۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۱۴

راکعی:

ارائه خدمات طرح تحول سلامت فقط به بیماران بستری در بیمارستانها / کد ملی لازمه دریافت خدمات در مراکز درمانی دولتی

ارائه خدمات طرح تحول سلامت فقط به بیماران بستری در بیمارستانها / کد ملی لازمه دریافت خدمات در مراکز درمانی دولتی

اراک – خبرگزاری مهر: چند روزی از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور و به طبع آن در استان مرکزی می گذرد و این در حالیست که هنوز مردم به طور کامل نمی دانند خدمات درمانی ارزان قیمتی که قرار است در دولت یازدهم ارائه شود در چه شرایطی و به چه افرادی تعلق می گیرد. این در حالیست که در مدت زمان اجرای طرح مسئولین با اطلاع رسانی گسترده قصد آن دارند مردم را توجیه کنند که در فاز نخست و گام نخست اجرای این طرح تنها بیماران بستری در بیمارستانها و بیماران صعب العلاج از مزایای آن بهره مند هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس ستاد اجرایی طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی در این راستا ظهر روز چهارشنبه با حضور در جمع خبرنگاران استان مرکزی با تاکید بر این مهم از رسانه ها خواست اطلاع رسانی کاملی پیرامون شرایط اجرای طرح در جامعه صورت دهند.

سیامک راکعی در این نشست از طرح تحول نظام سلامت به عنوان یک طرح بزرگ ملی در کشور یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح دیگر بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی دغدغه هزینه های درمان در طول مدت بستری را ندارند و از این پس بیمار و همراهان وی آسوده خاطر به درمان بیماری می پردازند.

وی با اشاره به تامین دارو و دیگر مایحتاج درمانی بیمار اعم از انجام آزمایش ها، تصویربرداری ها و حتی انتقال بیمار به مراکز درمانی تیپ یک کشور در صورت نیاز گفت: در این طرح پیش بینی شده حتی در صورت نیاز برای انتقال بیمار به مراکز درمانی تیپ یک کشور نیز آمبولانس رایگان از بیمارستان مبدا در اختیار بیمار قرار بگیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه از اجرای این طرح در 12 بیمارستان دولتی فعال در سطح استان مرکزی خبر داد و گفت: در صورتی که امکانات درمانی لازم برای درمان بیماران بستری در بیمارستانهای استان فراهم نباشد با توجه به ماهیت ملی بودن این طرح زمینه انتقال بیمار به بیمارستانهای استانهای همجوار فراهم شده است.

خدمات درمانی ارزان قیمت به بیمارانی تعلق می گیرد

دکتر راکعی با بیان این که خدمات درمانی ارزان قیمت به بیمارانی تعلق می گیرد که بالای 6 ساعت در مراکز درمانی دولتی بستری باشند افزود: این خدمات به افرادی که در پی نزاع و درگیری و یا خودکشی به بیمارستانها ارجاع شوند تعلق نمی گیرد.

وی در ادامه به رکن های 7 گانه این طرح اشاره کرد و گفت:  کاهش میزان پرداخت مردم از جیب به هنگام بستری، حمایت از ماندگاری پزشکان، حضور پزشکان مقیم در بیمارستانها، ارتقا کیفیت خدمات درمانی و ویزیت، ارتقا هتلینگ در بیمارستانها و حمایت مالی از بیماران خاص و صعب العلاج و نیازمند ، 7 رکن این طرح ملی را تشکیل می دهند.

 

 

 

رئیس ستاد اجرایی طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی با بیان این که وزارت بهداشت ، درمان و وآموزش پزشکی متولی اجرای این طرح ملی در کشور ست افوزد: بیمه سلامت کار نظارت بر اجرای طرح را انجام می دهد.

راکعی در ادامه به مزایای خوب این طرح اشاره کرد و گفت: کاهش هزینه های کمر شکن بیمارستانی برای بیماران صعب العلاج و ایجاد بستر لازم برای ارجاع بیماران به هر یک از مراکز درمانی دولتی در سراسر کشور بار سنگینی را از دوش خانواده ها درگیر بیماری برمی دارد.

وی در ادامه به ارتقا جایگاه همراه بیمار در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح از این پس همراه بیمار به نقش واقعی خود که همان همراه کننده و مراقب بیمار است می پردازند و دیگر لازم نیست برای تامین تجهیزات، دارو و وسایل مورد نیاز بیمار خود بیمارستان را ترک کند چرا که از این پس بیمارستان موظف به تامین دارو و دیگر ملزومات بیمار است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: تمام کسانی که فاقد دفترچه های درمانی هستند یا در زمان ثبت نام می توانند نسبت به درج مشخصات خود در سامانه بیمه سلامت اقدام کنند یا در هنگام بستری در بیمارستان روی تخت بیمارستان بیمه خواهند شد.

سامانه 1590 آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات مردم

دکتر راکعی با بیان این که سامانه 1590 آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات مردم در خصوص اجرای این طرح پیش بینی شده است گفت: رفع کاستی ها و تقویت نقاط مثبت در طول اجرای طرح صورت می گیرد و رسانه ها باید در کنار مردم ما را در شناخت کاستی ها و تلاش در جهت رفع موانع یاری کنند.

رئیس ستاد اجرایی طرح سلامت در استان مرکزی در ادامه تاکید کرد: ارائه خدمات درمانی در مراکز دولتی از این پس صرفا با ارائه کد ملی افراد امکان پذیر است و هر فرد باید به هنگام مراجعه و بستری اصل کارت ملی یا کپی آنرا برای درج شماره ملی خویش در پرونده به همراه داشته باشد.

درمان رایگان، ارزان شدن خدمات درمانی، رخت آسودگی خیال از هزینه های کمر شکن درمانی بر تن بیماران بستری، نفس آسوده بیماران به هنگام ورود به بیمارستانهای دولتی و ننداشتن دغدغه از جیب های خالی و در نهایت یارانه هایی که به سمت درمان سراریز می شوند همه و همه این روزها نقل محافل و مجالس مختلف است چه آنها که بیماران صعب العلاج دارند چه آنها که هر روز دست دعا برای بهبود بیمارانشان در بیمارستانها به سمت خدا دراز می کنند.

شاید هم بتوان دولت را مقصر اصلی اطلاعات محدود مردم در باره این طرح و انتظارات بسیاری که امروز به واسطه برخی تبلیغات در بین مردم شکل گرفته بدانیم.

تبلیغاتی که در هنگام ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه در فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها در باب بیمه سلامت و برخورداری همه مردم کشور از درمان ارزان قیمت در این مدت در کشور صورت گرفت این ذهنیت را برای مردم ایجاد کرد که تمامی خدمات درمانی در تمامی بخشهای درمانی اعم از سرپایی و بستری مشمول این طرح می گردد .

 

کد خبر 2286956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha