۱۵ شهریور ۱۳۸۴، ۱۶:۴۳

امينيان : درك معاني و مفاهيم قرآني در آموزشهاي امروز كمتر مورد توجه است

امينيان : درك معاني و مفاهيم قرآني در آموزشهاي امروز كمتر مورد توجه است

امينيان با اشاره به اينكه آموزش قرآن كريم مي بايست برنامه ريزي شده و هدفمند صورت گيرد ، فعاليتهاي فعلي در اين زمينه را سنتي اعلام كرد و گفت: صرف آموزش روخواني و حفظ قرآن كريم ، بدون بهره گيري و درك معاني و آموزه هاي اين كتاب آسماني ، نتيجه مطلوبي در پي نخواهد داشت .

كرم خدا امينيان قرآن پژوه ، در گفتگو با خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" اظهار داشت : فعاليتهاي آموزشي قرآن كريم ، مي بايست از اوان كودكي و دروان ابتدايي مدرسه آغاز شود تا تأثيرگذاري مناسب را در فرد داشته و اثرات آن ماندگار باشد .

وي با تأكيد بر اينكه در اين دوره نمي بايست كودك را تنها به حفظ كردن صرف آيات و سوره هاي قرآن كريم تشويق و ترغيب كرد ، گفت : آموزش قرآن به كودكان بايد به شيوه اي باشد كه كودك علاوه بر آشنايي دقيق با الفاظ و تلفظ كلمات عربي كتاب آسماني ، به درك مفاهيم نيز دست يافته و اين درك و آگاهي به زندگي بهتر وي كمك كند .

امينيان تصريح كرد : براي كسب نتيجه مطلوب از آموزشهايي كه ارائه مي شود ، مي بايست دوره هاي آموزشي دقيقي را براي كودكان و نوجوانان طراحي و بر اساس آنها فعاليتها و اقدامات لازم صورت گيرد ، تا نتيجه مطلوب حاصل شود .

اين قرآن پژوه با اشاره به اينكه خواندن قرآن از ثواب بسياري برخوردار است ، درك معاني و مفاهيم قرآني را مهمترين هدف از قرائت قرآن عنوان كرد و گفت : مي بايست با برنامه ريزي هاي دقيق و كاربردي ، زمينه كسب اطلاعات دقيق از اين كتاب آسماني براي همه فراهم شود كه مهمترين راهكار براي رسيدن به اين مرحله ، ارائه آموزشهاي دقيق و صحيح از سنين كودكي است .

امينيان تأكيد كرد : مراكز آموزشي كشور بايد توجه داشته باشند كه آموزش شتاب زده و حفظ آيات و سوره هاي قرآن كريم به تنهايي مفيد واقع نمي شود ، بلكه مي بايست با آموزش تدريجي و گام به گام ، آموزشي همراه با درك مفاهيم به كودكان ارائه شود تا نتيجه اين درك و دريافت را در زندگي فردي و اجتماعي گروههاي مختلف جامعه شاهد باشيم .
 

کد خبر 226859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha