۲۰ فروردین ۱۳۹۳، ۷:۵۶

مهر بررسی کرد؛

داستان "هزار و یک شبِ" راه آهنی که از ریل خارج شد/ کلنگی که از رئیس جمهور به جا ماند

داستان "هزار و یک شبِ" راه آهنی که از ریل خارج شد/ کلنگی که از رئیس جمهور به جا ماند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: ماجرای نزدیک به شش ساله پروژه های ریلی جنوب و غرب در محدوده لرستان روایتی تلخ از مردمی است که در هیاهوی کلنگ های بر زمین مانده هر روز با پرده جدیدی از وعده های بی تحقق مواجه می شوند تا باور این مردم به ناباوری تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اتصال مرکز لرستان به خط آهن سراسری و اجرای پروژه های ریلی دورود - خرم آباد - اندیمشک، دورود - بروجرد - غرب کشور و دورود - الیگودرز - اصفهان حکایت پرماجرایی دارد، حکایتی که سالهاست مردم این دیار را در میانه راه باور و ناباوری نگه داشته است.

موضوع توسعه خط ریلی استان لرستان نزدیک به سه دهه است به عنوان مطالبه ای جدی در برهه های مختلف زمانی مطرح، روی آن بحث شده و با هزاران اظهار نظر کارشناسی و غیرکارشناسی بسته می شود تا این پروژه در محاق فرو برود و بازهم در برهه ای دیگر در میان مطالبات مردم سر باز کند.

استانی با سابقه 70 ساله عبور خط آهن و دیگر هیچ

استان لرستان با سابقه 70 ساله در عبور خط آهن به عنوان شاهراه ترانزیتی کشور نیازمند توسعه خطوط ریلی است، موضوعی که می تواند کمکی جدی به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور نیز باشد تا در کنار خطوط ریلی قدیمی و فرسوده عبوری از این محدوده خط آهن جدید با ظرفیتهای مناسبت تر ایجاد شود.

هرچند که ریشه مطالبه احداث خط آهن لرستان و اتصال مرکز استان به خط آهن سراسری به سه دهه قبل باز می گردد اما در طول سالهای اخیر می توان نخستین رد پا از ضرورت اجرای این پروژه را در سفر دور دوم هیئت دولت دهم به لرستان دید تا این پروژه در زمره مصوبات این سفر قرار گیرد.

پس از گذشت ماهها از سفر دور دوم هیئت دولت وزیر راه و ترابری وقت به استان لرستان سفر کرد تا شاید در آن برهه زمانی نخستین کسی باشد که وعده کلنگ زنی پروژه های ریلی لرستان در "سال 89" را به مردم این استان نوید دهد.

وعده حمید بهبهانی وزیر وقت راه در سال 88

حمید بهبهانی نزدیک به پنج سال پیش در زمستان سال 88 در فرودگاه خرم آباد در گفتگو با خبرنگاران گفته بود که اجرای این پروژه ها جزو برنامه است و مطالعه راه آهنهای دورود - خرم آباد - پلدختر - اندیمشک در دستور کار قرار گرفته است و امید می رود با همکاری مجلس و دولت زمینه اجرایی شدن خطوط ریلی یاد شده فراهم و اعتبار مورد نیاز این خطوط در بودجه سال89 لحاظ شود.

پس از وعده های وزیر وقت راه و ترابری اجرای پروژه های ریلی لرستان در برهه های مختلف توسط استاندار لرستان، نمایندگان لرستان و حتی در کارگروه توسعه توسط معاون اول رئیس جمهوری وقت مطرح شد تا در کارگروه توسعه لرستان در حوزه وزارت راه جانمایی احداث راه آهن دورود - خرم آباد به سمت جنوب و دورود - بروجرد به سمت غرب و ازنا - اصفهان را با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال تصویب شود.

این در حالیست که در جلسه اول کارگروه توسعه لرستان که در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد مقرر شد برخی مصوبات اساسی و زیرساختی سفرهای هیئت دولت از جمله چهارخطه شدن محورهای استان و سه طرح ریلی ازنا - اصفهان، دورود - بروجرد و دورود - خرم آباد در لایحه بودجه سال 89 منظور و این پروژه ها سال 89 عملیاتی شود.

رویایی که بارها تبدیل به کابوس ناباوری شد

همه این اتفاقات تا شهریورماه سال 89 ادامه پیدا کرد تا مردم منتظر تحقق وعده ها برای کلنگ زنی پروژه های ریلی لرستان باشند غافل از اینکه با تغییر استاندار دوباره انگار همه چیز به سر خط برمی گردد تا حبیب الله دهمرده که بعد از سید حسین صابری سکان مدیریت اجرایی استان را در دست گرفته بود در نخستین نشست خبری خود آب پاکی چند سال وعده را روی دست مردم بریزد.

وی در نشست با خبرنگاران مدعی شد که پرونده های مربوط به پروژه های ریلی لرستان را درآورده و متوجه شده است که بارها این خط آهن در کمیسیون ماده 32 رد شده و برای ایجاد این خط آهن باید توجیه اقتصادی لازم از جمله میزان بار و تعداد مسافر موجود در این محور در قالب یک طرح ارائه شود.

دهمرده همچنین وعده داد که به همراه مجمع نمایندگان برای پیگیری پروژه های ریلی به مراجع تصمیم گیرنده بروند و موضوع را پیگیری کنند و با گرفتن مجوز کمیسیون ماده 32 پروژه های ریلی لرستان در قانون بودجه سال 90 گنجانده شود.

در همان روزها حرفهای دهمرده با واکنش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مواجه شد و نمایندگان وقت با ارائه لایحه بودجه سال 89 که نام پروژه های ریلی لرستان در آن درج شده بود اظهارات وی را رد کردند تا در آن برهه زمانی نیز جدالی در این زمینه شکل بگیرد که نتیجه آن به تعویق افتادن پیگیری ها در زمینه راه آهن لرستان بود.

مهرماه 90 و پروژه هایی که از دولت مهرورز فقط کلنگ دیدند

اواخر سال 89 بود که بالاخره خبر اخذ مجوز کمیسیون ماده 32 پروژه های ریلی لرستان این پروژه را از یک خوان دیگر عبور داد تا این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.

از اخذ مجوز ماده 32 پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه های ریلی مهم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه ها در مهرماه سال 90 گرفته شود.

رئیس جمهوری وقت در سخنان خود به آغاز سه پروژه آزادراهی و ریلی در استان اشاره کرد و بیان داشت: با اجرای پروژه های راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک، راه آهن دورود - بروجرد - غرب کشور و همچنین آزاد راه خرم آباد - بروجرد - اراک ارتباط بین شمال و جنوب کشور و مرکز با غرب و جنوب کشور تکمیل می شود.

احمدی نژاد همچنین گفت که برای اجرای سه پروژه مهم و زیربنایی یاد شده سرمایه گذای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان در استان لرستان صورت خواهد گرفت و به همت همه دستگاههای درگیر این سه پروژه به سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار مردم استان و کشور قرار خواهد گرفت.

نکته جالب در سخنرانی رئیس جمهوری وقت اشاره به اجرای دو پروژه مهم در لرستان یعنی سد معشوره و پروژه های ریلی و آزادراهی لرستان بود که هر دو با کلنگ زنی نمادین محمود احمدی نژاد آغاز شد و جالب تر اینکه هر دو این پروژه ها بدون انعقاد هیچ گونه قراردادی با پیمانکار کلنگ زنی شدند تا به زمره پروژه های بلاتکلیف لرستان بپیوندند.

کلنگ زنی که پایان ماجرا نبود

کلنگ زنی پروژه های ریلی لرستان به نظر می رسید پایانی بر سه دهه نگرانی مردم برای توسعه خطوط ریلی لرستان باشد تا در اواخر سال 91 با ادعاهای استاندار وقت مبنی بر اجرای پروژه در چهار جبهه و خاکبرداری 12 کیلومتر از پروژه همه منتظر باقی بمانند تا بالاخره خط آهن به خرم آباد برسد، ولی این همه ماجرا نبود.

خط اهن لرستان دو سال بعد یعنی در سال 92 با چالش دیگری مواجه شد، چالشی که استاندار جدید لرستان از آن رونمایی کرد تا هوشنگ بازوند بگوید که پروژه های ریلی لرستان بدون هیچگونه قرارداد و حتی نقشه ای آغاز شده است تا دوباره همه چیز به سر خط برگردد.

رونمایی از ابتکاری جدید: کلنگ زنی در سال 90، انعقاد قرارداد در سال 92

بازوند در این رابطه در گفتگو با مهر معتقد است که چنین کلنگ زنی های موجب شده که عملا اعتماد مردم از بین برود و ادامه می دهد: سالهاست که مدام می گویند راه آهن لرستان در دست اجراست ولی قرارداد این پروژه های ریلی در 16 دیماه سال 92 تازه منعقد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر راه و شهرسازی برای اجرایی شدن این پروژه می گوید: با توجه به رایزنیهای صورت گرفته قول داده اند که در دولت یازدهم این پروژه های ریلی را به عنوان اولویت های اصلی قرار دهند.

بازوند با یادآوری اینکه نقشه این پروژه های ریلی تازه در پایان سال گذشته نهایی شده است، می گوید: این بار "حضرت عباسی" و واقعی عملیات اجرایی این پروژه ها آغاز شده است.

قرارداد پروژه ریلی دورود - الیگودرز - خمین یک ماه پیش ابلاغ شد

معاون عمرانی استانداری لرستان نیز با اشاره به جزئیات پروژه های ریلی لرستان به مهر می گوید: کلنگ این پروژه ها دو سال پیش به زمین زده شده است.

مجید کیانپور با اشاره به دلایل عدم اجرایی شدن پروژه ریلی دورود - الیگودرز - خمین عنوان کرد: این پروژه راه آهن به دلیل عدم اعتبار و همچنین ابلاغ قرارداد تاکنون عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به پیگیری های استاندار لرستان و همچنین نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی برای انعقاد قرارداد راه آهن الیگودرز - خمین تصریح کرد: خوشبختانه با این پیگیری ها قرارداد این پروژه یک ماه پیش ابلاغ شد.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه در حال حاضر20 کیلومتر خاکبرداری قطعه اول این پروژه شروع شده است عنوان کرد: امیدواریم که با فعالیت مناسب شاهد به سر انجام رسیدن این پروژه باشیم.

کیانپور با اشاره به مدت زمان بهره برداری از پروژه راه آهن الیگودرز - خمین بیان داشت: در صورت تامین اعتبار و رفع مشکلات احتمالی حداقل اجرای این پروژه هشت سال است.

انعقاد قرارداد پروژه ریلی جنوب و غرب در 16 دیماه سال 92

وی همچنین با اشاره به پروژه راه آهن دورود - بروجرد - ملایر نیز بیان داشت: قرارداد این پروژه نیز با پیگیری های هوشنگ بازوند استاندار لرستان 16 دی ماه سال گذشته منعقد و ابلاغ شده است.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه این پروژه با تلاش های استاندار ترک تشریفات شده است عنوان کرد: در مجموع اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این پروژه بیش از هزار و 600 میلیارد تومان است.

کیانپور ادامه داد: عملیات اجرایی  پروژه راه آهن دورود- بروجرد - ملایر  ظرف دو ماه آینده آغاز می شود.

وی همچنین با اشاره به پروژه راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک عنوان کرد: کلنگ زنی این پروژه انجام شده ولی نقشه و مشخصات قابل توجهی نداشت و کار در حد مطالعه باقی مانده بود که در این راستا نیز با پیگیریهای صورت گرفته قرارداد پروژه ابلاغ و نقشه ها نهایی شد.

به هر روی حکایت سالها توسعه راه آهن لرستان روی ریل خیال پردازی مسئولان، روایت تلخ مردمی است که هر بار با یک کلنگ زنی امیدوار می شوند و بعد با ناباوری تمام شاهد به ناامیدی گراییدن امیدهای خود هستند.

این روزها که مردم لرستان شاهد برباد رفتن رویای سد معشوره در وادی این کلنگ زنی های نمادین هستند بیش از هر زمان دیگری اعتمادشان را از دست رفته می بینند، حال باید دید که دست کم با ابلاغ قرارداد پروژه های ریلی لرستان می توان شاهد به ثمر رسیدن این پروژه ها بود یا باید چند سال دیگر دوباره به سرخط پروژه های ریلی لرستان برگشته و شاهد رونمایی از اتفاقات جدیدتری باشیم.

....................................

گزارش: فاطمه حسینی

کد خبر 2267073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha