۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۰۵

در قالب یک تابلو موزیکال؛

عوامل «تار و تاریخ» در چهل ستون از عشق می‌نوازند

عوامل «تار و تاریخ» در چهل ستون از عشق می‌نوازند

پروژه «تار و تاریخ» این بار با آهنگ «از عشق می‌خوانند» تابلو موزیکالی را در عمارت چهل ستون ضبط کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پروژه «تار و تاریخ»، تابلو موزیکالِ «از عشق می‌خوانند» اثری تازه از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد با شعری از مولانا ضبط شده است.

در این اثر میدیا فرج نژاد تار نواخته، اقبال ناصر آواز خوانده، پوریا فرج‌نژاد کمانچه و رامین میرزایی تنبک نواخته است. همچنین در این آهنگ، حمیدرضا نصیری فرد، احسان آدینه، مریم السادات بابایی، آیلار بیاتی و شیوا ملکی گروه دف‌نوازان را تشکیل می‌دهند.

میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلو موزیکالِ «از عشق می‌خوانند» یادداشتی نوشته که در ادامه، متن آن را می‌خوانید:

«همکاری کردن با هنرمندان قزوینی برایم بسیار دلچسب بود، آنها به شدت کوشا، به غایت مودب و بی‌اندازه منظم بودند. روحیه همکاری و کم حاشیه‌ بودنشان مثال زدنی است. لازم بود قبل از توضیح در مورد بنا از تک تک هنرمندان قزوینی که در این ویدیو کنارم نشستند، تشکر کنم.

پس از تجربه‌های تلخ حمله‌های وحشیانه عثمانی به ایران در زمان صفویه، شاه طهماسب تصمیم گرفت پایتخت را به قزوین منتقل کند. به همین جهت لایق‌ترین معمارانِ وقت را به قزوین فرستاد تا باغی به شکل مربع بنا کنند، که دارای تالارها و بناهای عالی و ایوان‌های مختلف باشد. متاسفانه در طی سالیان از آن مجموعه بزرگ، بخشِ کوچکی باقی مانده است و احداث خیابان‌ها و اماکن، در اطراف آن باعث شده تا بخش بزرگی از باغ اصلی تخریب شود.

عمارت کلاه فرنگی همین عمارتی است که در تصویر مشاهده می‌کنید و بعدها توسط سعدالسلطنه، بازسازی شد و از کلاه فرنگی به عمارت چهل ستون تغییر نام داد.

عوامل «تار و تاریخ» در چهل ستون از عشق می‌نوازند

متاسفانه در زمان حکومت پهلوی با بی‌توجهی محض از این بنای تاریخی به عنوان فرمانداری استفاده می‌شد!

غم انگیز است! این بنایِ زیبا با محیط پیرامونش بسیار گسترده‌تر از آن چیزی بوده که امروز به نظر می‌رسد.

مهم نیست نامش را چه بگذاریم، عمارت کلاه فرنگی، عمارت چهل ستون یا عمارت شاهیِ باغِ صفوی؛ هر نامی داشته باشد، بسیار خوشحالم از اینکه باقی مانده است و مثل دیگر همراهانش در این مجموعه از بین نرفته و امروز شانس این را دارد که مراقبت بشود و ما خوش شانسیم که می‌توانیم آن را ببینیم.

قطعه «از عشق می‌خوانند» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو ۵۴ انجام شده است.

کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت میلاد فاتحی است. نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تاکنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.»

تاکنون ۲ آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازه‌ای از این پروژه در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.

کد خبر 6236460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha