۲۶ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۵۲

در بیت امام خمینی(ره) انجام شد/

رونمایی از دو محصول هنری استان مرکزی/ قربان پور: حمایت از ارگان های فرهنگی ضعیف است

رونمایی از دو محصول هنری استان مرکزی/ قربان پور: حمایت از ارگان های فرهنگی ضعیف است

خمین – خبرگزاری مهر: مدیرکل تبلیغات استان مرکزی با بیان اینکه حمایت از ارگان های فرهنگی ضعیف است، گفت: توقع هنرمند و دستگاه های فرهنگی این است که در برنامه ریزی بودجه سال جدید، نگاه ویژه ای به این بخش شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی شامگاه روز دوشنبه  در بیت امام خمینی (ره) در این مراسم گفت: هنر جدای از معناهای لغوی خود دارای ویژگی های جریانی است و همواره تعاملی پویا میان هنرمند و مخاطب برقرار است.

حجت الاسلام صفر قربان پور با اشاره به معناهای متعدد هنر افزود: هنر در کتب لغت با معناهای مختلفی چون شناسایی همه قوانین عملی مربوط به شغل، معرفت امری توام با ظرافت و طریقه اجرای امری طبق قواعد معرفی می شود.

وی با بیان اینکه هنر نگاه باظرافت و همراه با رعایت قوانین است که وجوه مختلفی دارد، ادامه داد: اگر تمامی وجوه هنر از فن، فضل، علم و فراست را کنار یکدیگر بگذاریم به معنای واقعی هنر خواهیم رسید.

حجت الاسلام قربان پور بیان کرد: هر محصول و جریان هنری همراه با معرفت و دانش ارزش می یابد و هنر انقلاب اسلامی نیز با تکیه بر مبانی مکتبی دارای خصوصیات ویژه ای است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ویژگی های هنر پیشرو و تاثیرگذار را اینچنین برشمرد: هنر انقلابی باید ظریف و توام با ریزه کاری باشد همچون امام خمینی (ره) که در شرایط فریاد رسای جهادی شعر لطیف و زیبا نیز می گفتند.

هنر باید گسست آفرین نباشد

حجت الاسلام قربان پور با اشاره به اینکه هنر باید گسست آفرین نباشد، بیان کرد: کار هنر برقراری ارتباط است، ارتباط بین انسان، اشیاء، مواهب و زیبایی های خدواند، هنر وصل کننده فرهنگ با اقتصاد، اجتماع با نظام و.. است.

وی با بیان اینکه تعامل پذیری و پژوهشگری از دیگر ویژگی های هنر است، گفت: زبان هنر دوسویه و رسا است، هنر باید همواره پژوهش و نوآوری را دنبال کند و در عین حال روحیه نقادی و نقدپذیری را نیز در دل خود داشته باشد، و تک بعدی نباشد یا فقط زبان به ثنا بگشاید و یا فقط نقد مخرب کند.

توجه به مخاطب لازمه یک محصول هنری پویا است

حجت الاسلام قربان پور اضافه کرد: توجه به مخاطب لازمه یک محصول هنری پویا با دیدگاه مکتبی است، هنری که برخوردار از مواهب و زیبایی ها باشد می تواند مخاطب را جذب و خود را ماندگار کند. هنر انقلاب باید سرشار از جلوه گری های ارزش های انقلاب و زیبایی های قرآنی باشد.

وی با بیان اینکه ماندگاری مفهوم هنر در گرو سازگاری آن با جریان فطرت است، افزود: انقلاب اسلامی نیز نیازمند بهره گیری از این جلوه های هنری در معرفی و ماندگاری انقلاب اسلامی است، آن هم انقلابی که با هنرمندی امام خمینی (ره)، بر جهان تاثیر گذاشت و توانست تمام مردم ایران از هر تفکری را کنار یکدیگر گرد آورده و محصولی چون انقلاب اسلامی ایران را بر جهانیان عرضه کند.

حجت الاسلام قربان پور تاکید کرد: قطعا در فضایی با چنین رهبر هنرمند و فاضلی، هنرمندانی چون شهید آوینی پرورش می یابند، هنرمندانی که به دنبال حفظ و استمرار انقلاب اسلامی بوده اند و معنای واقعی هنر انقلاب را متبلور کردند.

وی گفت: هنر ارتباطی دو سویه است بنابراین انقلاب اسلامی از هنرمندان توقع هایی دارد و به تبع آن هنرمندان نیز از مدیران فرهنگی و هنری انتظاراتی خواهند داشت.

مدیرکل تبلیغات استان ادامه داد: تعامل بین این دودسته از طرح درد و جلوه های مشترک و تعامل در راستای خلق هنر انقلاب و تداوم آن ناشی می شود.

توقع از هنرمندان این است که محصول آفریده شده در جهت تقابل با نظام نباشد

حجت الاسلام قربان پور با تاکید بر اینکه هنر هنرمندان باید در جهت اعتلای ارزشهای انقلاب باشد بیان کرد: توقع انقلاب از هنرمندان این است که محصول آفریده شده در جهت تقابل با نظام نباشد و نقد اساسی آن بر نظام اسلامی خدشه ای وارد نکند و در جهت رشد و تعالی انقلاب باشد.

وی گفت: توقع هنرمندان نیز در بخش های مختلف چون حمایت از اساتید به منظور انتقال تجربه ها  به نسل جدید و برگزاری کلاس های آموزشی است، زیرا تجربه به همراه علم نتیجه بخش است.

جایگاه هنرمندان در کشور باید ارزشی و اعتباری باشد

حجت الاسلام قربان پور حمایت جایگاهی را دیگر خواست هنرمندان عنوان و ادامه داد: جایگاه هنرمندان در کشور باید ارزشی و اعتباری باشد و در موارد چون قوانین حمایتی از آن ها و بیمه باید مورد حمایت قرار گیرند زیرا انگیزه درونی به دنبال حمایت و حفظ شان و جایگاه می آید.

وی حمایت اعتباری را مهم ترین بخش حمایت از هنرمندان عنوان و اظهار کرد: بدون هزینه، ابزار و امکانات نمی توان هنر را پیش برد. برای داشتن هنر انقلابی و جلوه گری آن در جهان باید درکنار حفظ جایگاه هنرمند، اعتبارهای لازم را هزینه کرد.

حمایت از ارگان های فرهنگی ضعیف است

قربان پور با بیان اینکه حمایت از ارگان های فرهنگی ضعیف است، اضافه کرد: توقع هنرمند و دستگاه های فرهنگی این است که در برنامه ریزی بودجه سال جدید، نگاه ویژه ای به این بخش شود.

وی هنر را روح حرکت دهنده جامعه دانست و تصریح کرد: امسال با توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب  سال ویژه ای در بخش فرهنگ است هرچند که در سال های گذشته نیز رهبر به این بخش نگاه خاص داشتند.

قربان پور ادامه داد: بکارگیری وجوه مختلف هنر از ادبیات تا موسیقی، فیلم، نقاشی و.. برای تبیین مکاتیبی چون انقلاب اسلامی در وجه دینی و عمومی الزامی است.

وی گفت: باید هنر انقلابی را در تمام ابعاد جامعه انتشار داد و مخاطبان خود را در هرجای جامعه شناسایی کرد و با ورود در جان و دل جوانان خصوصا جوانانی که از انقلاب فاصله گرفته اند، انقلاب و آرمان های آن را انتقال داد.

حجت الاسلام قربانپور تاکید کرد: هنرمندان باید از ابزار هنر در راستای ارتقا فرهنگ انقلابی و استمرار ارزش های انقلاب استفاده کنند.

حوزه هنری بارگاه و جایگاه هنر انقلاب اسلامی است

سرپرست حوزه هنری استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: حوزه هنری بارگاه و جایگاه هنر انقلاب اسلامی است و وظیفه دارد با ابزار والای هنر به تبیین و ترویج ارزش های هنر بپردازد. 

 

رضا میرزایی افزود: با توجه به نامگذاری امسال به سال " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی وظیفه حوزه هنری بعنوان پایگاه انقلابی و فرهنگی سنگین تر می شود.

وی ادامه داد: اهداف کلان حوزه هنر در راستای مدیریت جهادی بوده و ساختار چابکی دارد، روحیه بسیجی در تمام ارکان حوزه جاری و ساری است.

میرزایی گفت: استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استان در جهت رفع دغدغه های رهبر در حوزه فرهنگ، نکته ای ضروری است.

وی با بیان اینکه هفته هنر انقلاب گرامیداشت شهید آوینی است، افزود: شهید آوینی گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه فرهنگ و هنر جاری کرد باید قدر این مناسبت را دانست و از آن برای معرفی هر چه بیشتر هنر انقلاب اسلامی به جوانان و دیگر اعضای جامعه نهایت بهره را برد.

انقلاب اسلامی زمینه‌ساز تحول هنر در ایران شد

میرزایی ادامه داد: انقلاب اسلامی زمینه‌ساز تحول هنر در ایران شد و هنر انقلاب مبین هویت فرهنگ اسلامی با سلاح تفکر هنری است که پرداختن به این مهم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سرپرست حوزه هنری استان مرکزی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی ایران هنر در انحصار افراد خاصی بود و مردم عادی از آن کم بهره می‌بردند و نمی‌توانستند هنر خود را در جامعه جلوه دهند، بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران در واقع هنر در بین مردم ترویج و ارتباط تنگاتنگی با تمام قشرهای مختلف جامعه پیدا کرد.

 گفتنی است در این مراسم کارگاه یک روزه هنرهای تجسمی برپا شد.

کد خبر 2271010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha