۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۱

یک هفته با فضای مجازی موسیقی-۳۱؛

ادامه حواشی پوشش نامتعارف خواننده پاپ/ دوستان ما تئاتری نیستیم!

ادامه حواشی پوشش نامتعارف خواننده پاپ/ دوستان ما تئاتری نیستیم!

حواشی مربوط به پوشش نامتعارف یک خواننده در یکی از کنسرت‌هایش و پاسخ جالب مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به درخواست یک آهنگساز از جمله مباحثی است که طی روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شده است.

خبرگزاری مهر - گروه هنر- علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب‌ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

میدیا فرج نژاد؛ آقای مدیر لطفاً گزارش عملکردتان را منتشر کنید

میدیا فرج نژاد آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر با پروژه «تار و تاریخ» در حوزه موسیقی فعالیت مستمری دارد، طی روزهای گذشته بود که با انتشار متنی درخواستی را با مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد.

وی در این متن نوشت: «در تمامی دوران فعالیت هنری ام، در محافل مختلف از زبان بسیاری از هنرمندان شنیده ام که چرا یک موزیسین دفتر موسیقی را اداره نکند؟ فردی که جامعه موسیقی را نمی‌شناسد چرا باید بیاید و مدیریت موسیقی کشور را به دست بگیرد؟ این اتفاق طی این سال‌ها دوبار افتاد.

اینکه بار اولش چه شد و چه حواشی داشت در این «استوری» نمی گنجد؛ اما طی یک سال گذشته دوباره مدیریت دفتر موسیقی توسط یک موزیسین انجام شد.

اینکه تئوری بودن یک موزیسین در دفتر مدیریت موسیقی، یک تئوری موفق است یا ناموفق را تنها و تنها با گزارش عملکردی مطلوب و کامل، می‌شود سنجید و امری که بسیاری از مدیران حوزه موسیقی از آن فراری بودند و علاقه‌ای به دادن گزارش عملکرد به مدیران را نداشتند. فلذا جناب امیرحسین سمیعی به عنوان موزیسینی که مدیرکل دفتر موسیقی هستید، لطفاً گزارش عملکرد دفتر موسیقی با رویکرد مقایسه‌ای با سوابق پیشین را جهت رؤیت کلیه هنرمندان آماده و منتشر بفرمائید.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بعد از انتشار این مطلب فرج نژاد در صفحه شخصی خود نوشت: «حق مسلم هنرمندان و فعالان است. ان شاءالله به زودی گزارش مبسوطی ارائه خواهد شد.»

ادامه حواشی پوشش نامتعارف خواننده پاپ/ دوستان ما تئاتری نیستیم!

معین زد؛ ادامه تولید فیلم‌های کمدی درباره پوشش آقای خواننده

طی روزهای گذشته بود که به واسطه پخش سریع فیلم‌های مربوط به کنسرت خوانندگان که معمولاً توسط خود کاربران و حاضران در کنسرت‌ها در فضای مجازی «وایرال» می‌شود، نحوه خوانش و پوشش غیرمتعارف معین زندی ملقب به معین زد در یکی از کنسرت‌های خارج از کشورش به شدت با واکنش کاربران روبه‌رو شد.

معین زد در یکی از این کنسرت‌هایش با شلوار و کفشی کاملاً نامتعارف که مشخص بود با یک طراحی و برنامه قبلی نسبت به انجام این کار مبادرت ورزیده، ظاهر شد و حین اجرای یکی از قطعاتش بود که با انجام حرکات نمایشی با میکروفن تلاش داشت تا متفاوت بودن خود را در این قالب به رخ مخاطبانش بکشد.

فضایی که موجب شد بسیاری از کاربران به محض مشاهده این فیلم و پوشش نامتعارف نسبت به ساخت و پخش ویدئوهای طنزآمیز به تقلید از حرکت عجیب و غریب این خواننده واکنش‌هایی نشان دهند. شرایطی که به نوعی نشان از آشفتگی محتوایی این روزهای موسیقی پاپ ایران دارد و به نظر می‌رسد تهیه کنندگان و سیاست‌گذاران این عرصه باید نسبت به بهبود و ارتقای اوضاع کیفی این بخش از موسیقی کشورمان برنامه ریزی های محتوایی داشته باشند.

بی تردید سرگرم سازی بخشی از مؤلفه‌های مربوط به بسیاری از کنسرت‌های موسیقی پاپ است که اغلب خوانندگان نسل جوان نسبت به آن علاقه مندی بیشتری دارند، اما طبیعتاً آنچه می‌تواند با عنایت بیشتری روی آن برنامه ریزی شود، توجه به توازن چنین مؤلفه ای است که به نظرمی آید باید با تمرکز بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

ادامه حواشی پوشش نامتعارف خواننده پاپ/ دوستان ما تئاتری نیستیم!

حمیدرضا آفریده؛ دوستان ما تئاتری نیستیم

حمیدرضا آفریده آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی نیز در یک استوری تند و خشمگینانه که هشتگ «ما تئاتری نیستیم» را به همراه خود داشت، از حضور برخی از هنرمندان موسیقی در حوزه تئاتر به شدت انتقاد کرده است.

وی در این استوری نوشت: «یعنی دلم می سوزد برای آن قشر باسواد تئاتر که یک عمر رفتند و درس تئاتر خوانند. یک عمر فقط رفتند تمرین، تمرین و تمرین. کتاب خواندند و با سواد شدند. یک عمر زحمت کشیدند و به قول خودشان خاک صحنه خوردند.

سوءتفاهم با همه دوستانم نشود ولی … ما تئاتری نیستیم. ما درکی از تئاتر نداریم. ما فقط داریم به بدترین شکل ممکن موسیقی و نمایش را اجرا می‌کنیم که ضعف‌های موسیقایی خودمان را در قالب تصویر بپوشانیم.»

ادامه حواشی پوشش نامتعارف خواننده پاپ/ دوستان ما تئاتری نیستیم!

عرفان طهماسبی؛ حق خوزستان نداشتن سالن اجرای موسیقی نیست!

عرفان طهماسبی خواننده موسیقی پاپ که در ماه‌های اخیر تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین خوانندگان کشور در حوزه برگزاری کنسرت‌ها شده است، طی روزهای گذشته درباره زادگاهش خوزستان مطلب انتقادی را منتشر کرد.

در مطلب عرفان طهماسبی آمده است: «سال ها در رستوران‌های اهواز با این حسرت می‌خواندم که کاش می‌شد برای مردمی که این قدر عاشق موسیقی هستند در محیطی که برای موسیقی ساخته شده و صدای درستی دارد و خبری از صدای قاشق و چنگال نیست بخوانم. حالا اما باور کنید وضعیتی که در سالن‌های اجرایی اهواز و خوزستان است در همان حد و حدود رستوران‌ها است. من می دانم خوزستانی‌ها چقدر موسیقی را می‌فهمند و برایش ارزش قائلند؛ من سال‌ها در کافه‌ها و رستوران‌ها علاقه را در چشمانشان دیده‌ام. حق خوزستان این نیست! و حق من خوزستانی و آرزوهایم برای زادگاهم این نیست.

اما چه چیز باعث شده «اهواز» که به عنوان کلان شهری در جغرافیای سیاسی اجتماعی ایران شناخته می‌شود هنوز یک سالن مناسب برای اجرای زنده نداشته باشد؟ آن‌هم شهر و استانی که یکی از بزرگترین و غنی‌ترین منابع موسیقی ایران است و بر کسی پوشیده نیست چقدر موسیقی در خون جنوبی‌ها ریشه دارد. در استان خوزستان، سالن‌های عروسی و ورزشی در اختیار کنسرت‌گذاران قرار می‌گیرد که هیچ کدامِ آن‌ها برای موسیقی و اجرای زنده طراحی نشده. شهرهای استان خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به ویژه در کلان شهر اهواز اجراهای زنده موسیقی متعددی برگزار می‌شود.

این‌ها همه در حالی رخ می‌دهد که استان خوزستان، محروم از سالن‌های استاندارد برای برگزاری چنین رویدادهایی است. عوامل بسیاری سبب شده تا تفاوت چشم‌گیری میان کنسرت‌های تهران و شهرستان‌ها شکل بگیرد. این موضوعی است که به ویژه در سال‌های اخیر نارضایتی هنرمندان و مخاطبان را هم برانگیخته است.

از این موارد می‌توان به شرایط نامناسب و غیراستاندارد سالن‌های برگزاری کنسرت، ظرفیت کم سالن‌ها، مشکلات صدابرداری، تهویه هوا و عدم استقرار سالن‌ها در مکان‌های مناسب اشاره کرد. امیدواریم که مسئولان، حداقل در دولت جدید و بعد از امضا شدن سند ملی موسیقی، فکری هم به حال سالن‌های موسیقی در «اهواز» کنند و امکانات و زیرساختی را فراهم کنند که خدماتی مطابق با قیمت بلیت کنسرت به مخاطبان موسیقی ارائه دهند. این طور می‌شود هنرمندی در لِول عرفان طهماسبی که قاعده و کیفیت اجراهایش برای خودش بسیار بااهمیت است بالاخره در زادگاه خودش با طرفدارانش دیدار کند و کنسرتی در شاْن آن‌ها برایشان روی صحنه ببرد.»

ادامه حواشی پوشش نامتعارف خواننده پاپ/ دوستان ما تئاتری نیستیم!

امین بانی؛ موزیک و کنسرت جدید در راه است

امین بانی خواننده موسیقی پاپ که طی ماه‌های اخیر چه در حوزه اجرای زنده، چه در حوزه تولید و چه در دیگر فعالیت‌های موسیقایی‌اش کم کار شده بود با انتشار پستی از آغاز فصل جدید فعالیت‌های موسیقایی خود خبر داد.

وی در نوشته‌ای با عنوان «به وقت» دلتنگی نوشت: «مدتی دور از فضای کاری بودم و دلم برای شما تنگ شده بود. موزیک جدید در راه است. ان شاءالله به زودی دوباره دور هم جمع می‌شویم و این بار در شهرهای مختلف.

اسم شهری را که دوست دارید کنسرت داشته باشیم کامنت بگذارید.»

ادامه حواشی پوشش نامتعارف خواننده پاپ/ دوستان ما تئاتری نیستیم!

آرمین زارعی؛ فسخ قراردادم را تایید می‌کنم

آرمین زارعی خواننده موسیقی پاپ که موضوع اختلافاتش با تهیه کننده اش طی هفته‌های گذشته به محاکم قضایی رسیده است با انتشار متنی از تایید فسخ قرارداد خود سخن گفت.

وی نوشت: «سلام خدمت عزیزان؛ اخبار مربوط به تایید فسخ قراردادم را که از طریق دستگاه محترم قضایی در حال انجام است، تایید می‌کنم...

لازم می دانم موارد تکمیلی در مورد این موضوع را به صورت شفاف در همین صفحه اطلاع رسانی کنم و همچنین دلیل سکوت در این مدت به دلیل احترام به مخاطبان وطرفداران عزیزم بوده و هست. ممنونم از حمایت‌های همیشگی تان.»

کد خبر 6209161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha