۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰

مهر گزارش می دهد/

اشتغال محوري‌ترين گام برای احيای روحيه خوداتكایي در محرومان جامعه/ لزوم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

اشتغال محوري‌ترين گام برای احيای روحيه خوداتكایي در محرومان جامعه/ لزوم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

رشت – خبرگزاری مهر: مقوله اشتغال و خوداتكایي محوري ترين گام برای احيای روحيه خوداتكایي، اعتماد بنفس محرومان و خانواده هاي تحت حمايت کمیته امداد به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، این نهاد انقلابی تاکنون خدمات فراواني را برای كمك به معيشت محرومان در دستور كار خود قرار داده است که  احيای روحيه خوداتكایي یکی از این موارد مهم و اساسی است.

ايجاد اشتغال يكي از محوري ترين شيوه هاي مبارزه با فقر و فساد است و بطور کلی فراهم كردن بستر اشتغال براي اقشار جوان فرصت هاي مناسبي چه از جهت رشد استعدادها، بروز خلاقيت ها، توليد و افزايش اقتصادي رفاه اجتماعي و چه از جهت مبارزه با ناهنجاريها در اختيار جامعه قرار مي دهد.

 در ايجاد اشتغال و سرمايه گذاري در مقوله سرمايه گذاري كلان و خرد مباحث مختلفي وجود دارد عده اي اشتغال را زائيده طرق بزرگ راه مبارزه با بيكاري مي دانند و گروهي ضمن سرمايه گذاري كلان مشاغل كوچك و انفرادي، خانوادگي و تعاوني ها را راه گشا مي دانند.

با توجه به اینکه موضوع " اشتغال و خوداتکایی " که نقش بی بدیلی در جامعه به ویژه در بین طبقات محروم  دارد خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته تا نظر و دیدگاه آحاد مردم را در این خصوص جویا شود. 

ايجاد اشتغال از محوري ترين شيوه هاي مبارزه با فقر و فساد در جامعه است

یک شهروند گیلان به مهر می گوید:  نقش کمیته امداد امام خمینی (ره) در ارائه خدمات به محرومان و مستضعفان جامعه بر کسی پوشیده نیست.

رسول حسینی افزود: کمک رسانی به مددجویان و محرومان جامعه و ایجاد شغل و کسب کار برای این قشر حرکتی ستودنی، قابل ارزش و احترام است.

وی اظهارداشت: نهاد کمیته امداد از بدو تاسیس تاکنون و در طول دوران انقلاب اسلامی خدمات ارزنده‌ای به محرومان جامعه داشته و باید این روند همچنان از شتاب و سرعت بیشتری برخوردار شود.

این شهروند گیلانی که خود معلم است، گفت:  خدمت به محرومان جامعه و مستضعفان اجر اخروی به همراه دارد.

وی افزود: مسئله اشتغال یکی از مسائل مهم در هر استان و منطقه است از اینرو می طلبد مسئولان توجه ویژه به این مهم داشته باشند.

دیگر شهروند گیلانی به مهر می گوید:  خدمات رسانی به محرومان و نیازمندان و تلاش برای توانمند کردن آنان از مهمترین شاخصه های کمیته امداد است.

محمدرضا رنجبر افزود: مشارکت مردم و خیران در عرصه ارائه خدمات مطلوب این نهاد به مددجویان می تواند موفقیت هرچه بیشتر اقدامات و فعالیت های این نهاد را رقم بزند.

وی همچنین به مشکل بیکاری، اشتغال جوانان و مددجویان در استان اشاره کرد و اظهارداشت: با مشارکت و حمایت مددجویان و با آموزش های لازم و پرداخت تسهیلات باید زمینه اشتغال جوانان در جامعه فراهم شود.

این شهروند ادامه می دهد: جایگاه کمیته امداد بواسطه جامعه تحت حمایت و نوع خدماتی که ارائه می کند جایگاهی ویژه و ممتاز است.

وی افزود: کمیته امداد در طول عمر پربرکت انقلاب اسلامی تاکنون منشا اثر و خدمت برای اقشار آسیب پذیر جامعه بوده است.

رنجبر اذعان داشت: خدمات این نهاد انقلابی در زمینه های مسکن، معیشت، اشتغال، تحصیل، بهداشت و غیره به اقشار محروم و مستضعف جامعه بنا به رسالت ذاتی آن قابل تقدیر است.

لزوم حمایت جدی از خانواده های محروم و بی بضاعت جامعه 

وی با اشاره به اینکه خانواده های تحت حمایت امداد از شریف ترین اقشار جامعه هستند، تاکید کرد: حفظ شان و کرامت انسانی توجه ویژه به امور فرهنگی و توانمند سازی خانوارها از مهمترین نکاتی است که باید در ارائه خدمات مورد توجه قرار گیرد.

بدون شک افزایش جمعیت جوان کشور در سال های اخیر باعث شده است تا نرخ بیکاری افزایش و بازار کار دچار عدم تعادل شود و برای رفع این مشکل در مرحله نخست کار آفرینی به عنوان عامل موثر در تامین اشتغال و در مرحله بعد آموزش و ترویج این مهم می تواند داروی شفابخشی باشد که کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه براساس اسناد  بالا دستی توسعه اشتغال را در صدر فعالیت های خود قرارداده و بحمدالله توفیقات بسیار خوبی را در ایجاد فرصت های شغلی حاصل کرده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان در این رابطه گفت:  طی سال گذشته برای اجرای سه هزار و 866 طرح اشتغالزایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان 280 میلیارد و 126 میلیون و 345 هزار ریال هزینه شده است.

حمید رضا امیری با بیان اینکه این طرح ها در قالب خدمات، کشاورزی و باغداری، دامپروری، صنایع دستی و فعالیت های صنعتی و معدنی و غیره به اجرا درآمده است، افزود: بیشترین طرح اجرا شده از سوی مددجویان گیلانی در قالب خدمات بوده که دو هزار و 73 مورد است که مبلغ 170 میلیارد و 10 میلیون و 690 هزار ریال هزینه در پی داشته است.

وی همچنین ادامه داد: طی این مدت  13 هزار و 348 نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گیلان با مبلغ 9 میلیارد و 794 میلیون و 893 هزار ریال از آموزش های مهارت فنی و حرفه ای بلند مدت، کوتاه مدت، حرفه آموزی و استاد شاگردی نیز بهره مند شده اند که از این تعداد هزار و 793 مورد از این آموزش ها منجر به ایجاد شغل برای مددجویان شده که برای این منظور مبلغ 19 میلیون و 700 هزار ریال هزینه شده است.

این مسئول یادآورشد: کمیته امداد گیلان در حال حاضر 218 هزار و 623 نفر مددجو را تحت حمایت دارد.

به هر حال كميته امداد امام خميني (ره) به عنوان يكي از نهادهاي حمايتي در مقوله اشتغال نيز شيوه هاي متعددي را تجربه كرده است كه يكي از اين موارد ايجاد اشتغال به صورت خرد و كوچك بوده است البته با توجه به نوع پتانسيل ها و شرايط خانوادگي بهترين شيوه را عمل کرده است.

 اجراي طرح هاي اشتغال و مشاغل مختلف به منظور بروز و ظهور استعدادهاي نيروهاي جوان در ايجاد كار و غیره از ديگر سياست هاي حوزه اشتغال امداد است.

 كميته امداد خدمات فراواني را برای كمك به معيشت محرومان در دستور كار خود قرار داده است. محوري ترين اين فعاليت ها كه برای احيای روحيه خوداتكایي و اعتماد بنفس محرومان و خانواده هاي تحت حمايت هست، مقوله اشتغال و خوداتكایي آنان است.

خوداشتغالي مي‌ تواند از طريق ساز و كارهاي مختلف باعث رونق اقتصادي شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه با بیان اینکه خوداشتغالي مي‌ تواند از طريق ساز و كارهاي مختلف باعث رونق اقتصادي شود، گفت: این مهم مي‌ تواند از طريق اثر مستقيم بر درآمد و ثروت جامعه و همچنين مي‌تواند اثرات غيرمستقيم بر روي رونق اقتصادي از طريق نتايج غير مستقيم مانند سرمايه انساني و سرمايه اجتماعي داشته باشد.

غلامعلی جعفرزاده افزود: كميته امداد امام خميني ( ره) فقط يك بنگاه خدمات اجتماعي نيست و در كنار آن نقش كارآفريني اجتماعي را نيز بر عهده دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: شناسايي عوامل كليدي موفقيت طرح هاي خوداشتغالي و خودكفايي افراد زیر پوشش به مسئولان اين نهاد كارآفرين اجتماعي در سياست گذاري و برنامه ريزي برای افزايش نرخ خودكفايي طرح هاي خوداشتغالي افراد زیر پوشش خود كمك موثري خواهد کرد.

وی افزود: اشتغال به عنوان یک فعالیت ضروری برای گذراندن زندگی فردی و اجتماعی مورد تاکید فراوان دین مبین اسلام است. مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده اند تا گام های موثری در راستای این مهم بردارند.

به هر ترتیب زماني مي توان گفت در اشتغال پايدار کشور موثر عمل شده است که افراد جوياي کار از طريق آموزش هاي فني و حرفه اي توانمند شده باشند و پس از تعيين صلاحيت حرفه اي در پايان آموزش ها، به سمت جذب در بنگاه هاي اقتصادي و يا خوداشتغالي هدايت شوند.

ایجاد اشتغال در کنار آموزش های فنی و حرفه ای یکی از اولویت های کاری کمیته امداد است. اشتغال مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از ویژگی خاصی برخوردار است بسیاری از دستگاه ها برای ایجاد اشتغال تنها پرداخت کننده وجه هستند اما امداد در ایجاد شغل به صورت فرآیندی عمل می کند،آغاز این فرآیند همان آموزش های فنی و حرفه ای است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان نیز در این خصوص گفت: کمیته امداد، پرداخت تسهیلات را از طریق کانال آموزش ها انجام می دهد مرحله نخست این فرآیندها آموزش فنی و حرفه ای، مرحله دوم پرداخت تسهیلات، مرحله سوم نظارت بر اجرای طرح ها و مرحله چهارم کمک برای بازاریابی و فروش محصولات است.

حسین علیمحمدی افزود: این چهار فرآیند در کنار هم منجر به خودکفایی خانواده ها می شود که زیربنای این مراحل آموزش ها است.

ارمغان اجرای طرح های خود اشتغالی؛  استقلال اقتصادی است

وی اظهارداشت: اجراي طرح هاي خوداشتغالي و ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي خانواده‌هاي نيازمند با اتخاذ سياست هاي موثر و كارآمد در راس اهداف و برنامه ‌هاي كميته امداد امام خميني (ره) قرار دارد و ارمغان این مهم تامين عزت و كرامت خانواده‌ها و دستیابی به استقلال اقتصادي است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان گفت: خدماتی که این نهاد انقلابی در اجرای طرح های خودكفايي و اشتغال صورت می دهد شامل آموزش افراد واجد شرايط خانوار‌هاي تحت حمايت در رشته‌ هاي فني و حرفه‌اي و صنايع دستي با برگزاري كلاس هاي آموزشي و معرفي آنان به مراكز آموزش فني و حرفه‌اي و صنايع دستي، ارائه مشاوره‌هاي شغلي لازم در زمينه احراز فرصت ها و موقعيت هاي شغلي مناسب و  پرداخت تسهيلات اعتباري به نيازمندان بصورت وام هاي قرض الحسنه دراز مدت است.

وی افزود: از دیگر خدمات می توان به نظارت مستمر بر حسن اجراي طرح هاي اشتغال، ارائه آموزش هاي تكميلي در حين اجراي طرح هاي اشتغال، بازاريابي و فروش توليدات طرح هاي خودكفايي با قيمت مناسب، احداث و يا تامين فضاي مورد نياز براي اجراي طرح هاي خودكفايي با پرداخت وام هاي قرض الحسنه را نام برد.

علیمحمدی اظهارداشت: معرفي متقاضيان نيازمند به بانك هاي عامل براي دريافت وام خوداشتغالي از محل تسهيلات تبصره‌ هاي قانون بودجه و ساير تبصره‌ هاي قانوني، معرفي زنان بي‌سرپرست روستايي به بانك كشاورزي براي دريافت وام خوداشتغالي از محل تسهيلات بانك مزبور تحت عنوان طرح حضرت زينب (س) از عمده ترین خدمات این نهاد در بخش خودکفایی و اشتغال است.

علی ای حال معضل بيكاري از مسائل مهم در فرآيند توسعه پايدار است از اينرو در كانون توجه سياست گذاران و برنامه ريزان اقتصادي و اجتماعي قرار دارد.

 افزايش نرخ بيكاري موجب بروز ناهنجاري هاي فردي و اجتماعي شده و با امنيت عمومي مرتبط است بنابراين سياست گذاران تلاش مي كنند براي رفع معضل بيكاري از راهكارها ي كوتاه مدت و بلندمدت استفاده كنند.

با این وجود امروزه سياست هاي فعال بازار كار يكي از ابزارهاي مهم سياست گذاري اشتغال در كشورهاي درحال توسعه و توسعه يافته است. هدف از اين سياست كمك به بيكاران جوياي كار است.

 در بين اين سياست ها برنامه حمايت از بنگاه هاي كوچك و متوسط و كمك به خويش فرمايان و خوداشتغالي از اهميت زیادی برخوردار است. خوداشتغالي مفهومي در برابر دگراشتغالي است و بر كار كردن و كسب درآمد براي خود دلالت مي كند، در اين نوع اشتغال ميزان درآمد شاغل ثابت نيست و به سودآوري فعاليت تجاري و خدماتي وي بستگي دارد.

یک کارشناس اقتصادی در این باره می گوید: خوداشتغالي فرصتي براي ارتقاي حرفه اي از طريق كسب و كار بيشتر يا كسب جايگاه اجتماعي بالاتر است.

خود اشتغالی به رشد اشتغال و كارآفريني در جامعه كمك مي كند

رحمان محمودی افزود: افراد خوداشتغال به اتكاي توان شخصي، ابتكار و خلاقيت خود به كارهاي توليدي، خدمات فني و در نتيجه كسب درآمد مي پردازد و به رشد اشتغال و كارآفريني در جامعه كمك مي كند.

وی اظهارداشت: خوداشتغالي هر نوع فعاليت توليدي و خدماتي مولد ارزش افزوده اقتصادي در بخش هاي مختلف اقتصادي و به صورت غيرمزدبگيري است.

این کارشناس اقتصادی گفت: طرح هاي خوداشتغالي با هر ميزان از توانمندي، دانش و مهارت حرفه اي مي توانند در كوتاه مدت و با حجم سرمايه گذاري كم، فرصت هاي اشتغال را به وجود آورند.

وی افزود: سياست هاي اقتصادي مربوط به خوداشتغالي در انعطاف پذيري بازار كار و گسترش اشتغال نقش زيادي دارند و يكي از عوامل كاهش بيكاري هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشي از معضل بيكاري در همه كشورهاي دنيا از طريق خوداشتغالي برطرف مي شود، اظهارداشت: تمايل ذاتي افراد به كارآفريني دسترسي به سرمايه هاي انساني و مالي، درآمد حاصل از خوداشتغالي و موقعيت اجتماعي خوداشتغالي نسبت به مشاغل مزدبگيري از جمله عوامل موثر در گرايش افراد به خوداشتغالي هستند.

از آن جا كه يكي از عوامل و پارامترهاي عمده رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي هر جامعه تربيت نيروي انساني كارآمد است و آموزش هاي فني و حرفه اي نيز يكي از راهكارهاي تربيت كننده نيروي انساني متخصص است، سطح معلومات و تجربيات فراگيران بايد به گونه اي باشد كه به راحتي بتوانند هماهنگ با رشته مهارتي خود جذب بازار كار شده تا مشكل بيكاري وجود نداشته باشد.

يافته ها حاكي از آن است كه آموزش هاي فني و حرف هاي تا حد زيادي مي توانند در هر يك از بخش هاي كشاورزي، صنعت و خدمات براي فراگيران اشتغال ايجاد كند.

در دنياي امروز مستكبران و سلطه جويان به ندرت با سلاح آتشين و جنگ افروزي به مقابله با ملت ها برمي خيزند، آنها از بحران ها و معضلات اجتماعي موجود بهره گيري مي كنند و با سلاح تهاجم فرهنگي و القاي نياز به وابستگي، زمينه حضور و نفوذ خود را در بطن جامعه فراهم مي سازند و از اين طريق به دنبال اهداف خود هستند

 اگر سياست ها و برنامه هاي درازمدت كشور نتواند به طور ريشه اي به رفع اين معضل منجر شود، نابساماني هاي متعدد و فراواني گريبان گير جامعه مي شود و در نهايت به اصل نظام و انقلاب اسلامي لطمه جبران ناپذيري وارد خواهد كرد.

مدیرکل فنی و حرفه ای گیلان در این زمینه می گوید: براي رفع ريشه اي معضل بيكاري و توسعه اشتغال مولد حركتي بنيادين و اساسي كه به زواياي مختلف آن بنگرد، ضرورتي اجتناب ناپذير است.

رسول شمشادی افزود: از طريق ارائه مناسب آموزش هاي فني و حرفه اي و شناخت دقيق و كامل زمينه هاي اشتغالزايي اين آموزش ها زمينه رفع بسياري از مسائل و مشكلات كشور همچون معضل بيكاري فراهم خواهد شد.

وی اظهارداشت: گسترش آموزش هاي فني و حرفه اي امروز در مقايسه با آموزش هاي نظري بيش از پيش در جامعه احساس مي شود.

لزوم توانمندسازی مددجویان و خروج از چرخه حمایتی کمیته امداد

این مسئول یادآورشد: آموزش فني و حرفه اي يعني مرتبط كردن آموزش با دنياي كار براي بهبود وضعيت اشتغال جوانان و كاهش ميزان بيكاري كه در اين ميان مرتبط ساختن هرچه بيشتر آموزش با نيازهاي اقتصادي ضروري است چرا كه عدم وجود ارتباط بين مباحث آموزشي و نيازهاي اقتصادي و بازار كار باعث بروز و مشكل عمده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، توانمندسازی مددجویان کمیته امداد از اولویت ‌های اصلی این نهاد انقلابی است بنابراین با ایجاد اشتغال برای مددجویان و خودکفایی آنان گام بزرگی در توانمندسازی مددجویان و خروج آنها از چرخه حمایتی کمیته امداد برداشته خواهد شد. توانمند سازی خانواده هاي تحت پوشش کميته امداد به شکوفايي استعدادها و نشاط هر چه بيشتر این قشر مي انجامد بنابراین تمامی مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

کد خبر 2274301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha