۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۶

یک هفته با فضای مجازی موسیقی-۲۷؛

کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!/عذرخواهی خواجه‌امیری از طرفداران

کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!/عذرخواهی خواجه‌امیری از طرفداران

آغاز فعالیت‌های متفاوت و عجیب و غریب بنیامین بهادری و خبر جدید احسان خواجه امیری برای انتشار آلبوم جدیدش بخشی از فعالیت‌های هنرمندان موسیقی در فضای مجازی را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب‌ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

بنیامین بهادری؛ انتشار ویدیوهای عجیبی که خبرساز شد

از جمله اتفاقات جالب توجهی که در فضای مجازی سروصدا کرد، انتشار ویدیوهای عجیب و غریب بنیامین بهادری در صفحه شخصی خود بود که به شدت با واکنش متفاوت مخاطبان در فضای مجازی روبه‌رو شده است.

بهادری در این فیلم‌ها که معلوم نیست با چه اهدافی تولید و منتشر شده اند، تلاش کرده در طراحی متفاوتی که به نظر می‌آید در استودیوی شخصی اش انجام شده، برخی از قطعات کارهای قبلی خود و برخی از قطعات جدیدش را در اختیار مخاطبان بگذارد. طراحی که اصلاً عادی به نظر نمی‌آید و مشخص است که او برای چنین شرایطی تصمیم گرفته فضای متفاوتی را در پیش بگیرد.

یکی دیگر از این حرکات عجیب و غریبی که در فضای مجازی هم سرو صدا کرد، مربوط به حضور متفاوت او در یکی از خیابانی‌های تهران به نام «خیابان ایران» در منطقه یک بود که حرکات او به همراه خوانش اثری که معلوم نبود در برگیرنده چه مفاهیمی است با واکنش‌های زیادی روبه رو شد. واکنش‌هایی که بعید نیست یکی از طراحی‌ها و ایده‌های بهادری برای جذب مخاطب این بار با شیوه‌ای متفاوت‌تر و عجیب‌تر باشد.

این خواننده پاپ به تازگی در یک گفت و گوی رسانه‌ای با خبرگزاری «بُرنا» در پاسخ به منتقدانی که مدعی هستند او حالت طبیعی ندارد، توضیح داد: «حاضرم با کسانی که می‌گویند حالت عادی ندارم، برویم آزمایشگاه!»

کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!/عذرخواهی خواجه‌امیری از طرفداران

احسان خواجه امیری؛ بابت کم بودن من را ببخشید

از جمله هنرمندانی که طی سال‌های اخیر تلاش کرده مسیر مشخصی را برای تثبیت جایگاه هنری خود طراحی کند، احسان خواجه امیری است. خواننده‌ای که به واسطه پدرش حسین خواجه امیری (ایرج) راه خود را در موسیقی باز کرد و اکنون اگرچه راه پدر را ادامه نداده اما تلمذ از مکتب خوانندگی ایرج، او را تبدیل به خواننده‌ای دارای جایگاه در موسیقی پاپ کرده است. مسیری که در برهه‌ای از زمان دربرگیرنده تولید آثار بسیار شاخصی بود که نمونه‌های آن را در موسیقی تیتراژها و آلبوم‌های احسان می‌توان جست و جو کرد که مشتمل بر کارهای قابل اتکایی هم در حوزه محتوا و هم در حوزه موسیقایی بود.

احسان خواجه امیری که در این چندماهه حضور کمتری در اجراهای زنده دارد، طی روزهای اخیر بود که در صفحه شخصی اش ضمن انتشار ویدئویی از خود در حال نوازندگی و خوانش یکی از ترانه‌های پرمخاطبش با شعر مرحوم افشین یداللهی نوشت:

«این اولین ترانه‌ای بود که دکتر یداللهی به من سپرد تا برایش ملودی بسازم و خیلی دلتنگ آن روزها هستم. این مدت خیلی روی مجموعه‌ای که قراراست به زودی منتشر کنم وقت گذاشتم و امیدوارم شما دوست داشته باشید. شما رفقای قدیمی خیلی برایم با ارزش هستید و من باید تمام تلاشم را انجام دهم. بابت کم بودنم من را ببخشید.»

کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!/عذرخواهی خواجه‌امیری از طرفداران

محمدمهدی اسماعیلی؛ تصویب اسناد بالادستی و پایان یک انتظار طولانی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی هنر که طی سال‌های اخیر فعالیت مستمری در فضای مجازی داشت، در تازه‌ترین مطلب فضای مجازی خود با اشاره به تصویب اسناد بالادستی در دولت شهید رئیسی نوشت: «در جلسه «شورای هنر» تاکید کردم تصویب اسناد بالادستی در حوزه‌های سینما، موسیقی، معماری و شهرسازی، تئاتر، هنرهای تجسمی، بازی‌های رایانه‌ای که در «دولت شهید» محقق شد، به انتظاری طولانی پایان داد و به صیانت دائمی از حقوق هنرمندان و مردم انجامید.

این گامی بلند در سیاستگذاری فرهنگی بود که ابهامات و ابهامات فراوانی را مرتفع ساخت. مشارکت فعال اصناف در تنظیم این اسناد، مکمل دوره رونق بی نظیر فرهنگ و هنر در سه سال اخیر بود.»

کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!/عذرخواهی خواجه‌امیری از طرفداران

علی قمصری؛ منتظر خبر مهم یک مشارکت استانی باشید

علی قمصری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی هم در ادامه سلسله استوری‌های این چند وقت خود درباره ادامه اجراهای پروژه «پیروز و پریزاد» و پروژه جدید دیگری توضیحاتی ارائه داد و نوشت: «در ماه صفر امکان دریافت مجوز برای ادامه اجراهای «پیروز و پریزاد» به شکلی نامتعارف برای ما مهیا شد. اگر از این امکان به بهانه نمایشی بودن اثر استفاده می‌کردم، ممکن بود حاشیه‌ای هم ایجاد شود یا نشود. اما فارغ از ترس از حاشیه‌ها تصمیم گرفتم این کار را نکنم.

چون خودم می دانم اثر موسیقی دارد، پس باید در شرایطی روی صحنه بروم که با موسیقی دانان دیگر از امکانی مساوی و به دور از تبعیض بهره مند باشم. ما هنرمندان با اعمالمان باید بر حرف‌هایمان مهر تایید بزنیم نه اینکه حرف‌هایمان را هم سو با منفعتمان با زیرکی به شکل فرصتی اجتماعی نشان دهیم. قانون سیال، گاهی با این گونه تبعیض مجال امتحانی وجدانی و انسانی را به ما می‌دهد.

آخر این کنسرت دادن‌ها هیچ چیز جز تنهایی و فکرکردن به اعمال خودمان وجود ندارد و به هر حال با وجود اینکه بعضی از دوستانم با تصمیمم مخالف بودند اجرا نکردن را بر استفاده از امتیازی فراقانونی ترجیح دادم.

به زودی برای ضبط تار ایرانی به قزوین می‌روم و فراخور مسائل قانونی حاکم بر ماه صفر اجرا و دیدار مردمی در قزوین نخواهم داشت. اما برای ضبط با یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌های استانی موزیسین‌ها همراه خواهم شد که به زودی نتیجه اش را خواهید دید.»

کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!/عذرخواهی خواجه‌امیری از طرفداران

امیرحسین سمیعی؛ یک خسته نباشید ویژه برای برگزاری ۲ اتفاق شایسته

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به مناسبت برگزاری ۲ پروژه فرهنگی هنری شهرداری تهران نوشته‌ای را در فضای مجازی منتشر کرد.

در یادداشت مدیرکل دفتر موسیقی آمده است:

««محرم شهر» و «سرزمین تمدن ها» ۲ اتفاق شایسته در حوزه رویداد تبیینی فرهنگ عاشورا و مقاومت است. ادامه رویداد «محرم شهر» در سال گذشته با نمایشگاه «سرزمین تمدن ها» رنگ و بوی هنر عاشورایی را در ماه صفر در شهر زنده می‌کند.

خدا قوت به برادران عزیزم در شهرداری تهران.»

کارهای عجیب بنیامین تمامی ندارد!/عذرخواهی خواجه‌امیری از طرفداران

رضا صادقی؛ یک دوباره خوانی و چند جمله عاشقانه

رضا صادقی از جمله خوانندگان فعال موسیقی پاپ در فضای مجازی طی روزهای گذشته بود که با انتشار بخش‌هایی از نماهنگ «بخند» به نگارش یک متن عاشقانه و امید بخش اکتفا کرد و نوشت:

«مکالمه های «بیدار می مونم برسی، منتظرتم، نباشی دوست ندارم برم، می آم با هم غذا بخوریم، از روزت بگو واسم، سرراه چی بخرم؟ یک کم بخوابم بعد می ریم» خیلی ساده هستند اما عمیقاً آن لحظه حس می‌کنی زنده‌ای، هیجانی که امن است، آرام است، یادت می‌رود درد داری.

خلاصه که ساده‌ترین حس آدم‌ها، عمیق‌ترین خاطره می‌شوند …»

کد خبر 6180436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بهروز ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
      0 0
      دلیل کارهای عجیب بنیامین تویی. دقیقا تو. اون میخاد تو دربارش بگی و بنویسی چون اینجوری سر زبونی میوفته