۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۲۷

گزارش تصویری - تشریحی مهر؛

یک شهر 200 هزار نفری به نام «نمایشگاه کتاب تهران» در حال ساخت است!

یک شهر 200 هزار نفری به نام «نمایشگاه کتاب تهران» در حال ساخت است!

کار آماده‌سازی محل برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقریباً رو به اتمام است و امسال هم این نمایشگاه میهمان مصلای امام خمینی (ره) است و هنوز جای ثابتی برای آن تدارک دیده نشده است. این در حالی است که طبق اعلام مسئولان، هر ساله برای مهیا کردن فضای نمایشگاه کتاب تهران، تجهیزات و امکاناتی به اندازه ساخت یک شهر 200 هزار نفری هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از ظهر امروز دوشنبه 1 اردیبهشت خبرنگاران رسانه‌های مختلف به دعوت کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه از مصلای بزرگ امام خمینی (ره) محل برگزاری نمایشگاه امسال بازدید کردند و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده برای برپایی این رویداد مهم فرهنگی که بیش از 70 نهاد و سازمان دولتی و حاکمیتی و 100 پیمانکار خصوصی همکاری دارند، قرار گرفتند.

در جریان این بازدید گروهی که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، خبرنگاران از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران شامل بخش گمرک نمایشگاه، سالن ناشران عربی، ناشران لاتین، ناشران کودک و نوجوان، ناشران دانشگاهی، ناشران آموزشی، بخش بین‌الملل، سالن ناشران عمومی (شبستان) و نیز محل استقرار بخش‌های اجرایی نمایشگاه امسال کتاب تهران دیدن کردند.

در بازدید صبح امروز، محمد اللهیاری معاون علمی و فرهنگی، حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ارائه توضیحات لازم به خبرنگاران، آنها را در جریان روند آماده‌سازی مصلای تهران برای برگزاری این دوره از نمایشگاه قرار می‌دادند.

آنچه در زیر می‌خوانید مشاهدات صبح امروز خبرنگار مهر است از مصلای تهران:

* امسال مقرر شده که بالغ بر 20 دستگاه خودروی ون، کار جابجایی بازدیدکنندگان را از ورودی ایستگاه متروی شهید بهشتی به جلوی صحن اصلی شبستان و بالعکس انجام دهند. تفاوتی که این کار امسال با سال قبل دارد، در دو چیز است: امسال و با هدف پیشگیری از برخورد احتمالی این خودروها با بازدیدکنندگان، یک خط ویژه برای تردد آنها (خودروهای ون) در نظر گرفته شده است؛ چیزی شبیه اتوبوس‌های BRT در سطح پایتخت.

* نکته دوم در این خصوص این است که با شهرداری تهران برای در اختیار قرار دادن دو دستگاه ارّابه قطاری که در باب همایون (حوالی بازار تهران) اقدام به جابجایی مسافران می‌کنند، هماهنگی‌هایی به عمل آمده است. آنگونه که مسئولان نمایشگاه کتاب تهران می‌گویند قول مساعد برای این امکان از شهرداری تهران گرفته شده است. لازم به یادآوری است که این قطارها که ظرفیت هر یک 40 نفر است، دو طرفه هستند و با توجه به اینکه در زمان تغییر 180 درجه‌ای مسیر نیاز به دور زدن ندارند، به احتمال زیاد حادثه‌ای را شاهد نخواهیم بود.

* امسال و با توجه به اینکه بخش بین‌الملل به مصلی برگشته است، بخش زیادی از نمایشگاه زیر چادر برپا شده است. امسال مسئولان نمایشگاه برای اینکه مشکلی از بابت تهویه هوا در این قبیل سالن‌ها پیش نیاید، به فواصل مختلف و با برخی طراحی‌های فنی و مهندسی، این امکان (تهویه هوا) را در سقف چادرها فراهم کرده‌اتد. البته نه به این شکل که بخشی از چادر روباز باشد چرا که در این صورت امکان نفوذ آب به چادرها وجود می‌داشت.

* توضیح تکمیل‌تر اینکه، امسال تمامی ناشران مستقر در فضای باز مصلی موظف شده‌اند خودشان پالت مورد نیاز را برای غرفه‌هایشان تهیه کنند و در واقع کف‌سازی موقت را انجام دهند.

* مسئله فراهم شدن تهویه بهتر هوا در شبستان هم که فضایی مسقف و محل قرار گرفتن 1300 غرفه بخش ناشران عمومی در طبقه تحتانی و 430 غرفه دیگر در نیمطبقه است، همچنان در دست پیگیری است. در این زمینه و علاوه بر تصمیم کمیته اجرایی نمایشگاه برای باز گذاشتن مبادی ورودی غربی شبستان برای تهویه طبیعی سالن، طبق اعلام مسئول این کمیته، مذاکرات با مصلی برای تامین گازوئیل مورد نیاز برای سیستم‌های تهویه شبستان انجام شده و به زودی این مسئله برطرف خواهد شد.

* مسئله‌ای که هر ساله زیبایی بصری مصلی را به عنوان محل برگزاری یک نمایشگاه فرهنگی مثل نمایشگاه کتاب تهران به چالش می‌کشید، اغتشاشی بود که در تبلیغات محیطی مشاهده می‌شد. امسال برای این مسئله هم فکری شده و مقرر شده است که هیچ تابلوی تبلیغاتی در محوطه باز مصلی و در فضاهای مختلف نصب نشود و این تابلوها در بخش‌هایی از مصلی نصب شود که هم اکنون در دست ساخت است تا هم این فضاها را بپوشاند و هم از تبلیغات پراکنده‌ دوری شود.

* امسال 1500 چرخ دستی کوچک برای نقل و انتقال کتاب‌ها از مبادی مختلف ورودی نمایشگاه توسط ناشران و نیز جابجایی آنها از سوی خریداران کتاب‌ها تدارک دیده شده است.

* همچنین در نمایشگاه امسال شاهد برپایی 8 نمازخانه و استراحتگاه در 8 نقطه مختلف خواهیم بود که در همه آنها امکان استفاده از اینترنت هم فراهم شده است. دو باب از این استراحتگاه‌ها و نمازخانه‌ها بر بام شبستان برپا شده و قرار است در آنها خدمات رفاهی هم به بازدیدکنندگان از نمایشگاه صورت گیرد.

* با توجه به اینکه چند سالی هست که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی، یکی از مکان‌های وسیع منطقه 7 تهران برگزار می‌شود، امسال مسئولان نمایشگاه خدمات ویژه‌ای را برای همسایگان نمایشگاه یعنی شهروندان منطقه 7 تدارک دیده‌اند. اقدام اول عذرخواهی پیامکی از آنها است که قرار است در روزهای ابتدایی نمایشگاه انجام شود. کار دوم ارسال کارت دعوت به درب نازل شهروندان منطقه 7 است. اقدامات بعدی را هم اهدی بسته‌های فرهنگی و تجهیز کتابخانه‌های واقع در این منطقه با آثار جدیدالانتشار تشکیل می‌دهد.

* امسال برای معلولان و جانبازان هم خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؛ در 3 نقطه از مصلی 3 ایستگاه برپا خواهد شد که در آنها با دستگاه‌هایی مانند ویلچر و واکر که می‌تواند به جابجایی این افراد در مصلی کمک کند، خدمات رسانی صورت می‌گیرد. همچنین ایستگاهی برای ارائه خدمات لازم به سالمندان برپا خواهد شد. برپایی 3 ایستگاه بهزیستی برای یاری رسانی به افراد نیازمند در سطح نمایشگاه از دیگر اقداماتی است که امسال تدارک آن دیده شده است.

* بنا بر اعلام مسئولان، در بخش ناشران آموزشی 7000 مترمربع در دست بهره‌برداری قرار گرفته است. در این بخش بین 140 تا 150 غرفه برپا شده‌اند که نیمی از آنها غرفه‌های خودساز (غرفه‌هایی که خود ناشران اقدام به ساخت آنها می‌کنند) است.

* امسال برای تامین برق نمایشگاه 7 کیلومتر کابل کشی از ورودی متروی شهید بهشتی (نزدیک سالن گمرک) تا قسمت فوقانی مصلی (نزدیک سالن ناشران آموزشی) صورت گرفته است. به گفته مسئولان، انجام این کار 15 روز (از پنجم تا بیستم فروردین) زمان برده و در حال حاضر برق نمایشگاه وارد مدار اصلی برق شهری شده است. آنها امیدواری داده‌اند که امسال شاهد قطعی برق در هیج نقطه از نمایشگاه کتاب تهران نباشیم.

* همچنین 70 کیلومتر کابل مخابرات به صورت رشته‌ای از خیابان شهید بهشتی تا اتوبان رسالت کشیده شده است. طبق وعده مسئولان، این کابل‌کشی و ایجاد تجهیزات مربوط به آن، امکان استفاده تلفن‌های همراه و ثابت موجود در نمایشگاه و نیز بالغ بر 3000 دستگاه کارتخوان را با تراکنشی در کمتر از 3 ثانیه فراهم خواهد کرد.

* با سرعت گرفتن روند ساخت مصلای تهران، رواق شرقی (محوطه ایوان اصلی) تقریباً آماده بهره‌برداری شده است. این قسمت شامل همان بخش استخر نمایشگاه است که به گفته مسئولان نمایشگاه، تا آغاز این رویداد بین‌المللی این استخر پُر آب می‌شود که احتمالاً با پروژکتورهای قوی و آبشاری که در همین محوطه ایجاد خواهد شد، منظره جالب و فرحناکی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه پدید آید!

* همچنین امروز اعلام شد که مراسم افتتاحیه و اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای جنوبی (ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی) برپا خواهد شد و استفاده از نیم‌طبقه شبستان برای این دو منظور منتفی است.

* امسال از این بخش (نیم‌طبقه شبستان) برای استقرار بخش سالن کشورها، سرای اصلی و سرای فرعی اهل قلم، ناشرانی که تعداد کتاب‌هایشان به حد نصاب نرسیده بود اما در نهایت اجازه حضور به آنها در فضایی محدود داده شد، سالن ترجمه و بعضی بخش‌های دیگر استفاده خواهد شد.

* با توافقی که مسئولان نمایشگاه امسال با بیمه ایران انجام داده‌اند، تمامی بازدیدکنندگان از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته‌اند و در صورت بروز هر گونه آسیب در ساعات کار نمایشگاه و در محل برپایی آن، امکان خدمات رسانی درمانی به آنها در 6 بیمارستان نزدیک به این مکان و تحت همین پوشش بیمه‌ای وجود دارد.

* به علاوه امسال 4 دستگاه آمبولانس و 8 موتورلانس از سوی اورژانس تهران در نقاط مختلف نمایشگاه مستقر خواهند شد تا به مححض بروز هر گونه حادثه احتمالی برای بازدیدکنندگان، خدمات اورژانسی را در محل به آنها ارائه کنند.

* امسال علاوه بر 5 پایگاه رایانه‌ای اطلاع‌رسانی در نقاط مختلف مصلی، 5 پایگاه اطلاع‌رسانی ثابت در شبستان و 11 پایگاه اطلاع رسانی ثابت دیگر در محوطه باز مصلی برپا خواهد شد که کار اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان از نمایشگاه را بر عهده دارند.

* در خصوص غرفه‌های اغذیه فروشی مصلی، امسال از دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی، کارشناسان و بازرسانی در مصلی مستقر خواهند بود تا بر روند ارائه این خدمات به بازدیدکنندگان نظارت و با متخلفان احتمالی برخورد کنند. به علاوه امسال هم یارانه‌ای برای سرویس نهار به متقاضیان این خدمت اختصاص یافته و مانند پارسال این کار در رستورانی که در زیرزمین مصلی مهیا شده، ارائه خواهد شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 9 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) افتتاح می‌شود و از دهم تا بیستم همین ماه به مدت 11 روز دایر است.

..................................

گزارش از کمال صادقی

کد خبر 2275312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha