۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۲۱:۲۹

طاهر احمدی مطرح کرد:

افزایش برخی بیماری‌ها به دلیل آلایندگی‌های زیست محیطی در استان مرکزی/ تعریف 8 بسته حمایتی در بخش سلامت

افزایش برخی بیماری‌ها به دلیل آلایندگی‌های زیست محیطی در استان مرکزی/ تعریف 8 بسته حمایتی در بخش سلامت

اراک – خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افزایش برخی بیماریها به لحاظ آلایندگی های زیست محیطی در استان مرکزی را غیر قابل انکار برشمرد و گفت: برای اثبات آنچه در حوزه بیماریها به واسطه آلایندگی های زیست محیطی اتفاق می افتد نیازمند مستندات علمی هستیم تا بتوانیم از حق قانونی مردم دفاع کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن طاهر احمدی ظهر روز چهارشنبه با بیان این مطلب در نشست مشترک مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی با سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت با بیان این که وجود اسناد راه نجات ما از آلایندگی های زیست محیطی است گفت: قبل از انجام تحقیقات نه میتوانیم دفاع خوبی کنیم و نه حق مردم را به خوبی از آلاینده ها بگیریم.

وی با اشاره به آلایندگی زیست محیطی کارخانه آلومینیوم سازی اراک و وجود نظرات مختلف پیرامون آن گفت: همانطور که ما به عنوان مسئولان بهداشت و درمان مدعی هستیم این کارخانه باید برای ادعای خود مبنی بر عدم آلایندگی اش مستندات علمی مورد تایید ما را ارائه کند آنها نیز می گویند باید برای اثبات آلایندگی کارخانه دلائل و مدارک مستند ارائه دهیم که باید در این راستا انجام تحقیقات علمی در دستور کار تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد.

طاهر احمدی با تاکید بر اینکه افزایش تعامل بخش دولتی و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت ضروری است تصریح کرد: فعالیت بیش از 430 تشکل مردم نهاد در استان مرکزی جای بسی خوشحالی دارد اما آنچه مهم است کیفیت حضور این تشکل ها در برداشتن بخشی از مشکلات پیش روی مردم و ایجاد بسترهای لازم برای زندگی بهتر مردم است.

وی غیرانتفاعی بودن و غیر سیاسی بدون را از ویژگی های شاخص تشکل های مردم نهاد برشمرد و گفت: متاسفانه در طول هشت سال گذشته آسیب های زیادی بر پیکر بخش سلامت کشور وارد شد و باعث شد آنچه لازم بود در بخش سلامت مردم جامعه سرمایه گذاری شود در بخشهای دیگر اتفاق بیافتد و از این جهت خسارات زیادی به مردم وارد شود.

بی توجهی به مشکلات پیش روی دارو و درمان مردم مهمترین علت ایجاد وضعیت نابهنجار در این بخش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بی توجهی به مشکلات پیش روی دارو و درمان مردم را از مهمترین علل ایجاد وضعیت نابهنجار در بخش دارو و درمان کشور طی سالهای اخیر برشمرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون عزم جدی در بین مجلس و دولت برای حل مشکلات پیش روی بخش بهداشت و درمان  شکل گرفته و ابلاغ سیاستهای کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری به این مسئله جدیت بیشتری بخشیده است.

طاهر احمدی با بیان اینکه تلاش همه مسئولان در جهت نجات حوزه سلامت و درمان گفت: افزایش تعداد بیماری ها در لیست بیماریهای خاص از سه بیماری به بیش از 17 بیماری از جمله اقدامات حمایتی مهم دولت در راستای حل مشکلات بیماران است.

وی یادآور شد: براساس مصوبه دولت حتی بیماران نیازمند ناتوان در تامین هزینه های درمانی نیز علیرغم عدم ابتلا به بیماریهای خاص می توانند از مزایای بسته حمایتی بیماران خاص بهره مند شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی اراک در ادامه به طرح بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح از روز 15 اردیبهشت بیمه شدگان تنها 10 درصد از هزینه های بستری و 30 درصد از هزینه های درمان سرپایی را پرداخت می کنند.

تعریف 8 بسته حمایتی در بخش سلامت

دکتر طاهر احمدی از تعریف هشت بسته حمایتی در بخش سلامت خبر داد و گفت: با تعریف این بسته ها بخش قابل توجهی از مشکلات بخش درمان مرتفع خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست های کلان نظام در بخش بهداشت و درمان گفت: بحث آلاینده های زیست محیطی از جمله مباحث مورد تاکید در این سیاست هاست که تحقق اهداف عالیه این بخش نیازمند وجود مستندات علمی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اشاره به نامگذاری شعار هفته جهانی سلامت امسال بیان داشت: یک عمر سلامتی با خود مراقبتی عنوان شعار هفته سلامت است شعاری که اگر در راستای تحقق مفهوم آن در جامعه بکوشیم می توانیم زمینه کاهش 50 درصدی هزینه های درمانی را در جامعه فراهم کنیم.

طاهر احمدی ادامه داد: در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها قرار است 10 تا 20 درصد هزینه های ملی در بخش سلامت هزینه شود این در حالیست که با خود مراقبتی و ترویج این فرهنگ در جامعه می توان از 50 درصد هزینه های بستری و 50 درصد هزینه های مراجعه به مراکز درمانی را کاسته  و این هزینه ها را در مسیر رشد و تعالی بخشهای دیگر جامعه صرف کنیم.

خود را درگیر واژه ها نکنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر ضرورت تداوم جلسات هم اندیشی سازمان های مردم نهاد و حوزه سلامت استان گفت: نباید اجازه دهیم با درگیر شدن در واژه ها رسالت اصلی تشکل های مردمی بر زمین بماند.

دکتر طاهر احمدی با بیان این که سازمانهای مردم نهاد وظایف بسیاری در بخش سلامت دارا می باشند گفت: مسئولین دولتی باید با تقدیر از فعالین عرصه تشکل های مردم نهاد در حوزه سلامت نسبت به تشویق این افراد که با نیت خیر خویش در این عزصه فعالیت می کنند بپردازند.

وی در ادامه تاکید کرد: تشکل های مردم نهاد بازوان توانمند بخش دولتی در حوزه سلامت هستند و باید با نظارت بر فعالیت های بخش دولتی و شناسایی نقاط ضعف در جهت حل مشکلات این بخش ما را یاری کنند.

تشکل های مردم نهاد قلکی برای بخش دولتی نیستند

رئیس سازمان تشکل های مردم نهاد استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به نقش تشکل های مردم نهاد در جامعه گفت: متاسفانه هدف و جایگاه تشکل های مردم نهاد در جامعه هنوز مشخص نیست و متاسفانه نوع نگاهی که به این بخش وجود دارد در شان خدمات فعالین این عرصه نیست.

سیاوش عالیخانی با بیان این که تشکل های مردم نهاد قلک مدیران دولتی نیستند که هر جا دولت کم آورد از کمک خیرین این حوزه بهره بجوید افزود: دولت خدمتگزار مردم است و باید در راستای حل مشکلات پی روی جامعه خویش بکوشد و اجازه دهد تا تشکل های مردم نهاد در مسیر نشر آگاهی افراد جامعه بکوشند.

وی ادامه داد: تشکل های مردم نهاد باید در مسیر رفع محدودیت ها و ایجاد بسترهای لازم برای جبران کاستی ها در جامعه بکوشد و کمک کنند تا اقدامات زمین مانده بخش دولتی در جامعه جبران شود.

اولین تفاهم نامه  فی مابین دانشگاه علوم پزشکی و تشکل های مردم نهاد

رئیس خانه سازمانهای مردم نهاد استان مرکزی در ادامه از تدوین اولین تفاهم نامه کشوری فی ما بین دانشگاه علئم پزشکی و تشکل های مردم نهاد در استان مرکزی خبر داد و گفت: این تفاهم نامه با هدف قانونمند کردن فعالیت های هر دو بخش صورت می گیرد.

آقاخانی با اشاره به فعالیت 430 سازمان مردم نهاد در استان مرکزی گفت: این تشکلها در قالب هشت شبکه سلامت، خیرین، اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، زیست محیطی، درمان واعتیاد، فرهنگ و هنر، معلولین، علمی کارآفرینی و جوانان ساماندهی شده اند.

کد خبر 2277222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha