حضور نمایندگاه مجلس در فدراسیون‌ها اظهار کرد: امروز با لاریجانی صحبت کردم و قرار شد در خصوص استفساریه در صحن علنی مجلس صحبت کنند. اگر گفتند مجاز هستند، تمکین می‌کنیم و اگرنه جلوگیری می‌کنیم. اگر در زمان کوتاه به پاسخ نرسیدیم، نظر سازمان بازرسی را اعمال می‌کنیم و بعد از آن انتخابات را برگزار خواهیم کرد. در هر صورت ما متاثر از قانون هستیم.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که برخی منتظرند ایران در باز‌ی‌های آسیایی نتیجه نگیرد و بگویند دانشگاهی‌ها در ورزش موفق نیستند و سیاسی‌ها موفق‌ترند، یادآور شد: از این مسائل شانه خالی نمی‌کنم اما نوسانات متعددی داشته‌ایم. نگاه به بازی‌های آسیایی ثابت می‌کند ایران در طول بازی‌های آسیایی نوسانات مختلفی داشته است. در برخی از ادوار غایب بوده و در برخی ادوار هم رتبه‌های خوبی مانند سومی، چهارمی، ششمی و ... را بدست آورده اما گاهی هم نزول داشته‌ایم.

وی ادامه داد: شاید این نوسانات یقیه ما را در کره‌جنوبی بگیرد اما به جریانات ورزشی و غیر ورزشی مربوط نمی‌شود. باید دوره‌ها را 4-5 ساله ببینیم. یک دوره 4 ماهه را پشت سر گذاشته‌ایم. آقایی در راس یک فدراسیون بوده بدون اینکه تخصص آن را داشته باشد. من 45 سال در این حوزه و 35 سال در تربیت داور مربی و دانشجو فعالیت کرده‌ام حالا یک دوره‌ای پول تزریق میشود اما ممکن است در یک مقطع زمانی هم بودجه لازم موجود نباشد.

گودرزی به اختلاف جایگاه ایران با دیگر کشورها ادامه داد: اختلاف ما با قزاقستان که چهارم شد یک مدال و تیم دوم شش مدال بود. یک اشتباه ممکن است باعث نزول یک پله‌ای شود اما نباید آن را به معنای سقوط برداشت کرد. اگر بتوانیم فاصله خود را با تیم سوم که 20 مدال دارد، کمتر کنیم می‌گوییم توسعه و پیشرفت ایجاد شده است.

وی در مورد شعار امسال اینگونه توضیح داد: شعار من مربوط به فرهنگ می‌‎شود، بر این اساس و طبق گفته مقام معظم رهبری فرهنگ زیربنایی است که باید به آن جامه عمل پوشاند. رویکرد ما در وزارت ورزش فرهنگی است که اخلاق یکی از اجزای آن به شمار می‌رود.

وزیر ورزش و جوانان در پایان گفت: در همین ابتدای سال با اظهارنظر برخی که منافعی دارند و بحث‌های عجیب و غریب مطرح می‌کنند، هماهنگ نیست. امیدوارم رویکرد ما فرهنگی باشد تا بتوانیم معنویات را توسعه دهیم.

کد خبر 2266154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha