۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

مهر گزارش می دهد/

آمار تصادف در استان مرکزی سبقت غیرمجاز گرفت/ نقش مؤثر"خودمراقبتی" در کاهش حوادث رانندگی

آمار تصادف در استان مرکزی سبقت غیرمجاز گرفت/ نقش مؤثر"خودمراقبتی" در کاهش حوادث رانندگی

اراک – خبرگزاری مهر: " یک عمر سلامت با خودمراقبتی" شعاری که امسال دستمایه کار هفته سلامت قرار گرفت. هفته ای که پیرشدن ساختمانهای درمانی و کمبود تجهیزات تا افزایش سرطانها و بیرون ماندن هفت تا 10 درصد جمعیت استان مرکزی از دایره خدمات بیمه ای موضوع بازدیدها و مصاحبه های مسئولان قرار گرفت اما در این میان بحث خودمراقبتی در رانندگی و جاده ها برای کاهش تصادفات از بحث های سلامتی این هفته جا ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی بالاخص شهر اراک در شاهراه مواصلاتی کشور قرار گرفته است. استانی که به گفته کارشناسان این حوزه، آمارهای تصادف و سرعت از یکدیگر سبقت غیرمجاز می گیرند.

یکی از کارشناس راه و ترافیک در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر از 19 محور استان مرکزی آمارهای تصادفات برون شهری در محورهای اراک- سلفچگان، ساوه - تهران و ساوه همدان بالاست و شاهد تصادفات در این محورها هستیم.

ملکی بی توجهی رانندگان را یکی از مهمترین عوامل این تصادفات می داند و می افزاید: مدتهاست که در محور اراک- سلفچکان تابلو سرعت 110 کیلومتر نصب شده است ولی یک بررسی نشان داد که رانندگان هنوز تصور می کنند سرعت این محور 120 کیلومتر است.

دوربین های نظارتی استان باید سه برابر شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر 15 دوربین در محورهای استان فعال است ادامه داد: این دوربین های نظارتی باید به سه برابر برسد.

این کارشناس راه عجله و شتاب بی مورد، خستگی و خواب آلودگی و بی توجهی رانندگان به علائم را از مهمترین عاملهای تصادف رانندگی می داند و می گوید: درست است که به طور مثال محور سلفچکان  - اراک فاقد تجهیزات فنی چون گاردریل است اما در بررسی هایی که انجام گرفته به طور کلی رانندگان به علائم بی دقت هستند و به آن توجهی ندارند.

بخش مهمی از مرگ و میر یا قطع عضو و معلولیت در کشور و استان مرکزی ناشی از حوادث جاده ای است، حوادثی که با کمی دقت و خودمراقبتی می توان از بروز آن جلوگیری کرد و کاهش حوادث رانندگی بخشی است که نیاز به خودمراقبتی گسترده تری دارد.

خودمراقبتی، فرهنگ کاهش آسیب و بیماری در جامعه است. این موضوع از رعایت بهداشت شخصی تا آلوده نکردن محیط زیست را در بر می گیرد. شاید برخی فکر کنند یا این تصور جا افتاده باشد که خودمراقبتی به کنترل فشارخون و قندخون منتهی شود؛ اما خودمراقبتی یک دیالکتیک رفتاری است وقتی فرد اصولی را رعایت می کند که در حفظ سلامت و جانش تاثیر دارد، به تبع بر روی اطرافیان و جامعه نیز تاثیر می گذارد و نرخ سلامت و بهداشت در جامعه را بالا می برد.

خودمراقبتي باعث كاهش حوادث رانندگي مي شود

شاید تا کنون به بحث خودمراقبتی در رانندگی و جاده ها کمتر توجه شده باشد یا حتی این بحث در خیل عظیم بحث های سلامتی این هفته جا مانده باشد، اما به گفته رئيس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي استان مركزي؛ خودمراقبتي باعث كاهش حوادث رانندگي مي شود.

دکتر قنبر فراهانی با تاکید بر اهمیت نهادینه شدن فرهنگ خودمراقبتی در جامعه به خبرنگار مهر می گوید: خودمراقبتی یعنی اينكه ما رفتارهایی انجام دهیم تا بیمار نشویم يا از وقوع حوادثي كه ما را تهديد مي كند پيشگيري نماییم.

وی ادامه داد: با اشاره به ديدگاه مقام معظم رهبري در حوزه سلامت و بهداشت، دغدغه مدیران و مسئولان بخش سلامت نیز همين است که همه سالم باشند تا امید به زندگی در كشور افزایش يابد و برای این منظور بهترین راه خود مراقبتی است.

فراهانی با بیان اینکه رعایت برخی نکات در رانندگی از اصول اولیه خودمراقبتی است، اظهار کرد: پایبند بودن به شعار امسال "خودمراقبتی" در کاهش حوادث رانندگی موثر است.

هميشه قبل از سفر از سالم بودن وسيله نقليه خود اطمينان حاصل كنيد

وی در این خصوص توضیح داد: هميشه قبل از سفر از سالم بودن وسيله نقليه خود اطمينان حاصل كنيد و از سبقت و انحراف بي جا در جاده ها  بپرهيزيد.

دكتر فراهاني همچنين يادآور شد: توجه به تابلوها و علائم رانندگي از اهميت فوق العاده اي برخوردار است و استفاده از كمربند ايمني در هنگام رانندگي؛ تاثير بسزايي در جلوگيري از ضربه مغزي در وقوع تصادف دارد.

وی  رانندگي نكردن در زمان خواب آلودگي را از دیگر موارد خودمراقبتی در رانندگی دانست و افزود: همانطور که می دانیم بسیاری با رانندگی کردن در این وضعیت زندگي خود و ديگران را به خطر انداخته اند.

رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي عدم خوردن و آشاميدن در هنگام رانندگي، صحبت نكردن با تلفن همراه، سوار نكردن كودكان در قسمت جلو اتومبيل و ... را از مواردی خواند که با رعايت آنها مي شود از وقوع حوادث تلخ رانندگي جلوگيري به عمل آورد.

فراهانی خاطرنشان شد: رانندگان باید در حريم مدارس نهايت دقت و احتياط را داشته باشند، همچنین دانش آموزان هم در هنگام سوار شدن به سرويس و عبور از خيابان به نكات ايمني و راهنمايي و رانندگي توجه نمايند.

وي يكي ديگر از كارهاي پر خطر را كه باعث بروز تصادف در جاده ها مي شود را سوار شدن در قسمت بار خودروهاي وانت بيان کرد و تاکید کرد: علاوه بر اين كه رانندگان بايد به نكات ايمني توجه نمایند، عابران پياده نيز با رعايت نكاتي همچون: عبور از خط كشي عابر پياده و در خيابان هاي شلوغ و پرخطر استفاده از پل هوايي، عجله نكردن و توجه به دو طرف در هنگام عبور از خيابان سيستم خود مراقبتي را رعايت نموده و از بروز حداث ناگوار جلوگيري كنند.

فراهانی گفت: همراه داشتن کپسول آتش نشانی، استفاده از کمربند ایمنی، رانندگی نکردن در حین عصبانیت همه از صدها مواردی است که در فر هنگ ترافیکی جامعه چه میان رانندگان و چه عابران باید رعایت شود.

رئیس مرکز حواد و فوریت های پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه رعایت چند نکته پس از وقوع حوادث ترافیکی نیز در حیطه خودمراقبتی قرار می گیرد، اظهار کرد: چنانچه اتومبيل شما دچار نقص فني شد يا تصادفي ايجاد شد، هرگز اقدام به سنگ چين نكنيد. چيدن سنگ در اطراف اتومبيل و در سطح سواره رو چه بسا موجب تصادف و بروز سوانحي براي ديگران مي شود.

فراهانی ادامه داد: رانندگان باید توقف اتومبيل خود را حتماً با علامت احتياط و يا شبرنگ به اتومبيل هايي كه مسير شما را طي مي كنند اعلام كنيد، اين بهترين طريقه هشدار به رانندگاني است كه از پشت سر مي آيند.

وی توضیح داد: بعد از تصادف خرده شيشه هايي كه در اثر تصادف از چراغ و غيره در محل ريخته شده باید جمع شود تا موجب تصادف يا پنچري يا تغيير مسير يا ترمز ناگهاني وسايل ديگر نشود.

خودمراقبتی در ارتقای سطح سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارد

فراهانی تاکید کرد: خودمراقبتی در ارتقاء سطح سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارد و در این میان فرهنگ ترافیک و رانندگی جایگاه مهمی دارد.

وی گفت: مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي استان مركزي با تمام توان لجستيكي خود آماده ارائه خدمات اورژانسي به هموطنانمان است و اميدواريم كه با پايبندي به شعار امسال مبني بر خودمراقبتي و با رعايت توصيه ها و نكات ايمني در رانندگي از وقوع حوادث رانندگي بكاهيم.

اهمیت سلامت و شعار سلامت تنها محدود به یک روز و یا هفته نیست، متولی امر سلامت نیز فقط ارگان های پزشکی و بهداشتی نیز نیستند، سلامت یک موهبت و نعمت خدادادی است، همه با هم باید آن را حفظ کنند از راننده تاکسی گرفته تا پزشک جامعه، از دانش اموز تا مادر خانه دار، ازرئیس جمهور تا یک کارگر ساختمانی، سلامت روح و جسم در کنار یکدیگر در گرو رعایت و فرهنگ ساز اصولی است که در سراسر زندگی انسان جاری است از خوردن تا رانندگی، از لباس پوشیدن تا آداب معاشرت در جامعه، از بستن کمربند تا نریختن زباله در سطح معابر، از صرفه جویی در انرژی تا سبقت و سرعت غیرمجاز.

هفته سلامت از اول اردیبهشت  ماه در حالی آغاز شده است که این هفته به منظور یادآوری مسئولیت انسان ها در برابر سلامتی خود و اطرافیانشان است. بی شک جلب مشارکت مردم و حمایت سازمان ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی یکی از اهداف نامگذاری این هفته بوده است که  امسال این هفته با شعار" یک عمر سلامت با خودمراقبتی" در حال برگزاری است تا یادآوری باشد بر مسئولیت انسان برای حفظ این جسمی که موهبت الهی است.

کد خبر 2278105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha