۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۴۳

استمرار پیگیری مهر/

پروژه های ریلی لرستان دوباره جان می گیرند/ 37 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت

پروژه های ریلی لرستان دوباره جان می گیرند/ 37 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت

خرم آباد - خبرگزاری مهر: پروژه های ریلی لرستان که تاکنون به دلیل عدم انعقاد قرارداد و همچنین نهایی نشدن نقشه های اجرایی بلاتکلیف مانده بود با پیگیریهای استاندار دوباره جان گرفتند تا 37 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه های اختصاص داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اتصال مرکز لرستان به خط آهن سراسری و اجرای پروژه های ریلی دورود - خرم آباد - اندیمشک، دورود - بروجرد - غرب کشور و دورود - الیگودرز - اصفهان سالهاست که مردم این استان را منتظر نگه داشته است، پروژه هایی که از مطالبات جدی مردم لرستان محسوب می شود.

این در حالیست که این پروژه ها در مهرماه سال 90 با حضور رئیس جمهوری شاهد کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی خود بودند، کلنگ زنی که بدون عقد قرارداد پروژه و همچنین نهایی شدن نقشه های اجرایی صورت گرفته بود تا خطوط ریلی استان تنها شاهد یک کلنگ زنی بدون پشتوانه باشند.

در این راستا هوشنگ بازوند استاندار لرستان در همان ماههای ابتدایی حضور خود در استان پیگیری برای انعقاد قرارداد این پروژه های ریلی با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) را در دستور کار قرار داد که این امر منجر به بسته شدن قرارداد و نهایی شدن نقشه این پروژه در ماههای پایانی سال گذشته شد تا قرارداد پروژه هایی که در سال 90 کلنگ زنی شده اند در سال 92 بسته شود.

و اما در آخرین روند پیگیریها در این زمینه بخشی از اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه ها به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اختصاص داده شد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: برای اجرای پروژه ریلی دورود - خرم آباد - اندیمشک 37 میلیارد تومان تامین اعتبار صورت گرفته است که قرار شد قرارگاه خاتم الانبیا این اعتبار را از خزانه دریافت کند.

وی با بیان اینکه این اعتبار از محل فروش سهام فولاد خوزستان برای این پروژه اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: از این میزان اعتبار هشت میلیارد تومان بابت صورت وضعیت هایی که قرارگاه خاتم الانبیا ارائه کرده بوده پرداخت شد.

استاندار لرستان با بیان اینکه مابقی اعتبار به عنوان پیش پرداخت اجرای پروژه های ریلی لرستان به قرارگاه پرداخت می شود، عنوان کرد: قرار بوده که قرارگاه برای دریافت این اعتبار پیگیری کند.

بازوند در مورد نقشه و مسیر اجرای خط آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک نیز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر اطلاع دقیق در زمینه مسیر کامل اجرای این پروژه ندارم چرا که تاکنون نقشه مربوط به 25 کیلومتر از این پروژه ریلی مصوب شده است.

وی عنوان کرد: مسیر اجرای این پروژه از دورود تا خرم آباد قطعی و نقشه های آن نهایی شده است.

بنابر این گزارش  استان لرستان با سابقه 70 ساله عبور خط آهن به عنوان شاهراه ترانزیتی کشور نیازمند توسعه خطوط ریلی است، موضوعی که می تواند کمکی جدی به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور نیز باشد تا در کنار خطوط ریلی قدیمی و فرسوده عبوری از این محدوده خط آهن جدید با ظرفیتهای مناسبت تر ایجاد شود.

هرچند که ریشه مطالبه احداث خط آهن لرستان و اتصال مرکز استان به خط آهن سراسری به سه دهه قبل باز می گردد اما در طول سالهای اخیر می توان نخستین رد پا از ضرورت اجرای این پروژه را در سفر دور دوم هیئت دولت دهم به لرستان دید تا این پروژه در زمره مصوبات این سفر قرار گیرد.

این در حالیست که در جلسه اول کارگروه توسعه لرستان که در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد مقرر شد برخی مصوبات اساسی و زیرساختی سفرهای هیئت دولت از جمله چهارخطه شدن محورهای استان و سه طرح ریلی ازنا - اصفهان، دورود - بروجرد و دورود - خرم آباد در لایحه بودجه سال 89 منظور و این پروژه ها سال 89 عملیاتی شود.

اواخر سال 89 بود که بالاخره خبر اخذ مجوز کمیسیون ماده 32 پروژه های ریلی لرستان این پروژه را از یک خوان دیگر عبور داد تا این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.

از اخذ مجوز ماده 32 پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه های ریلی مهم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه ها در مهرماه سال 90 گرفته شود.

این در حالیست که خط اهن لرستان دو سال بعد یعنی در سال 92 با چالش دیگری مواجه شد، چالشی که استاندار جدید لرستان از آن رونمایی کرد تا هوشنگ بازوند بگوید که پروژه های ریلی لرستان بدون هیچگونه قرارداد و حتی نقشه ای آغاز شده است که این مشکل نیز با پیگیریهای صورت گرفته طی ماههای پایانی سال گذشته و ابتدای سالجاری رفع و بخشی از اعتبار این پروژه نیز تامین شد.

 

کد خبر 2277658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha